انواع روش‌های استعلام کارت سوخت ناوگان

استعلام کارت سوخت ناوگان
فهرست مطالب

استعلام کارت سوخت ناوگان کاربرد بسیاری دارد. پیگیری و استعلام کارت سوخت یکی از موضوعات مهمی است که همه دارندگان وسایل نقلیه اعم از موتوری و خودرویی ممکن است حداقل یکبار در طول زندگی با آن رو به رو شوند.
با توجه به قانون سهمیه‌ای سوخت، دارندگان وسایل نقلیه باید کارت سوخت همراه خود داشته باشند تا بتوانند از سهمیه سوخت یارانه‌ای اعم از بنزین و گازوئیل بهره‌مند شوند. گاهی اوقات ممکن است این کارت سوخت مفقود شده یا به دلایل مختلف دچار آسیب دیدگی شود و نیاز به صدور المثنی باشد.

ما در این مقاله از مجله «آی بارپی»  قصد داریم درباره روش‌های استعلام کارت سوخت وسایل نقلیه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت استعلام و پیگیری کارت سوخت برای ناوگان حمل و نقل

کارت سوخت یا همان کارت هوشمند سوخت با سهمیه‌بندی سوخت‌گیری به صورت یارانه‌ای، در سال‌های اخیر به جمع کارت‌های الکترونیکی اضافه شده است. بر این اساس همه صاحبان خودرو باید نسبت به تهیه کارت هوشمند سوخت اقدام کرده تا برای سوخت‌گیری از طریق این کارت استفاده کنند.
اگر مالک خودرو یا موتورسیکلت هستید و کارت سوخت خود را گم کرده‌اید، باید برای دریافت یک کارت سوخت جدید درخواست صدور کارت هوشمند المثنی بدهید. دریافت کارت هوشمند سوخت کاملا رایگان است و بسیاری از دارندگان و مالکان خودرو برای بهره‌مندی از خدمات این کارت اقدام به دریافت آن می‌کنند.

در این بین کارت هوشمند سوخت برای ناوگان حمل و باری از اهمیت بیشتری برخوردار است و یکی از مدارکی که برای صدور بارنامه الکترونیکی از آنها مطالبه می‌شود، همین کارت است. رانندگانی که بدون اخذ بارنامه الکترونیکی اقدام به حمل کالا می‌کنند در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن بیمه، موجب ضرر و زیان جبران‌ناپذیری برای خود و صاحب کالا می‌شوند.
البته کارت سوخت ناوگان حمل و نقل باری نیز طبق این بارنامه‌های الکترونیکی شارژ می‌شود. پس استعلام کارت سوخت ناوگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارتباط مستقیمی با فعالیت آنها دارد.

کارت سوخت

روش‌های استعلام کارت سوخت ناوگان

همانطور که گفتیم، در سال‌های اخیر دارندگان وسایل نقلیه جهت استفاده از سهمیه سوخت یارانه‌ای ملزم به دریافت کارت سوخت هستند. گاهی اوقات ممکن است رانندگان این کارت را گم کرده و جهت دریافت سهمیه سوخت با مشکل مواجه شوند. در این گونه مواقع ابتدا باید پیگیری کارت سوخت موتور یا خودرو خود را از طریق سازمان‌هایی مانند اداره پست و پلیس+10 انجام دهند.
در صورتی پیگیری کارت گم شده نتیجه نداد، باید نسبت به ثبت درخواست کارت سوخت المثنی اقدام کنید. بعد از این که متقاضیان درخواست خود را جهت این امر ثبت می‌کنند، باز هم امکان رهگیری و استعلام کارت سوخت وجود دارد.

برای این کار هم روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا همه کاربران بتوانند از طریق گوشی موبایل یا سیستم کامپیوتر امکان پیگیری کارت سوخت وجود دارد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین روش‌های موجود جهت پیگیری این کارت را بیان خواهیم کرد.

پیگیری از طریق سامانه کارت سوخت

یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌هایی که کاربران می‌توانند از طریق آن نسبت به استعلام کارت سوخت ناوگان با پلاک یا سایر اطلاعات هویتی صاحب کارت و وسیله نقلیه‌ اقدام کنند، مراجعه به سامانه پیگیری کارت سوخت است. این روش به تازگی در اختیار کاربران قرار گرفته است تا به سادگی بتوانند به صورت غیرحضوری وضعیت صدور کارت خود را بررسی کنند

استعلام کارت سوخت ناوگان از طریق دفاتر پلیس+۱۰

در صورتی که دسترسی به اینترنت ندارید یا اینکه سرور سایت جهت استعلام قطع بود و اطلاعات مورد نظر را ارائه نمی‌داد، اقدام بعدی مراجعه به مرکز دفتر پلیس+۱۰ است که در آنجا برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کرده‌اید.
هنگام مراجعه باید مدارک شناسایی یا مدارک خودرو خود را به همراه کد رهگیری درخواست صدور کارت جدید را ارائه دهید. در صورت تکمیل مراحل صدور که اغلب 40 روز تا 2 ماه طول می‌کشد، در آنجا کد رهگیری مرسوله پستی به شما تحویل داده می‌شود تا بتوانید از طریق سامانه اداره پست نسبت به پیگیری مرسوله پستی که همان کارت سوخت است، اقدام کنید.

استعلام کارت سوخت از طریق پیامک

در کنار استفاده از سامانه های مختلف برای رهگیری کارت سوخت، روش دیگری برای پیگیری کارت سوخت المثنی از طریق ارسال پیامک به شماره 1101202040 وجود دارد.
برای استعلام کارت سوخت خودروی مورد نظر خود لازم است که مخصوص وسیله نقلیه خود که به عنوان کد VIN شناخته می‌شود دسترسی داشته باشید. کد V*VIN برای موتورسیکلت و کد M*VIN برای خودرو کاربرد دارد. بر این اساس استعلام کارت سوخت با vin یکی از روش‌های ساده و البته کاربری جهت اطلاع از وضعیت این کارت است.

پیگیری کارت سوخت با پلاک ناوگان حمل و نقل

از دیگر روش‌های رایج و مناسب جهت استعلام کارت سوخت ناوگان استفاده از شماره پلاک خودرو یا موتورسیکلت است. با توجه به اینکه اغلب دارندگان وسایل نقلیه شماره پلاک خود را می‌دانند، حتی در صورت گم کردن همه مدارک در استفاده از این روش با مشکلی رو به رو نخواهند شد. پس در صورت نیاز می‌توانید نسبت به پیگیری کارت سوخت با پلاک اقدام کنید.

استعلام کارت سوخت ناوگان از طریق کد ملی

این روش از ساده‌ترین روش‌ها جهت پیگیری کارت سوخت گم شده یا کارت سوخت جدید به شمار می‌رود. اما توجه داشته باشید که امکان پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی با تنها از طریق سیستم یا گوشی وجود دارد. چرا که در روش ارسال پیامک تنها به کد vin وسیله نقلیه احتیاج بود و با کد ملی نمی‌توان این کار را انجام داد. اما هنگامی که از طریق سامانه کارت سوخت جهت این امر اقدام می‌کنید، در بسیاری از موارد تنها ارائه کد ملی مالک کارت کفایت می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله مهم‌ترین روش‌های استعلام کارت سوخت ناوگان را مورد بررسی قرار دادیم. پس در صورتی که کارت سوخت خود را گم کرده یا اینکه برای صدور یک کارت جدید درخواست داده‌اید، می‌توانید از هر یک از این روش‌ها با توجه به امکانات خود استفاده کنید. جهت استعلام کارت سوخت، پرداخت لجستیک و پرداخت بارنامه‌ها و صدور بارنامه الکترونیکی می‌توانید وارد سایت آی بارپی به آدرس اینترنتی ibaarpay.com ‌شوید و با ورود اطلاعات مورد نظر از خدمات ویژه برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *