استعلام بارنامه داخلی به چه صورت انجام می‌گیرد؟

استعلام بارنامه داخلی
فهرست مطالب

مقدمه

در این مقاله روش‌های استعلام بارنامه داخلی و دیگر انواع بارنامه به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته تا ارسال‌کنندگان و گیرندگان بتوانند وضعیت بار خود را با استفاده از این روش‌ها، پیگیری کنند. افراد در صورت نیاز به جابه‌جایی بار از محل مبدا به مقصد نیازمند مراجعه به مراکز حمل و نقل و شرکت‌های باربری خواهند بود. این اقدام موجب کاهش مدت زمان روند انتقال شده و محموله در مدت زمان کمتری به مقصد خود می‌رسد.

بارنامه در واقع یک قرارداد میان ارسال‌کننده بار و شرکت حمل بار بوده که در متن این قرارداد، مشخصات کامل جهت ارسال محموله به مقصد آورده شده و اطلاعات گیرنده نیز برای دریافت بار، مشخص شده است. بارنامه یک نوع رسید بوده که باید تمامی جزئیات در آن ذکر شود و هر ادعایی خارج از این رسید، اعتباری نخواهد داشت.

بارنامه‌ها انواع مختلفی داشته و به دو دسته کلی بارنامه داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین از نظر نوع وسیله حمل‌کننده بار می‌توان بارنامه‌ها را به چهار دسته بارنامه کامیون، کشتی، هواپیما و قطار تقسیم‌بندی کرد.

بارنامه الکترونیکی چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های مختلف و ورود به عصر فناوری، اغلب فعالیت‌های اداری نیز دچار تغییر و تحول شده و حالت کاغذی به حالت اینترنتی و آنلاین درآمده‌اند.

بارنامه‌ها نیز از این قضیه مستثنی نبوده و دولت در جهت کاهش میزان استفاده از کاغذ و همچنین راحتی و از بین بردن مشکلات موجود، صدور و ثبت بارنامه را به صورت الکترونیک درآورده است. بارنامه حکم سند انتقال و حمل بار را دارد. در صورت وجود بارنامه، اگر مشکلی بین طرفین حمل بار پیش بیاید و یا خسارتی ناخواسته به بار وارد شود، می‌توان با استناد به فایل بارنامه، مشکلات را پیگیری و رفع کرد.

در حال حاضر با جایگزین شدن بارنامه‌های الکترونیک، دیگر دشواری‌های اخذ و استعلام بارنامه داخلی و خارجی کاغذی وجود نداشته و این سند معتبر در زمان بارگیری راننده توسط شرکت حمل بار صادر می‌گردد. این نوع بارنامه‌ها به علت ثبت سیستمی، امنیت بسیار بالایی داشته و سرعت صدور آن‌ها نسبت به بارنامه کاغذی بسیار بیشتر است.

ویژگی‌های بارنامه الکترونیکی

از جمله ویژگی‌ها و مزایای بارنامه الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • تسهیل در فرآیند صدور بارنامه‌های مختلف
  • حذف ترددهای غیرضروری برای صدور و اخذ بارنامه
  • کاهش میزان مصرف سوخت به علت حذف مسافت‌های طولانی
  • تسهیل فرآیند صدور بارنامه الکترونیکی در بازارگاه‌های الکترونیکی و پایگاه‌های پرداخت لجستیک مانند آی بار پی
صدور بارنامه الکترونیک

نحوه صدور بارنامه الکترونیک

در حال حاضر برای صدور بارنامه الکترونیکی، نرم‌افزارهای بسیاری طراحی شده است. این نرم‌افزارها در قالب وب‌اپلیکیشن و یا مبتنی بر ویندوز طراحی شده و در اختیار شرکت‌های باربری و حمل و نقل قرار می‌گیرند تا کاربران به راحتی مراحل ثبت و صدور بارنامه را انجام دهند.

  • اولین مرحله ثبت بارنامه، درج مشخصات راننده و هر وسیله نقلیه‌ای که قرار است بار را حمل کند، خواهد بود.
  • دومین مرحله، استعلام اطلاعات درج شده مربوط به راننده و وسیله نقلیه بوده که این اقدام توسط نرم‌افزار انجام می‌گیرد. در صورت هرگونه مشکلی در این اطلاعات، بارنامه صادر نمی‌شود.
  • در مرحله سوم و نهایی، تمامی اطلاعات مربوط به کالا ثبت شده و بعد از تأیید اطلاعات وارد شده توسط نرم‌افزار، اطلاعات به سازمان ارسال و بارنامه ثبت می‌شود. در نهایت برای پیگیری و استعلام بارنامه داخلی یک کد رهگیری دریافت شده که از طریق آن می‌توان از وضعیت بار آگاهی یافت.
  • می‌توان تمامی اطلاعات ثبت شده در نرم‌افزار را به همراه کد رهگیری بر روی برگه‌های معتبر بارنامه، پرینت گرفت.

قوانین استعلام بارنامه داخلی

این استعلام‌ها توسط چندین فرد قابل انجام است؛

1. استعلام بارنامه داخلی توسط فرستندگان بار

صاحبان بار و فرستندگان، افرادی هستند که برای استعلام آخرین بارنامه اقدام می‌نمایند. از این باید در رابطه با قوانین این اقدام، اطلاعات کافی داشته باشند. در ادامه این قوانین به طور کامل شرح داده می‌شود؛

  • صاحبان بار موظف هستند که مشخصات دقیق بار نظیر وزن، حجم، ابعاد، نوع بسته‌بندی و شرایط فیزیکی آن را به همراه آدرس کامل محل بارگیری، به طور کامل ارائه دهند.
  • مشخصات فرد گیرنده بار و همچنین آدرس دقیق محل تخلیه بار نیز باید توسط ایشان ذکر شود.

2. استعلام بارنامه توسط گیرندگان بار

گیرندگان بار نیز در صورت نیاز به پیگیری بار، باید از قوانین اطلاع داشته و نکات مربوطه را رعایت کنند. این موارد به شرح زیر خواهند بود؛

  • تخلیه بار باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد تا حق توقف پرداخت نشود.
  • پرداخت کرایه کامل بعد از تخلیه بار باید انجام گیرد. میزان کرایه در بارنامه ذکر شده است.

3. استعلام بارنامه داخلی توسط رانندگان حمل‌کننده بار

قوانین مربوط به رانندگان نیز در ادامه آمده است؛

  • راننده باید از بارنامه به طرز درست و صحیحی نگهداری کند. این رسید در واقع حکمی است که از طریق آن می‌تواند کرایه بار را دریافت نماید.
  • راننده وظیفه مراقبت و نگهداری باری را برعهده دارد که توسط وسیله نقلیه او در حال جابه‌جایی است.
  • سرعت رساندن بار به مقصد اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • در نهایت راننده باید در زمان تخلیه بار حضور داشته باشد.

معرفی سایت استعلام بارنامه داخلی

استعلام بارنامه داخلی را می‌توان از طریق سایت سازمان راهداری کشور انجام داد. همانطور که گفته شد، بارنامه یک قرارداد میان ارسال‌کننده بار و شرکت باربری بوده که در شرح این قرارداد، توضیحات کامل مربوط به فرستنده، نوع بار، مقصد نهایی، اطلاعات گیرنده بار آورده می‌شود.

افراد برای استعلام تعداد بارنامه خود نیازی به حضور در پایانه‌های حمل بار نداشته و تنها با استفاده از سایت راهداری می‌توانند اقدام به ثبت‌نام و دریافت استعلام نمایند. در ابتدا کاربران با ورود به سایت راهداری به نشانی smartcard.rmto.ir در صفحه اصلی، انواع استعلامات را مشاهده می‌کنند.

به طور کلی در این سایت علاوه بر استعلام بارنامه، می‌توان کارت هوشمند راننده، کارت سلامت او و کارت هوشمند ناوگان مسافری را نیز استعلام نمود. همچنین در این سایت امکان استعلام گرفتن برای دوره‌های آموزشی راننده، استعلام پیمایش ناوگان و استعلام نیمه یدک نیز وجود دارد.

برای استعلام گرفتن در این سایت، به کارت ملی، کارت هوشمند و یا کد رهگیری بارنامه نیاز خواهد بود. متقاضیان می‌توانند از طریق یکی از این سه روش، اقدام به دریافت بارنامه داخلی کرده و از طریق از وضعیت بار خود آگاهی یابند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *