بررسی زنجیره تامین Walmart

بررسی زنجیره تامین Walmart
فهرست مطالب

مقدمه

داشتن یک زنجیره تامین قوی برای هر خرده فروشی مهم است، اما غول خرده فروشی، والمارت برای سال‌ها بر این بازی تسلط داشته و به عقب برنگشته است.

وقتی به هر فروشگاه عمده خرده فروشی فکر می کنید، داشتن یک سیستم زنجیره تامین برتر مهمترین موضوع است. در مورد آن فکر کنید، اگر کالا در دسترس نداشته باشید، مشتری به فروشگاه شما نمی آید.

اگر بتوانید محبوب ترین محصولات را در انبار نگه دارید و بهترین محصول موجود را داشته باشید، مشتریان حتی حاضرند در صف خرید محصول شما منتظر بمانند. برخی از شرکت ها به طور کامل بر یک سیستم زنجیره تامین یکپارچه تسلط دارند، در حالی که برخی دیگر هنوز در تلاش هستند و دائماً برای نگهداری محصولات در انبار تلاش می کنند.

یکی از شرکت هایی که به طور کامل بازی را کشف کرده است Walmart است. جای تعجب نیست زیرا آنها بزرگترین خرده فروش جهان هستند. حتی با ظهور غول آنلاین جهانی، آمازون، ارزش بازار والمارت هنوز دو برابر آن است.

والمارت در سال 1950 تاسیس شد، زمانی که سم والتون اولین فروشگاه خود را در بنتون‌اویل، آرکانزاس خریداری کرد. این فروشگاه با نام “Walton’s 5 & 10” شناخته می شد و اولین فروشگاه از بیش از 11000 مکان Walmart در 27 کشور حال حاضر به حساب می‌آید. یکی از حقایق جالب‌تر در مورد والمارت این است که بیشتر رشد خود را از طریق تاسیس فروشگاه‌های جدید و نه از طریق خرید کسب کرد.

در سال 1983، والمارت به یکی از بزرگ‌ترین نام‌های شناخته شده تبدیل شد. به دلیل اجرای فهرست مدیریت فروشنده (VMI)، یک استراتژی زنجیره تامین که بهترین قیمت‌گذاری موجود را برای آنها فراهم می‌کند مشهور شد.

مختصر و مفید درباره بارنامه

موجودی مدیریت فروشنده چیست؟

در حالی که برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی دارای بخش‌های کاملی برای مدیریت خرید محصولات در محل خود هستند، VMI فرآیندی است که کنترل موجودی را بر عهده تامین‌کننده قرار می‌دهد. صاحب کسب و کار تعداد موجودی را برای هر یک از تامین کنندگان خود ارسال می‌کند. فرمان در دست آنهاست تا مطمئن شوند که قفسه ها با کالاها پر شده اند یا خیر؟

این استراتژی زنجیره تامین برای اینکه مطمئن شود که یک فروشگاه می تواند فصلی را بدون افت محصول پشت سر بگذارد معمولا می تواند با یک همکار لجستیکی همراه شود. یک سیستم VMI خطر اتمام ناخواسته موجودی یک فروشگاه خرده فروشی را به حداقل می‌رساند.

این نوع استراتژی نیاز به تخصیص هزینه بالایی برای فناوری دارد که بتواند تامین کنندگان را تغذیه کند، اما با کاهش هزینه‌هایی که در سطح فروشگاه و موجودی به ارمغان می‌آ‌ورد، این هزینه را می توانید به سرعت پوشش دهید. امروزه والمارت کاملاً بر سیستم VMI تسلط دارد و به ساختن امپراتوری با قیمت‌های خرید پایین‌تر و موجودی کم ادامه می‌دهد.

مزایای موجودی مدیریت فروشنده برای والمارت

زنجیره تامین والمارت
زنجیره تامین والمارت

هنگام مطالعه نحوه استفاده Walmart از زنجیره تامین VMI، مزایای آن از نمودارها خارج می شود. در ادامه به مهمترین مزایای این سیستم اشاره می‌کنیم.

سطوح پایین موجودی

با استفاده از VMI، والمارت می تواند سطح موجودی خود را در هر یک از فروشگاه های خود به میزان قابل توجهی کاهش دهد. معمولاً بزرگترین هزینه یک فروشگاه خرده فروشی، نگهداری کالای زیاد در انبار است.

والمارت با حذف پخش‌کنندگان و همکاری مستقیم با تامین کنندگان، خود را در صندلی راننده قرار داده است. آنها نه تنها یک واسطه را حذف می کنند، بلکه بار کامل نگهداری قفسه ها را نیز بر عهده تامین کننده گذاشته اند.

مثال اگر والمارت یک نوع پنیر را تمام کند، مشتری برای دریافت مارک مورد نظر خود به فروشگاه دیگری نمی رود، تولیدکننده‌ی آن فقط فروش پنیر خود در والمارت را از دست می دهد. در حالی که تامین کنندگان در نگه داشتن قفسه های خود مسئول هستند، می دانند که فقط خودشان فروش را از دست می دهند نه والمارت.

مسئول پپسی وقتی یک شعبه والمارت محصولش را تمام می کند، بیشتر از آن که مدیر والمارت به خاطر کمبودش عصبانی باشد، رئیس خود را با مشکل مواجه می کند. مشتریان کوکاکولا می خرند. این مثال ممکن است کمی افراطی باشد زیرا برخی از نوشیدنی‌های معروف مشتریان وفادار دارند، احتمالا موضوع بحث را متوجه شدید.

والمارت با ارسال سطوح موجودی به همه تامین کنندگان خود و ارائه جزئیات در مورد هر نوع فروش یا تخفیفی که ممکن است در راه باشد، نه تنها می تواند موجودی خود را محدود کند، بلکه تامین کنندگان نیز می توانند احساس خوبی برای اطمینان از اینکه فروشگاه خرده فروشی هنوز مقدار زیادی در دسترس مصرف کنندگان دارد داشته باشند.

کاهش هزینه ها

اگر از هر یک از صاحبان کسب و کار بپرسید که هدف اصلی آنها چیست، احتمالا جواب، کاهش هزینه‌ها خواهد بود. ساده است؛ اگر بتوانید قیمت های خرده فروشی را در همان سطح نگه دارید و هزینه های خود را کاهش دهید، حاشیه سود شما افزایش می یابد.

بنابراین چگونه VMI به والمارت اجازه می دهد تا هزینه های خود را کاهش دهد؟ کارمندان کمتر برای مدیریت موجودی، و نشستن کمتر محصول در قفسه ها برابر است با هزینه کمتر و سود بیشتر در هر فروش.

حقوق کمتر، مزایا و هر هزینه اضافی دیگری که با کارمند همراه است کاهش می یابد. شایان ذکر است که  Walmart هزینه فناوری بالایی را برای رسیدن به این سطح از کارایی می‌پردازد.

فرض کنید هر فروشگاه حداقل 5 میلیون دلار موجودی دارد. اگر تمام کالاهای موجودی 11000 فروشگاه را 10 درصد کاهش دهید، 5.5 میلیارد دلار صرفه جویی می شود. پس سود آن می تواند بسیار زیاد باشد.

تامین قابل قبول

امروزه، با بحران زنجیره تامین که به آرامی رو به بهبود است، فروشگاه ها همچنان با مشکلات موجود در انبارها برای فروش مواجه هستند. اما به نظر شما یک تامین کننده مستقیم قرار است اول کدام را تامین کند؟ کسی که در حال فروش به مشتری نهایی با حاشیه کم است؟ یا غول خرده فروشی مانند والمارت که بدون شک بزرگترین مشتری همه چیز در مورد اقلام روزمره است؟

بنابراین والمارت نه تنها از اندازه و قدرت خرید خود برای قیمت‌گذاری استفاده می‌کند، بلکه همچنان از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند تا بهترین شانس موفقیت را به تامین‌کنندگان خود بدهد.

شاید بزرگترین مزیت استفاده از VMI برای والمارت (از نظر مصرف کننده) وضعیت عرضه قوی آنها باشد. آنها معمولاً همه چیزهایی که مردم نیاز دارند را همیشه موجود دارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ اینستاگرام آی بار

جای تعجب نیست که اکثر فروشگاه های خرده فروشی نمی توانند تمام موجودی خود را در مکان فروشگاه خود ذخیره کنند. بنابراین، آنها مراکز توزیع دارند که تامین کنندگان محصولات را در آنجا تحویل می دهند. سپس، کامیون‌ها آن محصولات خاص را بر اساس نیازهای هر فروشگاه به سطح فروشگاه می‌برند.

Walmart محصولاتی که در یک کامیون خاص برای یک فروشگاه خاص ارسال می شود را مدیریت نمیکند؛ تامین کننده آن موجودی را مدیریت می کند. به منظور کاهش فضای موجودی و هزینه ها، والمارت از تکنولوژی “اتصال متقابل موجودی” استفاده می کند. بدین صورت که یک تامین کننده، کامیون خود را مستقیماً در کامیون والمارت تخلیه می کند تا تحویل فروشگاه داده شود.

از بین بردن نیاز به مکان ذخیره سازی نه تنها بخش عظیمی از هزینه ها را از بین می برد، بلکه خطر آسیب زیادی را نیز از بین می برد. این امر در مورد کالاهای فاسد شدنی که تاریخ انقضا دارند نیز صادق است.

نکات منفی موجودی مدیریت فروشنده برای والمارت

در حالی که والمارت یک امپراتوری با استفاده از VMI ایجاد کرده است، برخی از نقاط ضعف نیز برای آن وجود دارد. بعضی از مهمترین این اشکالات را در ادامه مرور می‌کنیم.

اشتراک گذاری اطلاعات

برخی از شرکت ها با این موضوع مشکلی ندارند، اما دسترسی زیاد به همه داده های شما خطرناک است.

مثال من که در یک شرکت بزرگ کار می کنم، حتی به تک تک فایل هایی که وجود دارد دسترسی ندارم. آیا می توانید تصور کنید کل داده های فروش را به شخص ثالث بدهید؟ Walmart به اندازه کافی این کار را انجام داده است. اما به اندازه کافی بزرگ است که اهمیتی ندهد. به عنوان یک شرکت سهامی عام، آنها باید داده های فروش را منتشر کنند. اما احتمالا موقعیت هایی وجود دارد که این استراتژی زنجیره تامین نتیجه معکوس داشته است.

عدم کنترل

از یک طرف، والمارت با استفاده از VMI، نیروی انسانی کمتری دارند و این امر در کاهش هزینه ها مثبت بود. اما در عین حال می تواند منفی نیز باشد. وقتی شما تمام کنترل موجودی خود را به شخص ثالث می دهید، اگر همه چیز از حالت عادی خارج شد، لزوماً هیچ کنترلی برای اصلاح امور ندارید.

گفتن اینکه والمارت هرگز با یک تامین کننده مشکلی نداشته است نادرست است. اما احتمالا آنها با مشکلات کمتری نسبت به یک شرکت کوچکتر روبرو هستند. اگر یک محصول خاص تمام شود، والمارت مطمئناً شما را برای انجام وظایف قراردادی خود در صف نگه می دارد، اما مردم از خرید در فروشگاه های خود دست نمی کشند.

تغییرات سخت

شاید بزرگترین مانع در یک سیستم زنجیره تامین VMI ناتوانی در تغییر باشد. در حالی که برای تامین کننده عالی است، مدیریت آن برای خریدار دشوار است. عادت کردن به عملکرد یک شرکت همانقدر آسان است که پیدا کردن یک فرد جدید می تواند دشوار باشد. ادامه تجارت با افراد مشابه هرگز بد نیست، اما شخصی مانند والمارت نیز اگر تامین کننده بداند که نمی تواند آنها را ترک کند، از اهرم مالی خود چشم پوشی می کند.

والمارت مطمئناً به اندازه کافی بزرگ و قدرتمند است که تا حدودی مانع از این مشکل شود، اما این چیزی است که آنها باید به آن توجه داشته باشند. راه اندازی یک سیستم VMI در این مقیاس به مقدار زیادی فناوری و اعتماد نیاز دارد. بدون هر دو مورد، طرح کار نمی کند.

والمارت در زمینه زنجیره تامین در لبه برتر است. در واقع، والمارت اولین خرده فروشی بود که از کامپیوترها در اواسط دهه 1970 استفاده کرد. آنها یکی از اولین فروشگاه هایی بودند که در اوایل دهه 80 شروع به استفاده از بارکد کردند. و قبل از سال 1990، آنها ماهواره خود را برای ارتباطات داده را داشتند.

در اوایل دهه 1990، تغییر کامل به موجودی مدیریت فروشنده vmi اعمال شد. آنها اولین نرم افزار زنجیره تامین خود را به نام Retail Link به کار گرفتند و شروع به نظارت بر موجودی و فروش به صورت الکترونیکی کردند و تامین کنندگان، مسئول اطمینان از در دسترس بودن موجودی در صورت نیاز شدند.

والمارت نه تنها با سطوح موجودی کمتر و تعداد کارکنان کمتر باعث صرفه جویی در پول شد، بلکه رشد فروش بیش از 8 میلیون دلاری را در شش ماه اول برنامه جدید خود گزارش کرد. اکنون فناوری RFID در تک تک شعب Walmart جایگزین بارکد شده است.

خلاصه

برای والمارت، سیستم VMI عالی است. آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که تامین کنندگان را مسئول نگه دارند و می توانند صرفه‌جویی خود را مستقیماً به مشتریان خود بازگردانند. بنابراین نه تنها می‌توانند در بخش پشتیبانی صرفه‌جویی کنند، بلکه می‌توانند با حذف واسطه‌ها، رقابتی‌ترین قیمت‌ها را در بازار ارائه کنند.

با این حال، نباید بودجه ثابتی را که والمارت به فناوری فروش خود می دهد، فراموش کنیم. آنها ثابت کرده اند که هزینه فناوری مانع از سود حاصل از VMI نمی شود، اما همچنان با ارتقاء مداوم سیستم های خود، بازار را رهبری می کنند.

VMI برای همه نیست. کسب و کارهای کوچک با قدرت خرید محدود و تمایل به تغییر محصولات با مشکل مواجه خواهند شد. اما شرکتی که قدرت خرید و اندازه خرده فروشی Walmart را دارد، در صورت استفاده صحیح می تواند پیشرفت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *