معرفی 3 استراتژی زنجیره تامین؛ معایب و مزایا

استرانژی های زنجیره تامین
فهرست مطالب

خلاصه

استراتژی‌های مختلف زنجیره تامین را بشناسید. مزایا و معایب هرکدام را درک کنید تا به شما کمک کند انتخاب مناسبی برای کسب و کار خود داشته باشید.

مشتریان امروزی می دانند چه چیزی و چه زمانی می خواهند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، وظیفه شما این است که نیازهای مشتریان خود را به مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین راه ممکن برآورده کنید. کلید انجام این کار مدیریت زنجیره تامین شماست.

انتخاب استراتژی زنجیره تامین مناسب کمک می کند بتوانید بازگشت سرمایه را از تامین کنندگان به حداکثر برسانید و در عین حال مشتریان خود را راضی نگه دارید، این دو نتیجه برای موفقیت بلندمدت ضروری‌ست. در این مقاله استراتژی‌های SME (با معایب و مزایا) را شرح می‌دهیم تا شما راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام استراتژی زنجیره تامین برای کسب و کار شما مناسب است.

استراتژی مدیریت زنجیره تامین چیست؟

یک استراتژی زنجیره تامین موفق باید نحوه مدیریت کل مسیر محصول شما را از قبل از تولید تا لحظه ای که در دستان مشتری قرار می گیرد، مشخص کند. همچنین باید تکلیف فعالیت هایی مانند تولید، مدیریت تامین کننده، مدیریت موجودی و حمل و نقل را روشن کند.

چرا مدیریت استراتژیک زنجیره تامین مهم است؟

ایجاد یک استراتژی مدیریت زنجیره تامین موثر به این معنی است که کارایی و ارزش سفر محصول خود را بهبود می بخشید. به عنوان مثال، شناسایی یک روش موثرتر برای تهیه مواد خام می تواند ساخت محصول شما را ارزان تر کند. یافتن راهی برای یکپارچه سازی محموله ها و کاهش هزینه های حمل و نقل می تواند به شما در انجام سریعتر تحویل کمک کند. این نوع بهینه سازی زنجیره تامین می تواند در موار زیر به شما کمک کند:

  1. کاهش هزینه ها با بهبود کارایی فرآیندها
  2.      روابط بهتر با همکاری نزدیک تر با تامین کنندگان
  3.      سود بیشتر با افزایش کارایی و کاهش هزینه ها

هنگام ایجاد استراتژی زنجیره تامین چه مواردی را باید در نظر گرفت

Supply Chain Strategy
استراتژی های زنجیره تامین

به عنوان مالک sme (بنگاه اقتصادی کوچک تا متوسط) که در حال توسعه استراتژی زنجیره تامین است، سه عنصر کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

روابط تامین کننده

استراتژی زنجیره تامین شما باید مشخص کند که چه تامین کنندگانی برای سازمان شما ارزش ایجاد می کنند و چطور می‌فهمید آنها مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند و محصول یا خدمات را با بهترین کیفیت ارائه می دهند.

اخلاق و پایداری

اهمیت رضایت مشتری و ثبات در قوانین فروش و خدمات هر دو به این معنی است که تعامل با تامین‌کنندگان و شرکایی که برای شما ارزش‌ خلق می‌کنند و با اصول اخلاقی شما همراستا می‌شوند، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند (مثلاً حصول اطمینان از وجود سیاست‌های روشن محیط زیستی و حقوق بشر).

جیمز همپتون، رئیس توسعه و مشارکت خرده‌فروش پوشاک Seasalt : “رمز ثبات زنجیره تامین و روابط تجاری ما که تقریباً به دو دهه قبل برمی‌گردد اعتماد و ارتباطات منظم است. این است که می‌توانیم از کیفیت و منشأ محصولات اطمینان حاصل کنیم و برای استراتژی تجاری بلندمدت برنامه ریزی کنیم.»

مدیریت ریسک

یکی از مهمترین عناصر هر استراتژی این است که سازمانها چگونه به مدیریت ریسک زنجیره تامین می پردازند. اگر یک کارخانه باید تعطیل شود، یا آب و هوای بد مانع از رسیدن یک محموله به موقع به مقصد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اطمینان حاصل کنید که تامین کنندگان شما برنامه های اضطراری برای مقابله با مشکلات زنجیره تامین دارند و اطمینان حاصل کنید که این موارد در تمام قراردادهای شخص ثالث شما گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید؛ آی‌بار چیست؟

3 استراتژی زنجیره تامین برای مشاغل کوچک

1. استراتژی زنجیره تامین ناب

یک زنجیره تامین ناب یا مبتنی بر تقاضا(lean supply chain) بر تامین تقاضای مصرف کننده متمرکز است. بدین صورت که با هدف بهینه سازی تولید، به داده های آماری در مورد نیاز مشتریان نگاه می‌کنید. سپس این اطلاعات را با همه طرف‌های زنجیره تامین به اشتراک می‌گذارید.

مزیت استراتژی زنجیره تامین مبتنی بر تقاضا این است که به کسب و کارها کمک می کند تا تقاضای مشتری را برآورده کنند. به کسب و کار شما امکان می دهد تقاضای آینده را پیش بینی کند و نیروی مناسب برای پشتیبانی از آن تقاضا را فراهم کند.

از سوی دیگر، اتخاذ یک استراتژی زنجیره تامین مبتنی بر تقاضا می‌تواند زمان‌بر باشد و گرفتن آمار دقیق، آسان نیست. حتی اگر ارقام دقیق باشند، می‌توانند به روش‌های مختلف توسط افراد مختلف تفسیر شوند که منجر به سوگیری یا عدم قطعیت بالقوه می‌شود.

2. استراتژی زنجیره تامین چابک

استراتژی زنجیره تامین چابک در مورد واکنش سریع به تقاضای مصرف کننده و تغییر زنجیره تامین شما بر اساس تغییرات در بازار، در دسترس بودن مواد، نوسانات فصلی و تقاضای مصرف کننده است.

اگر محصولاتی بسازید که عمر کوتاهی دارند، زنجیره های تامین چابک برای شماست. این استراتژی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در برخی موارد طیف وسیع‌تری از محصولات را ارائه کنند و با سرعت بیشتری به مشتریان تحویل دهند.

Snap-It یک شرکت مستقر در لندن است که قطعات یدکی را به لوله کش های پایتخت و سایر تجار ارائه می دهد. این شرکت یک زنجیره تامین چابک و مبتنی بر فناوری را اتخاذ کرده است که به آنها اجازه می دهد طیف وسیعی از محصولات را در عرض یک ساعت به مشتریان تحویل دهند. مشتریان از طریق برنامه Snap-It درخواست یک قطعه یدکی می‌کنند. نرم‌افزار شرکت، تامین‌کننده‌ای را از شبکه‌ای از خرده‌فروشان مستقل در سطح شهر پیدا می‌کند تا آن کالای خاص را پیدا کند. یک پیک به صورت هوشمند برای جمع آوری محصول و تحویل آن به مشتری اختصاص داده می شود. به همین سادگی.

هری تیندال، موسس و مدیر ارشد درآمد شرکت، توضیح می دهد: «با ایجاد یک شبکه تامین کننده مجازی، ما موجودی صدها هزار محصول داریم که می توانیم به روشی سریع و مقرون به صرفه به مشتریان تحویل دهیم.

نقطه ضعف استراتژی‌های زنجیره تامین چابک این است که اگر به برنامه‌ریزی منابع بلندمدت نیاز دارید، همیشه خوب کار نمی‌کنند. و پیگیری پیشرفت تولید می‌تواند دشوار باشد. این می تواند منجر به میزان ضایعات و ناکارآمدی بیشتر شود.

3. استراتژی زنجیره تامین مشارکتی

در برخی موارد، مشاغل مختلف در یک زنجیره تامین می توانند برای شکل گیری یک زنجیره تامین کامل و کارا همکاری کنند. به عنوان مثال، ممکن است با یک تامین کننده برای ارائه خدمات حمل و نقل بهتر همکاری کنید. یا به طور مشترک تغییراتی را برای کاهش ضایعات یا خرید مواد خام ایجاد کنید.

این نوع همکاری همیشه آسان نیست، اما می تواند صرفه جویی و بهبود عملکرد قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

مزایای استراتژی های زنجیره تامین مشترک این است که مشاغل می توانند هزینه ها و ریسک ها را به اشتراک بگذارند. با این حال، این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که ارتباطات شفاف و توافق بر سر اولویت‌ها و اهداف هر همکاری وجود داشته باشد.

چگونه فناوری می تواند استراتژی زنجیره تامین SME شما را بهبود بخشد

پذیرش فناوری مدیریت زنجیره تامین در میان SMEها در حال افزایش است. خودکارسازی فرآیندهای کلیدی در زنجیره تامین می‌تواند کارایی و دقت را افزایش دهد و باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه شود.

امروز، نرم‌افزار مدیریت عملیات حمل آی بار می‌تواند براحتی کارهایی مانند مدیریت یکپارچه عملیات حمل (از ثبت سفارش بار تا تخلیه و پرداخت کرایه) ، مدیریت یکپارچه پرداخت کرایه (در سامانه مدیریت پرداخت لجستیک «آی بارپی») ، تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت کرایه کنترل بهینه و یکپارچه عملکرد ناوگان و رانندگان و تسهیل دسترسی به طیف وسیعی از رانندگان را به عهده بگیرد.

برای اطلاع و استفاده از خدمات ما از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *