دریافت تسهیلات بانکی برای پرداخت کرایه

فهرست مطالب

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بالا رفتن هزینه‌‌های حمل بار، یکی از مهمترین اقلام در بهای تمام شده تولید بنگاه‏‌های اقتصادی، پرداخت هزینه‏ بارنامه و یا به عبارت بهتر کرایه بار است.

با توجه به این که بسیاری از بنگاه‌‏ها می‏بایست مبلغ قابل توجهی از سرمایه‏ در گردش خود را به این مهم اختصاص دهند. لذا یافتن راهکاری که بواسطه آن بتوان برای مدیریت هزینه این بخش از تسهیلات بانکی استفاده کرد، در برنامه کاری بسیاری از صاحبان بار عمده قرار دارد.

از سوی دیگر در نظام بانکی کشور، قوانین و مقررات اجرایی برای پرداخت تسهیلات زنجیره تأمین پیش‏بینی شده است. اما زیرساخت موجود بیشتر به پرداخت تسهیلات خرید مواد اولیه اختصاص یافته است. یکی از دلایلی که بانکها امکان پرداخت تسهیلات تأمین مالی کرایه حمل بار نداشته‏اند، نبود زیرساخت مناسب بوده است.

به منظور پرداخت تسهیلات پرداخت کرایه به صاحبان بار عمده، بانک می‏بایست متناسب با گردش مالی ایجاد شده توسط صاحب بار نزد بانک، حد اعتباری برای صاحب بار جهت پرداخت تسهیلات ایجاد کند. سپس صاحب بار از محل اعتبار ایجاد شده نسبت به پرداخت کرایه اقدام نماید و سپس متناسب به اعتبار استفاده شده، اصل و فرع تسهیلات دریافتی از بانک را مطابق با قرارداد منعقده تسویه نماید.

چالش جدی بانک‏ها در تامین اعتبار صاحبان بار، عدم وجود زیرساختی شفاف به‌منظور تصدیق عملیات آنها در هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص یافته است. بدین معنی که بانک‌ها در شرایط فعلی ابزار کنترلی برای پرداخت اعتباری هزینه زنجیره تامین صاحبان عمده بار را در اختیار ندارند.

سامانه فین‏تک لجستیک ‏آی‏بار پی زیرساختی را فراهم نموده است که بانک‌ها را قادر می‌سازد تا با ایجاد خط اعتباری برای صاحبان بار عمده، پس از اطمینان از عملیات تحویل بار به مقصد، تخلیه و تسویه کرایه، نسبت به پرداخت مستقیم وجه کرایه بار به رانندگان از محل اعتبار تخصیص‌یافته صاحب بار اقدام نماید.

سپس، در چارچوب قرارداد اعتباری با صاحب بار نسبت به تسویه اعتبار تخصیص داده شده اقدام نماید.

اتصال مستقیم به بانک منتخب صاحب بار، تنها یکی از مجموعه سرویس‏های متنوع آی‏‌بار پی به شمار می‌‏رود. کاربران این سامانه می‌‏توانند کلیه فرآیند‏های پرداخت لجستیک خود را از مرحله دریافت سند بارنامه الکترونیک تا صدور سند هزینه پرداخت کرایه و پرداخت به حساب و دریافت گزارش‏‌های حسابداری را مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *