دریافت کارت هوشمند لازمه فعالیت بهعنوان یک راننده حرفهای در سطح کشور است. تمام رانندگانی که در زمینه حملونقل مسافر و کالا در جادهها فعالیت میکنند باید برای دریافت کارت هوشمند اقدام کنند؛ زیرا لازمه صدور بارنامه و صورتوضعیت داشتن کارت هوشمند رانندگان است. مزایای کارت هوشمند رانندگان بسیار زیاد است بهعنوانمثال امکان شناسایی دقیق رانندگان، جلوگیری از صدور کارتهای تکراری یا تقلبی، تشخیص رانندگان فعال از غیرفعال، ثبت تخلفات راننده و ایجاد گردش کار در کارت هوشمند رانندگان وجود دارد.
کارت هوشمند رانندگان مجوزی است که از طرف سازمان راهداری و حملونقل جادهای به رانندگان فعال در زمینه حملونقل مسافر و بار (برونشهری) اعطا میشود. قبل از استفاده از کارت هوشمند رانندگان از دفترچه کار رانندگان استفاده میشد؛ اما از سال ۱۳۸۹ این کارت جایگزین دفترچه کار رانندگان شد. در ادامه این مقاله از سایت آی بار پی با ما همراه باشید تا مزایای کارت هوشمند رانندگان را بررسی نماییم.
مزایای کارت هوشمند رانندگان
همانطور که گفتیم کارت هوشمند رانندگان مزایای بسیار زیادی دارد و رانندگانی که کارت هوشمند دارند تحت پوشش بیمهها قرار میگیرند و نصف هزینههای پرداختی بیمه نیز توسط دولت پرداخت میشود. طی جلسات مکرر جناب آقای رسول فرشباف رئیس انجمن صنفی سبکبار جادهای (برونشهری) با سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سایر سازمانهای مربوطه در مورد مزایای کارت هوشمند رانندگان نتایج زیر بهدستآمده است:
- سختی کار
- بیمه بیکاری
- شناسنامهدار شدن راننده در بخش حملونقل جادهای
- پروانه فعالیت جادهای (برونشهری)
- بیمه رانندگان تأمین اجتماعی
- بیمه تکمیلی
- بازنشستگی پنج سال زودتر
- گرفتن بار از پایانههای حملونقل کل کشور و شرکتهای حملونقل جادهای موجود در سراسر کشور
- ایجاد گردش کار آنلاین
- سیستم نوبتدهی در پایانهها
- ثبت تخلفات رانندگان
- سهولت در صدور بارنامه
شرایط دریافت کارت هوشمند رانندگان توسط متقاضیان
- رانندگانی که گواهینامه پایه دو دارند صرفاً برای فعالیت با کامیون با حداکثر مجموع وزن و ظرفیت بار ۶ تن حداقل ۲۳ سال بوده و رانندگانی که گواهینامه پایه یک دارند حداقل ۲۵ سال باشند (حداکثر سن برای تمام رانندگان به جز رانندگان بخش حملونقل روستایی ۵۵ سال است)
- متناسب با نوع وسیله نقلیه مورد استفاده داشتن گواهینامه معتبر رانندگی الزامی است
- داشتن تابعیت ایران
- رانندگانی که تمایل دارند از کارت هوشمند رانندگان استفاده کنند و از مزایای کارت هوشمند رانندگان بهرهمند شوند باید حداقل مدرک تحصیلی سوم راهنمایی (سیکل) داشته باشند یا معادل آن برای رانندگان برونشهری و مدرک پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی برای رانندگان حملونقل بخش روستایی
- برگه صحت سلامت روحی و جسمی رانندگی معتبر که توسط مراکز مجاز مورد تأیید سازمان صادر شده است الزامی است
- مطابق دستورالعمل سازمان، رانندگان باید دورههای آموزشی تخصصی و عمومی را بگذرانند
- افرادی که میخواهند کارت هوشمند رانندگان دریافت کنند نباید سابقه محکومیت قطعی کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی میشود، داشته باشند
- عدم تصدی به شغل تماموقت و مستمر در نیروهای مسلح، قوای سهگانه، نهادهای انقلابی و مؤسسات عمومی و غیردولتی و همچنین عدم اشتغال به حرف موضوع قانون نظام صنفی
- رانندگان نباید ممنوعیت قانونی برای رانندگی با وسیله نقلیه مربوطه را داشته باشند
مدارک لازم برای صدور کارت هوشمند رانندگان
حالا که با مزایای کارت هوشمند رانندگان آشنا شدید نوبت به معرفی مدارک لازم برای صدور این کارت میرسد:
- شرکت در آزمون کارت هوشمند و قبولی در آزمون
- اصل و فتوکپی گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت
- حداقل سن ۲۳ و حداکثر سن ۵۵
- اصل و فتوکپی کارت ملی
- اصل و فتوکپی شناسنامه
- حداقل مدرک تحصیلی سیکل برای گواهینامه پایه یک، پایه دو، پایه سه
- گواهی عدم اعتیاد
- گواهی عدم سو پیشینه
- اصل گواهینامه معتبر رانندگی متناسب با وسیله نقلیه مورداستفاده (پایه یک، پایه دو، پایه سه)
- کارت سلامت رانندگان
- ارائه معرفینامه از انجمن یا کانون استان مربوطه
- دو قطعه عکس 3*4 تمامرخ با زمینه سفید
- تشکیل پرونده بیمه رانندگان در سازمان تأمین اجتماعی
شرایط تمدید کارت هوشمند
رانندگانی که با استفاده از کارت هوشمند از مزایای کارت هوشمند رانندگان استفاده میکنند باید یک ماه قبل از اتمام اعتبار کارت هوشمند برای دریافت کارت هوشمند جدید اقدام کنند. توجه داشته باشید که مهلت تمدید کارت هوشمند رانندگی یک سال است و پس از اتمام این زمان فرد باید مراحل ثبتنام و دریافت کارت هوشمند را مانند فردی که تابهحال کارت هوشمند نداشته (مجدداً) طی کند. شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان به شرح زیر است:
- طیکردن حداقل ۷۵۰۰ کیلومتر مسافت به همراه بارنامه
- بههمراهداشتن ۱۸ فقره کارکرد رسید برای احراز فعالیت حرفهای راننده
- ارائه کارت سلامت رانندگان
- اصل و فتوکپی گواهی رانندگی
مدارک لازم برای صدور کارت سلامت رانندگان
همانطور که پیشازاین گفته شد یکی از شرایط دریافت کارت هوشمند رانندگان توسط متقاضیان، کارت سلامت رانندگان است در این بخش از مقاله قصد داریم مدارک لازم برای صدور آن را معرفی نماییم:
- اصل و فتوکپی شناسنامه
- اصل و فتوکپی کارت ملی
- اصل و فتوکپی گواهینامه رانندگی (حداقل پایه دو)
- اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان زیر ۵۰ سال
- انجام آزمایش (در بازه ساعت ۸ الی ۱۰ صبح فرد باید ناشتا باشد)
- رانندگان درونشهری باید دو قطعه عکس ۳*۴ ارائه کنند و رانندگان برونشهری باید یک قطعه عکس ۳*۴ ارائه کنند
مدارک لازم جهت صدور کارت هوشمند رانندگان المثنی
- درخواست کتبی
- ارائه گواهینامه معتبر رانندگی
- پرداخت مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال بهحساب تسهیلات استان برای صدور کارت هوشمند و ارائه اصل فیش بانکی
- ارائه قرارداد همکاری با شرکتها و مؤسسات حملونقل
- ارائه کپی کارت سلامت
- کپی یک نوبت آگهی مبنی بر مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت هوشمند رانندگان در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار
- تعهد محضری در خصوص پذیرش مسئولیت عواقب ناشی از هرگونه سو استفاده احتمالی و عودت کارت در صورت پیدا شدن
- اخذ گواهی از مراجع ذیصلاح (نیروی انتظامی و دادگاه) در مورد به سرقت رفتن یا مفقود شدن کارت
- معرفینامه از سازمان تأمین اجتماعی از نظر سابقه پرداخت بیمه (تکمیل فرم شماره ۲ تأمین اجتماعی)
کلام آخر
با گسترش تکنولوژی و رویآوردن کشورها به فناوری جدید، بسیاری از این فناوریها جایگزین روشهای سنتی میشود. کارت هوشمند رانندگان یکی از همین فناوریها است که از بروز بسیاری از خطاها جلوگیری میکند و به فرایند کار کمک زیادی میکند. برای مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه به بلاگ سایت آی بار پی مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع از خدمات پرداخت هوشمند بارنامه سامانه آی بار پی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.