مدیر لجستیک جزو اجزای ضروری مدیریت زنجیره تأمین به شمار میرود که در مسیر خدمات و محصول از مبدأ تا نقطه مصرف نقش مهم و اساسی را ایفا میکند. یک مدیر لجستیک مسئولیت جابهجایی، توزیع و ذخیرهسازی منابع شرکت را به عهده دارد. با توجه به رشد سریعی که در بازارهای جهانی اتفاق میافتد، مدیریت کارآمد و مؤثر فرایندهای زنجیره تأمین و لجستیکی برای سازمانهایی که به دنبال مزیت رقابتی خاص و ویژهای هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی بودجه، ساخت مسیرهای تحویل و پردازش محمولهها جزو وظایف یک مدیر لجستیک است. در ادامه این مقاله از سایت آی بار پی همراه ما باشید تا وظایف مدیر لجستیک و موارد دیگری که به مدیر لجستیک مربوط میشود را با هم بررسی کنیم.
همچنین برای اطلاع از خدمات پرداخت هوشمند بارنامه سامانه آی بار پی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
مدیر لجستیک کیست؟
لجستیک الگویی پیچیده از حملونقل است که واردات و صادرات، مدیریت انبار و موجودی، برنامهریزی فرایند ارسال، حمل و دریافت و سایر خدمات مربوط به مشتریان را پوشش میدهد. مدیر لجستیک یک اصطلاح جامع است که مشاغل مختلفی مانند ناظر انبار، مدیر حملونقل، مدیر مرکز توزیع و مدیر ناوگان را پوشش میدهد. مدیر لجستیک باید نحوه دریافت قطعات، محصولات و مواد مورد نیاز را مدیریت کند و کارآمدترین روش برای حملونقل و ارسال کالا را پیشبینی کند. بهطورکلی مفهوم مدیر لجستیک به شرح زیر بیان شده است:
مدیریت لجستیک فرایند مدیریت استراتژیک تدارکات، قطعات و موجودی نهایی (و جریان اطلاعات مربوطه) از طریق سازمان، جابهجایی و ذخیره مواد و کانالهای بازاریابی آن است، بهطوریکه سود فعلی و آتی از طریق هزینه به حداکثر برسد.
وظایف و مسئولیتهای مدیر لجستیک چیست؟
یک مدیر لجستیک نظارت و رهبری تیمی از متخصصان و مدیران عملیاتی لجستیک را به عهده دارد. به گفته فیلیپ دی پاتریزیو مدیر لجستیک شرکت shiplilly، مدیر لجستیک وظیفه دارد مشکلات حملونقل را که به طور منظم اتفاق میافتد و شامل سرقتها، آسیبهای احتمالی و تأخیر در ارسال هستند، را حل کند. ازآنجاییکه وظایف مدیر لجستیک بسیار جامعتر از این تعریف است، اظهارنظرهای اینچنینی در بین فعالان لجستیک دنیا قابلاستناد نیست. مسئولیتهای مدیر لجستیک طیف گستردهای دارد که در ادامه به معرفی برخی از این وظایف میپردازیم:
- مدیریت موجودی دقیق انبارهای ذخیرهسازی محصولات
- مدیریت و نظارت بر کار کل تیم لجستیکی
- تسهیل روابط تجاری با مشتریان و تأمینکنندگان
- مدیریت و نظارت بر برنامه زمانبندی شده برای محمولههای ورودی و خروجی
- هدایت جریان مواد اولیه و محصولات یک سازمان در مسیر لجستیکی
- همکاری با سایر بخشهای سازمان برای هماهنگی و بهینهسازی امور تأثیرگذار بر لجستیک مجموعه
- مدیریت و نظارت بودجه
- انتخاب اپراتورها برای حملونقل
- پاسخگویی و حلوفصل شکایات و مشکلات
- مطالعه و پیگیری اخبار در مورد شرکتهای حملونقل، نرخها، مسیرها و هرگونه تغییر در آنها
مدیر لجستیک چه کاری انجام میدهد؟
در این قسمت با ما همراه باشید تا بررسی کنیم یک مدیر لجستیک دقیقا چه کاری در یک سازمان انجام می دهد.
- مدیر لجستیک بهعنوان یک سرپرست بر کل فرایند خرید و توزیع زنجیره تأمین نظارت میکند
- مدیر لجستیک با مشتریان و تأمینکنندگان محصول برای ایجاد روابط قوی و طولانیمدت همکاری خواهد کرد
- مدیر لجستیک موجودی محصولات ذخیرهشده در انبار را گرفته و سپس مدیریت میکنند
- مدیر لجستیک پیدرپی با شرکتهای حملکننده محصول کار میکند تا نرخ حملونقل مواد را تعیین کند و درمورد آن مذاکره کنند
- مدیران لجستیک اغلب با برنامهریزی محمولههای ورودی و خروجی کل فرایند تحویل محصولات را انجام میدهند و به طور دائم به نظارت آن میپردازند. با این کار آنها مطمئن میشوند که هر محصول بهموقع به مقصد میرسد
- مدیر لجستیک با رؤسای بخشهای مختلف ملاقات میکند تا مشخص کنند که کدام بهبودهای لجستیکی باید برای افزایش سطح بهرهوری در سراسر سازمان انجام شود. این کار برای اطمینان از اجرای درست فرایندهای لجستیکی انجام میشود
مزایای حضور یک مدیر لجستیک
قطعا حضور یک مدیر لجستیک در سازمان میتواند در موارد مختلفی تأثیرگذار باشد و نتایج مثبتی را به ارمغان آورد. در زیر به تعدادی از این مزایا اشاره کردهایم:
- توانایی اجرای دقیق سیستمها بهصورت ترکیبی
- ایجاد مزیتهای رقابتی
- موجودیهای کمتر
- بهرهوری بالاتر
- سود بالاتر
- چابکی بیشتر
- ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد و با هزینه کمتر
- وجود موجودیها و اندازه انباشتهها به مقدار صحیح
- رعایت حقوق بیشتر مشتری
- افزایش خدمتدهی به مصرفکنندگان
- تأمل نزدیکتر با تأمینکنندگان
- قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها
- ایجاد مرجع پاسخگویی
- موعدهای تحویل کوتاهتر
- کاهش هزینهها
رشد شغلی و میزان حقوق مدیر لجستیک
عملکرد فرایند لجستیک و زنجیره تأمین یک شرکت به طور مستقیم در سودآوری آن تأثیر میگذارد، به همین دلیل نیاز به مدیران لجستیک ماهر همواره در حال افزایش است. علاوه بر این ازآنجاییکه شرکتها به هر اندازهای که باشند برای کسب موقعیتهای برتر در بازارهای جهانی و داخلی رقابت میکنند، با بزرگتر شدن اهداف و نیازهای لجستیکی مدیران اثرگذارتر و بزرگتری باید وارد میدان شوند.
بنابراین سطوح بالاتر تحصیلات و تجربه میتواند منجر به افزایش حقوق دریافتی یک مدیر لجستیک شود. طبق دادههای دستمزد و استخدام شبکه اطلاعات شغلی وزارت کار آمریکا در سال ۲۰۲۰ و انجمن مدیریت زنجیره تأمین ۸۴ درصد مدیران لجستیک با مدرک کارشناسی یا بالاتر ۲۴ درصد بیشتر از متوسط حقوق ملی آمریکا دریافت میکنند. مدیران لجستیکی که مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر دارند نیز در مقایسه با افرادی که مدرک کارشناسی دارند به طور متوسط ۱۷۲۴۳ دلار بیشتر از متوسط حقوق سالانه آنها دریافت میکنند.
مهارتهای مدیر لجستیک
پیشازاین در مورد مدیر لجستیک، وظیفه مدیر لجستیک و … صحبت کردیم اکنون نوبت آن رسیده است که مهارتهای مدیر لجستیک را بررسی نماییم. وظیفه اصلی یک مدیر لجستیک هماهنگکردن یک مجموعه کار و عملیات مختلف است به همین دلیل مهارتهای ارتباطی مدیر لجستیک باید بهخوبی توسعهیافته و انعطافپذیر باشد. علاوه بر این علاقهمندی به فناوری اطلاعات و توسعه دانش نرمافزاری برای مدیر لجستیک از اهمیت زیادی برخوردار است. یک مدیر لجستیک برای کسب موفقیت در حرفه خود باید مهارتهای زیر را دارا باشد:
- تفکر خلاق
- مهارتهای حل مسئله
- مدیریت زمان خوب
- مهارتهای ارتباط نوشتاری و کلامی عالی
- مدیریت زمان خوب
- تجربه کار با دادههای الکترونیکی
مدیران لجستیک اغلب در چه بخشی فعالیت میکنند؟
قسمتهایی که یک مدیر لجستیک میتواند در آن به فعالیت بپردازد بسته به نوع صنعت متفاوت است. برخی از مدیران لجستیک تایم اداری را صرف تماس و ارسال پیام به شرکتها، تأمینکنندگان و مشتریان میکنند یا به ارائه بروز رسانیهای سفارش و حملونقل میپردازند. بسیاری از مدیران لجستیک در دفتر کار میکنند و با اعضای تیم در سطح ارشد و سایر رؤسای بخش همکاری نزدیکی دارند تا برای تیم تدارکات بهبودهایی را درخواست کنند و درباره بروز رسانیهای شرکت بحث کنند. علاوه بر این بخش دیگری از مدیران لجستیک وقت خود را در انبار صرف میکنند تا هرگونه پیشرفت لجستیکی که برای افزایش سطح بهرهوری و کارایی موردنیاز است را مشخص کنند. هماهنگی با کارگران نیز جزو وظایف مدیر لجستیک به شمار میرود.
اهمیت مدیر لجستیک در یک سازمان
همانطور که گفتیم مدیر لجستیک نقش بسیار مهمی را به عهده دارد در ادامه این مقاله به برخی از دلایل اهمیت مدیر لجستیک در سازمان میپردازیم:
افزایش درآمد
مدیریت لجستیک در زمینه گروهبندی محمولههای کوچکتر بر اساس اندازه و سایر معیارها کمک زیادی میکند تا حاشیه سود بهتری داشته باشید. علاوه بر این تحکیم جابهجایی کالا یک استراتژی مفید در کاهش هزینه است.
افزایش رضایت مشتری
ازآنجاییکه امروزه مشتری تصمیم میگیرد که تجارت شکوفا شود یا از بین برود، افزایش رضایت مشتری برای هر سازمانی حیاتی است. عملکرد مدیران لجستیک در این فرایند تاثیر مستقیمی دارد.
کلام آخر
همانطور که در این مطلب گفتیم نیاز به مدیران لجستیک همواره روبهافزایش است و دامنه فعالیت آنها محدود نیست و میتوانند در صنایع مختلف به فعالیت بپردازند. طبق گزارش اداره آمار امریکا مدیران لجستیک باید از دانش لجستیک، فناوری اطلاعات یا IT، حل مسئله، دادهکاوی و تعامل با مشتری بهرهمند باشد. اگر به مقالات مشابه در رابطه با مدیر لجستیک علاقهمند هستید میتوانید به بخش بلاگ سایت آی بار پی مراجعه کنید.