همه چیز درباره استعلام اطلاعات بارنامه (قوانین+نکات)

فهرست مطالب

صاحبان کسب و کارها و افرادی که در کار صادرات و واردات و خرید و فروش کالا هستند، با موارد مختلفی در تقابل‌اند.

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنند شرایط حمل و نقل کالا است و از این‌رو لازم تا جهت استعلام اطلاعات بارنامه اقدام کنند. در این بین صاحبان بار با مشکلاتی مانند مدیریت اسناد بارنامه و پرداخت کرایه راننده در زمان مناسب روبه‌رو می‌شوند. سامانه پرداخت لجستیک آی‌بار‌پی‌ راه‌حلی برای این موضوع است و یک ابزار کارآمد برای پرداخت لجستیک و هزینه بارنامه است.

لجستیک چیست؟

قبل از آنکه به معرفی روش‌های استعلام اطلاعات بارنامه بپردازیم لازم است با برخی از مفاهیم آشنا شوید. در اینجا بهتر است با معنی و مفهوم لجستیک نیز آشنا شوید. لجستیک به فرایند حرکت کالا از یک منطقه( مبدا) به یک منطقه دیگر (مقصد) گفته می‌شود.

می‌توان گفت لجستیک به مجموعه انبار داری و حمل و نقل گفته می‌شود و بخش مهمی از یک تجارت را شامل می‌شود.

بارنامه چیست؟

بارنامه یا BOL نوعی قرار داد برای حمل و نقل است که بین فرستنده و گیرنده محصول بسته می‌شود. بارنامه یک سند رسمی است و توسط شرکتی که حمل و نقل را بر عهده دارد برای فرستنده صادر می‌شود. همچنین بخشی از این قرارداد در اختیار گیرنده در مقصد است تا محموله را تحویل گیرد. امروزه بارنامه الکترونیکی هم صادر می‌شود تا ارسال آن راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

چرا بارنامه مهم است؟

بارنامه در بحث صادرات و واردات و خرید و فروش اهمیت بسیار بالایی دارد. این قرارداد دارای بار حقوقی است و در آن مشخص شده که بار به چه شرکتی برای حمل و نقل تحویل داده شده و وظایف شرکت حمل و نقل به چه صورت است. در واقع تمامی اطلاعات لازم در بارنامه‌ها ثبت شده و لازم است در هنگام ثبت اطلاعات دقت کافی را داشت. از آنجایی که این سند یک سند مهم است امکان استعلام اطلاعات بارنامه نیز وجود دارد.

انواع بارنامه

به طور کلی بارنامه‌ها را می‌توان به بارنامه کامیون، هواپیما، کشتی و قطار تقسیم کرد. در هر بارنامه‌ای مجموعه‌ای از مقررات نوشته شده و صاحب بار، شرکت حمل و نقل و راننده باید به قوانین آشنا باشد و آنها را رعایت کند. همچنین لازم است میزان هزینه دریافتی نیز در بارنامه ذکر شود. بارنامه چندین بار استعلام می‌شود تا صحت اطلاعات آن مورد بررسی قرار گیرد و مراحل اداری کار طی شود و برای آخرین بار صاحب بار اقدام به استعلام بارنامه می‌کند.

صدور بارنامه الکترونیکی

امروزه استفاده ازسیستم‌های اینترنتی و الکترونیک همه گیر شده و دیگر مانند قبل برای انجام کارها نیازی به مراجعه حضوری و طی کردن کاغذ بازی‌های اداری نیست. در حال حاضر صدور بارنامه الکترونیکی هم انجام می‌شود و در سامانه اطلاعات کامل بارنامه و میزان هزینه آن درج شده است.

بارنامه

قوانین استعلام بارنامه

فرستنده باید مشخصات دقیق بار که شامل وزن، ارتفاع، طول و عرض بار به صورت بسته‌بندی شده، می‌شود را دقیق بیان کند. همچنین لازم است تا شرایط فیزیکی بار را ذکر کند. آدرس و مشخصات کامل محل بارگیری و تخلیه بار نیز از جمله مواردی است که توسط فرستنده اعلام می‌شود.

بار باید سریعا تخلیه شود تا نیاز به پرداخت حق توقف نباشد. همچنین لازم است کرایه مطابق با آنچه در بارنامه ذکر شده پرداخت شود. این اطلاعات مورد نیاز گیرنده بار است.

در این بین لازم است تا راننده هم نسبت به برخی از موضوعات اطلاع داشته باشد و می‌تواند از طریق استعلام اطلاعات بارنامه از آنها مطلع شود.

از جمله مواردی که لازم است راننده به آنها توجه کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


• نگهداری صحیح از بار (در صورتی که بار سالم نرسد کریه بار پرداخت نمی‌شود)
• مراقبت از بار
• رساندن بار به مقصد در زمان مشخص شده
• حضور در زمان تخلیه بار

استعلام اطلاعات بارنامه شامل چه مواردی است؟

همان طور که گفته شد بارنامه نوعی سند و قرارداد است و در آن اطلاعات بسیار زیادی درج شده است. از جمله اطلاعات موجود در بارنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• اطلاعات کلی بار که شامل ماهیت، نوع بار، ابعاد، وزن، شکل بسته‌بندی و تعداد می‌شود.
• اطلاعات ارسال کننده که شامل اسم، کد ملی، اطلاعات تماس، آدرس و مواردی دیگر می‌شود. لازم است به این نکته توجه کنید که ارسال کننده بار لزوما صاحب بار نیست.
• اطلاعات مبدا بار یا محل بارگیری با ذکر تاریخ باید در بارنامه درج شود.
• اطلاعات تحویل گیرنده که شامل نام کامل، کد ملی، اطلاعات تماس و مواردی دیگر می‌شود.
• اطلاعات مقصد که شامل زمان تقریبی رسیدن بار، آدرس محل تخلیه بار و مشخصات تحویل گیرنده می‌شود.
• اطلاعات حامل بار که شامل نوع وسیله نقلیه، شماره پلاک، اطلاعات راننده، آدرس و محل سکونت می‌شود.
• اطلاعات مالی بار که شامل ارزش بار، بیمه، هزینه حمل بار، کمیسیون شرکت باربری و شیوه پرداخت می‌شود.
• اطلاعات ثبتی بار که شامل شماره بارنامه، سریال و تاریخ تنظیم سند می‌شود و در بالای بارنامه قرار گرفته است.

پرداخت

نحوه پرداخت هزینه بارنامه

میزان و نحوه پرداخت هزینه بار باید در بارنامه مشخص شود و با استعلام اطلاعات بارنامه می‌توان از آن مطلع شد. یکی از مسايل مالی مهم در این حین پرداخت به موقع هزینه بار طبق مبلغ درج شده در بارنامه در زمان تحویل کالا است. برای پرداخت هزینه راه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از آسان‌ترین آنها استفاده از سامانه هوشمند آی‌بار‌پی است.

این برنامه علاوه بر امکان پرداخت هزینه بار ویژگی‌های دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

• مدیریت اسناد
• اتصال به حساب بانکی
• ارائه گزارش
• پایش و کنترل عملکرد ذی‌نفعان
• محاسبه هوشمند کسری بار و انعام
• محاسبه هوشمند کرایه بارنامه
استعلام اطلاعات بارنامه

همان‌طور که گفته شد بارنامه یک سند مهم و ارزشمند است که بین ارسال‌کننده بار و شرکت حمل و نقل بسته می‌شود و در نهایت لازم است تا به اطلاع گیرنده بار نیز برسد. به همین دلیل گیرنده بار باید جهت استعلام بارنامه اقدام کند و آن را بررسی و تایید کند.

علاوه بر گیرنده راننده هم باید وضعیت بارنامه را بداند و نیاز به استعلام آن دارد.

برای استعلام بارنامه می‌توان به صورت حضوری به پایانه‌های حمل و نقل مراجعه کرد. همچنین امکان دریافت استعلام به صورت غیر حضوری نیز وجود دارد. راه‌های استعلام به صورت غیر حضوری را در زیر آورده‌ایم.

سایت سیستم جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

یکی از راه‌های دریافت استعلام اطلاعات بارنامه مراجعه به سایت راهداری است. شما می‌توانید به سایت smartcard.rmto.ir مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، استعلام بارنامه خود را دریافت کنید.

در این سایت امکان دریافت استعلام‌های زیر وجود دارد.

• کارت هوشمند راننده
• کارت هوشمند ناوگان مسافری
• کارت هوشمند ناوگان باری
• کارت سلامت راننده
• دوره‌های آموزشی راننده
• پیمایش ناوگان

هوشمند رانندگان

استعلام اطلاعات بارنامه از طریق کارت هوشمند

همان طور که در بالا گفته شد بارنامه یک رسید و قرارداد است و در آن اطلاعات ارسال کننده، شرکت حمل و نقل و گیرنده درج شده است. شما می‌توانید از طریق استعلام کارت هوشمند راننده از طریق سایت راهبری نیز به اطلاعات کاملی دست پیدا کنید.

استعلام اطلاعات بارنامه از طریق کارگو

یکی دیگر از راه‌های دریافت استعلام بارنامه، ورود به سایت یا اپلیکیشن کارگو است. به این صورت شما می‌توانید اطلاعات بارنامه مورد نظر را مشاهده کنید.

سامانه مشخصات بارنامه کارگزاری بانک صنعت و معدن

سامانه مشخصات بارنامه کارگزاری بانک صنعت و معدن هم در جهت استعلام و دریافت اطلاعات بارنامه راه‌اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی این سرویس تطابق با مدارک ارائه شده بارنامه با نوع بار و اعتبار سنجی آن است. این سامانه یک کد رهگیری را صادر می‌کند و افراد می‌توانند در عملیات بعدی از آن استفاده کنند.

استعلام اطلاعات بارنامه با کد ملی

استعلام اطلاعات بارنامه با کد ملی به جهت راحت‌تر شدن کار رانندگان راه‌اندازی شده است. براین اساس کاربر وارد سایت راهداری به نشانی smartcard.rmto.ir می‌شود و روند استعلام با کد ملی را طی می‌کند. به این منظور لازم است در بین گزینه‌های موجود استعلام کارت هوشمند راننده را انتخاب کند و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کند.

نحوه استعلام کار هوشمند راننده با اپلیکیشن

یکی دیگر از راه‌های استعلام کارت هوشمند راننده استفاده از اپلیکیشن‌های مربوطه با نام استعلام کارت هوشمند رانندگان است. به این صورت بعد از نصب اپ و راه‌اندازی آن می‌توانید با وارد کردن کد ملی راننده که در بارنامه درج شده استعلام کارت هوشمند راننده را دریافت کنید.

برخی دیگر از اپلیکیشن‌های مرتب نیز هستند که شما می‌توانید آنها را از کافه بازار دانلود کنید و با استفاده از آنها وارد سامانه استعلام بارنامه شوید.

سامانه جامع تجارت

شما می‌توانید با ورود به سامانه جامع تجارت هم استعلام بارنامه بگیرید. به این منظور وارد منوی گزارش شوید و روی گزینه بارنامه کلیک کنید. اطلاعاتی را لازم است وارد کنید و پس از تکمیل فرم کلید دریافت بارنامه را بزنید. در نهایت اطلاعات کامل بارنامه نمایش داده می‌شود و می‌توانید از طریق بخش تعیین وضعیت بارنامه را تایید یا رد کنید.

استعلام اطلاعات بارنامه برای صاحب کالا

صاحب کالا می‌توانید با ورود به siwar.rmto.ir وضعیت بارنامه خود را مشاهده کند. ورود به این سامانه نیاز به نام کاربری و پس ورد دارد و در صورت نداشتن آنها نیاز به ثبت نام در سایت است.

کلام آخر

یکی از موارد مهم در هنگام مبادلات کالا مسئله حمل و نقل و لجستیک است. اطلاعات کامل بار در بارنامه درج می‌شود. بارنامه به عنوان یک سند و قرارداد معتبر دارای ارزش قانونی است و لازم است همه چیز در آن به درستی وارد شود.

هزینه حمل هم در بارنامه درج شده و تحویل گیرنده بار لازم است هزینه بار را مطابق با مبلغ مشخص شده در بارنامه پرداخت کند. به این منظور می‌تواند از راه‌های مختلف برای استعلام اطلاعات بارنامه اقدام کند.

برای پرداخت هزینه بارنامه شما می‌توانید از آی‌بار‌پی استفاده کنید و به صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان هزینه بارنامه و لجستیک را پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *