صفر تا 100 سیستم تشخیص نقطه کور کامیون

همه چیز درباره سیستم تشخیص نقطه کور کامیون
فهرست مطالب

امروزه و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، مرگ‌و‌میر خصوصاً به‌ دلایل خطای انسانی، کاهش یافته و بشر زندگی راحت‌تر و کم خطر‌تری را تجربه می‌کند. یکی از این موارد فناورانه، حسگرها و هشداردهنده‌های نقطه کور در وسایل نقلیه است. طبق آمار، این سیستم‌ها می‌توانند تا 11% از بروز تصادفات جاده‌ای از جانب و روبرو، جلوگیری کنند که این آمار جذاب ارزش کسب اطلاعات را دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا یکی از جالب‌ترین تکنولوژی‌های روز کمک راننده در صنعت حمل‌ و نقل جاده ‌ای را به شما معرفی کنیم.

فناوری تشخیص نقطه کور (BSD)

می‌دانیم که در اطراف کامیون، نقاطی وجود دارند که از دید راننده، با آینه‌های معمولی کنونی پنهانند. همه ساله دلیل بسیاری از تصادفات و جراحات جبران‌ناپذیر و حتی از دست رفتن جان عده‌ای، همین نقاط کور هستند. فناوری (blind spot detection) بخوبی می‌تواند تا حد زیادی راننده را قبل و در هنگام چرخش و تغییر لاین اشتباه، آگاه کند.

طراحی فناوری تشخیص نقطه کور

به‌طور‌کلی این فناوری از چند حسگر در جلو، عقب و سمت راننده و شاگرد و چند هشداردهنده نوری و صوتی تشکیل شده است. در بعضی مدل‌های پیشرفته، این سیستم شامل ترمز هوشمند و حتی مداخله در فرمان‌دهی و کنترل وسیله نقلیه نیز هست. با کمک این حسگر‌ها راننده قبل از پیچیدن در خطی که خودرویی در نقطه کور آن قرار دارد، با هشدار نوری آگاه می‌شود. آگر او این هشدار را ندید و به چرخش ادامه داد، هشدار صوتی فعال شده و او را آگاه می‌کند. و این یعنی ایمنی 100 درصدی.

برای درک بهتر عملکرد سیستم تشخیص نقطه کور کامیون، باید بدانیم نقاط کور دقیقا کجاها هستند.

نقاط کور کامیون

news truck blindspots w1200
نقطه کور کامیون

نقاط کور یک کامیون مناطقی هستند که با آینه های دید جانبی قابل مشاهده نیستند. هر وسیله نقلیه‌ای که وارد این نقاط شود از دید راننده کامیون ناپدید می‌شود. این عمدتا به دلیل طراحی و ساخت کامیون است. اگرچه می‌توانید آینه‌های کناری خود را به‌طور مؤثری قرار دهید، اما به‌هرحال تصویر کاملی ارائه نمی‌دهند.

یک کامیون، در هر چهار طرف خود نقاط کوری دارد.

نقطه کور سمت شاگرد

خطرناک ترین نقطه کور یک کامیون سمت شاگرد است. بیشتر تصادفات به دلیل قرار گرفتن نامناسب آینه بغل رخ می دهد. از آنجایی که این آینه از راننده فاصله دارد، دیدن آنچه در آن طرف اتفاق می افتد دشوار است. به همین دلیل، این نقطه کور به عنوان منطقه خطر کامیون نیز نامیده می‌شود.

نقطه کور جلو

قسمت جلوی کامیون نیز نقطه کور آن است. یک وسیله نقلیه کوچکتر، مانند موتورسیکلت، در صورت رانندگی در فاصله کمتر از 5 متر از سپر جلوی کامیون، می‌تواند ناپدید شود.

نقطه کور عقب

یک کامیون به طور قابل توجهی بزرگتر از یک ماشین است. به دلیل اندازه آن، وسیله نقلیه پشت کامیون می‌تواند از دید راننده نامرئی شود. این نقطه کور در هنگام پارک کردن یا دنده عقب گرفتن کامیون بسیار خطرناک است.

نقطه کور سمت راننده

سمت راننده کامیون، به خصوص هنگام تغییر خط یا دور زدن نیز نقطه کور وجود دارد. در برخی موارد، نمی‌توان فهمید که در سمت راننده چه اتفاقی می‌افتد. اگرچه این نقطه کور به اندازه منطقه خطر سمت شاگرد خطرناک نیست، اما هنوز هم ممکن است تصادفات در اینجا رخ دهد.

صفحه رسمی آی بار در اینستاگرام.

مکانیسم کار سنسور نقطه کور برای کامیون ها

مکانیسم کار سنسور نقطه کور برای کامیون ها بسیار ساده است. در اینجا نحوه عملکرد سیستم را بسیار ساده بصورت چند مرحله توضیح دادیم:

هنگامی که کامیون خود را روشن می‌کنید، سنسور نظارت بر نقاط کور به طور خودکار روشن می‌شود.

حسگرها مبتنی بر رادار هستند و از امواج مایکروویو برای شناسایی وسایل نقلیه روبرو استفاده می‌کنند.

امواج مایکروویو توسط سنسورها برای نظارت بر وسایل نقلیه در نقاط کور منتشر می‌شود.

اگر وسیله نقلیه‌ای وجود داشته باشد، حسگرها آن را شناسایی کرده و هشدار می‌دهند. سیستم هشدار، راننده کامیون را از حضور خودروی اطراف مطلع می کند. در نهایت، راننده کامیون می تواند بر اساس موقعیت تصمیم درستی بگیرد.

در مدل‌های جدید این سیستم، حسگرها تحت تاثیر شرایط جوی (باران و برف و مه) عملکرد خود را از دست نمی‌دهند و نیاز به نگهداری چندانی نیز ندارند (گرد و غبار و آلودگی نیز روی عملکرد آنها تاثیری ندارد) .

مزایای سیستم تشخیص نقطه کور کامیون

سنسور نقطه کور برای کامیون ها یک سیستم کمک راننده مفید است و می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به شما کمک کند.

چند مزیت کلیدی:

رانندگی ایمن‌تر و کم استرس‌تر

بزرگترین مزیت سنسور نقاط کور، ایمنی راننده است. این سیستم در طول سفر کامیون فعال باقی می‌ماند. اطلاعات کاملی درباره محیط اطراف خودرو برای ایمن نگه داشتن آن فراهم می‌کند. در نتیجه راننده کامیون می‌تواند از تصادفات بزرگ و جزئی جلوگیری کند.

این مستقیماً هزینه‌های تعمیر و نگهداری کامیون را با محافظت از آن کاهش می دهد. علاوه بر این، یک راننده زمانی که محیط اطراف خود را می شناسد، بدون استرس رانندگی می‌کند.

محافظت از جان دیگران

تصادف کامیون می تواند عواقب مخربی داشته باشد. از آنجایی که کامیون ها بسیار سنگین و بزرگ هستند، ممکن است راننده در خطر چندانی قرار نگیرد. با این حال، می تواند به خودروها، موتور سیکلت ها و رانندگان آنها آسیب برسانند.

می‌توانید با استفاده از سیستم تشخیص نقطه کور برای کامیون ها از خود و دیگران محافظت کنید.

تقویت مهارت های رانندگی

به دنبال بهبود مهارت های رانندگی خود هستید؟ یک کار به‌خصوص برای تازه کارها سخت و چالش برانگیز است. با این حال، یک سیستم تشخیص نقطه کور می‌تواند رانندگی را برایتان ساده‌تر کند. بار زیادی از دوش راننده برداشته و محافظت از او را تضمین می‌کند.

راننده یاد می‌گیرد که در زمان مناسب تصمیمات درست بگیرد و زمان پاسخگویی خود را بهبود بخشد. در نهایت، این شما را به راننده ای بهتر و با تجربه تر تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید؛ نرخ عوارض آزادراهی در سال 1402

5 نکته در مورد سنسور نقطه کور کامیون ها

Abbiegeassistent1 1
سنسور نقطه کور

به جرات می‌توان گفت که سنسور نقطه کور برای کامیون ها بسیار قابل اعتماد و مفید است. با این حال، محدودیت‌هایی دارد که بهتر است بدانید. در اینجا 5 نکته در مورد سنسور نقاط کور وجود دارد که هر راننده کامیون باید در نظر بگیرد:

1. تفاوت در محدوده سرعت و فاصله

سنسورهای نقطه کور برای کامیون‌های مختلف، دارای مشخصات متفاوتی است. تفاوت آنها در توان تشخیص، سرعت، برد و دقت است. هر سیستم دارای محدوده عمل خاص خود است. مایکروویوها وسایل نقلیه خارج از این محدوده را تشخیص نمی‌دهند. اگر سیستم کارآمدی می‌خواهید بهتر است سنسورهایی که می‌توانند برد قابل توجهی را پوشش دهند انتخاب کنید.

می‌توان همین امر را در مورد سرعت تشخیص یک سیستم نیز گفت. هر سیستمی دارای حد آستانه سرعتی است که خودرو باید به آن برسد تا شناسایی توسط سنسورها شروع شود. بنابراین، قبل از استفاده از این سیستم، دفترچه راهنما را مطالعه کنید. برای مثال بعضی از این سیستم‌ها در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت به بالا، کار می‌کنند.

2. انواع سیستم‌های هشدار دهنده

بسته به مدل سنسور نقطه کور کامیون شما، سیستم‌های هشدار نیز می‌توانند متفاوت باشند. به طور معمول، اکثر سیستم‌ها دارای چراغ‌های چشمک‌زن یا صدای هشدار به رانندگان هستند. چراغ های LED نیز در سیستم‌های مدرن بسیار رایج هستند.

3. کجاها سیستم نقطه کور کامیون کار نمی‌کند؟

این سیستم برای تشخیص وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن به خوبی کار می‌کند. می‌تواند موانع متحرک را زیر نظر بگیرد و هشدارهایی را برای اطلاع راننده صادر کند. اما اکثر سیستم‌ها اشیاء ثابت را که شامل اتومبیل های پارک شده، نرده‌های محافظ، تیرها، چراغ ها و غیره می‌شود تشخیص نمی‌دهند.

به علاوه، بسیاری از سنسورها نمی‌توانند وسایل نقلیه کوچکتر مانند دوچرخه را تشخیص دهند. به این دلیل است که آنها به‌ندرت در بزرگراه‌ها در دسترس هستند. همچنین سرعت دوچرخه بسیار کم است که سیستم آن را تشخیص نمی‌دهد.

4. روش نصب

روش نصب برای هر سیستم تشخیص نقطه کور متفاوت است و به اجزا آن بستگی دارد. معمولاً یک سیستم از مجموعه‌ای از حسگرها، یک سیستم هشدار و یک سیم کشی برق تشکیل شده است. همه آنها توسط یک جعبه کنترل یا یک قطعه مرکزی دیگر به هم متصل می‌شوند.

قرار گرفتن سیستم‌های حسگر جدیدتر در کامیون آسان‌تر است. آنها با یک روش نصب plug-and-play ارائه می‌شوند که راحت توسط همه رانندگان قابل انجام است. در مقابل، بسیاری از سیستم‌ها نیاز به نصاب حرفه‌ای دارند.

5. قابلیت‌های هوشمند

یک حسگر نقطه کور پیشرفته برای کامیون ها دارای ویژگی‌های هوشمندی مانند هشدار برخورد از جلو، کمک ترمز خودکار و ناوبری GPS است. با این حال، این ویژگی‌ها در همه سیستم‌ها موجود نیست.

رایج‌ترین سنسورهای موجود در بازار فقط گزینه‌های ضروری را دارند که برای رانندگان جدید و باتجربه کافی است.

نتیجه

به‌ طور خلاصه، سیستم تشخیص نقطه کور کامیون یک سیستم کمکی بسیار مفید برای رانندگان در تمام سطوح مهارت است. حتی رانندگان باتجربه کامیون نیز می‌توانند دچار تصادفات نقطه کور شوند. این ابزار می‌تواند ایمنی و محافظت در بزرگراه را تضمین کند و همزمان مهارت‌های رانندگی را افزایش دهد.

بازار پر از انواع مختلف سیستم‌های حسگر مختلف است. هدف اصلی یکسان است. همه آنها اطلاعات دقیقی در مورد وسایل نقلیه در نقاط کور کامیون شما ارائه می‌دهند. شما به راحتی می‌توانید یک سیستم را با توجه به مشخصات آن و نیازهای خود انتخاب کنید. این کار رانندگی کامیون را برای شما ساده‌تر، ایمن‌تر و کم استرس‌تر می کند.

ضمن تشکر از توجه شما، خواهشمندیم نظرات و سوالات خود راجع به سیستم شتخیص نقطه کور کامیون را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *