سقف جدید میزان ذخیره بنزین اعلام شد! (بهمن 1402)

سقف جدید میزان ذخیره بنزین (بهمن 1402)
فهرست مطالب

به تازگی طبق اخبار و گزارش‌های منتشر شده میزان سقف ذخیره بنزین تغییر کرده است. اما این کاهش سهمیه بنزین چه دلیلی داشته و آیا منجر به گرانی بنزین خواهد شد. در ادامه این مطلب از آی بار، سامانه اعلام بار آنلاین، اخبار مربوط به کاهش سقف ذخیره بنزین و دلایل این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.

سقف جدید ذخیره بنزین به چه صورت است؟

هر ماشین سواری 60 لیتر سهمیه بنزین 1500 تومانی و 150 لیتر سهمیه آزاد، یعنی بنزین 3000 تومانی دارد. طبق خبری که صبح روز دوشنبه 11 بهمن در صفحه خبرگزاری تنسیم قرار گرفت، سهمیه بنزین هزار و پانصد تومانی تغییری نخواهد کرد، اما بنزین 3000 تومانی به جای 150 لیتر به 100 لیتر کاهش پیدا می‌کند.

به این صورت میزان سقف ذخیره بنزین برای هر خودروی شخصی به 160 لیتر در ماه رسیده است.

علت کاهش سقف ذخیره بنزین چیست؟

طبق گفته جعفر سالاری نسب، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی علت اتخاذ این تصمیم مبنی بر کاهش سقف ذخیره بنزین آمار گیری‌های انجام شده بوده است. طبق گفته وی ” آمارها نشان می‌دهد که آمار مصرف بنزین مردم کمتر از 150 لیتر بنزین است، یعنی مصرف 60 لیتر بنزین با سهمیه 1500 تومان و مصرف کمتر از 100 لیتر بنزین با قیمت آزاد در طول یک ماه”.

طبق گفته آقای سالاری کاهش سقف ذخیره بنزین آزاد از 150 لیتر به 100 لیتر به منظور کنترل و مدیریت مصرف به ویژه برای شهروندان پر مصرف بوده است.

کاهش سهمیه بنزین آزاد چه زمانی اعلام شد؟

طبق گزارش خبر آنلاین، صبح روز دوشنبه در 2 بهمن ماه، طبق گزارشات شهروندان و تحقیق برخی از رسانه‌ها این خبر کاهش سهمیه بنزین آزاد از 150 به 100 لیتر منتشر شد و در پی آن مشخص شده است که وزارت نفت بدون اعلام رسمی قبلی اقدام به این کار کرده است. 

متأسفانه، پخش این خبر در فضای مجازی باعث ایجاد موجی از شایعات و سردرگمی شایعات شد. در نهایت خبر رسمی آن در ظهر همان روز توسط مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام شد  باعث کاهش حجم شایعات و نگرانی شهروندان شد.

تأثیرات کاهش سهمیه بنزین 3000 تومانی

 اکنون که سقف ذخیره بنزین به ماهی 160 لیتر رسیده است، آیا تاثیرات منفی بر صاحبان وسایل نقلیه می‌گذارد یا واقعا سقف ذخیره بنزین جدید عادلانه است و صرفا برای کاهش مصرف سوخت توسط شهروندان پر مصرف است؟ برای این کار باید تاثیرات کاهش سقف ذخیره بنزین را به صورت کامل بررسی کرد.

  • تأثیر بر حمل و نقل عمومی: بدون شک اولین تأثیر کاهش سقف ذخیره بنزین می‌تواند بر حمل و نقل عمومی باشد. این امکان وجود دارد که قیمت کرایه‌ها توسط بسیاری از راننده‌ها گران‌تر شده و باعث تغییر حمل و نقل عمومی شود.
  • تأثیر بر افراد دارای خودروی شخصی: بیشتر افرادی که از ماشین‌هایی با ظرفیت بنزین کم و مصرف پایین مانند پراید، تیبا یا 206 استفاده می‌کنند به احتمال زیاد متحمل فشار زیادی نشوند. اما این موضوع برای خودرو‌هایی که ظرفیت بیش از 70 لیتر دارند و در دسته ماشین‌های پر مصرف قرار می‌گیرند ممکن است فشاری ایجاد کند.
  • تأثیر  اقتصادی: فعالیت بسیاری از کسب و کارها و بخش‌های اقتصادی به بنزین وابسته است. در نتیجه کاهش سقف ذخیره بنزین ممکن است که بر فعالیت آنها نیز به صورت غیر مستقیم تأثیر بگذارد.
  • تأثیر بر محیط زیست و الگوی مصرف سوخت: کاهش سقف ذخیره بنزین بدون شک باعث کاهش مصرف سوخت شده و می‌تواند به محیط زیست و به ویژه برای کاهش آلودگی تهران کمک باشد.

آیا کاهش سقف ذخیره بنزین باعث گرانی آن خواهد شد؟

مصرف بنزین در 2 سال اخیر رشد بسیاری داشته است. به طوری که دولت مجبور شده است که دست به واردات بنزین بزند. تا به حال به دفعات شایعات بسیاری به گوش رسیده است که بنزین گران خواهد شد و این موضوع توسط دولت تکذیب شده است. اما به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر آنکه دولت قصد دارد تا بنزین را سه نرخی کند.

بنزین سه نرخی چیست؟

سه نرخی شدن بنزین به این معنا است که بنزین به 3 بخش تقسیم می‌شود. یعنی هر فرد دارای وسیله نقلیه شخصی می‌تواند از 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای 1500 تومانی و 100 لیتر بنزین با تعرفه 3000 تومانی استفاده کند و در صورتی که مصرف آنها از 150 لیتر بیشتر شود باید از بنزین با نرخ سوم استفاده کند. جمع بندی دولت حاکی از آن بوده است که بنزین با نرخ سوم به قیمت 8000 تومان به فروش برسد.

سهمیه بنزین در وسایل نقلیه

میزان سهمیه بنزین 1500 تومانی برای وسایل نقلیه تغییری نکرده است و شما می‌توانید در لیست زیر سهمیه بنزین مصوب برای وسایل نقلیه را مشاهده کنید.

سواری شخصی۶۰ لیتر
سواری شخصی دوگانه سوز۳۰ لیتر
موتور سیکلت۲۵ لیتر
وانت بار کم مصرف۲۰۰ لیتر
وانت بار کم مصرف دوگانه سوز۶۰ لیتر
وانت بار پر مصرف۳۰۰ لیتر
تاکسی شهری بنزینی۴۰۰ لیتر
تاکسی بین شهری بنزینی۷۵۰ لیتر
تاکسی بین شهری دوگانه سوز۴۵۰ لیتر
تاکسی شهری دوگانه سوز۲۵۰ لیتر
تاکسی اینترنتیحداکثر 180 لیتر در هر ماه

سقف ذخیره بنزین در زمان کرونا

در دوران پیش از کرونا سقف ذخیره بنزین 6 ماه بود و هر فرد داردی خودروی شخصی می‌توانست 360 لیتر بنزین در کارت سوخت خود نگه دارد. اما در زمان کرونا اعلام شد که سقف ذخیره بنزین افزایش یافته است. به این معنا که مالک وسیله شخصی در دوران کرونا مجاز بود که سهمیه بنزین خود را به مدت 9 ماه در کارت سوخت خود ذخیره کند و پس از رسیدن سقف ذخیره بنزین به 570 لیتر، دیگر سهمیه بنزین به کارت سوخت اضافه نمی‌شد.

کاهش سقف ذخیره بنزین

در بهمن سال 1402 کاهش سقف ذخیره بنزین برای رانندگان اعلام شده. از این پس سقف ذخیره بنزین به دوران پیش از کرونا می‌رسد و شهروندان صرفا اجازه دارند تا 6 ماه و حداکثر میزان 360 لیتر بنزنی سهمیه‌ای را در کارت سوخت خود ذخیره کنند. پس اگر تا به حال بیش از این مقدار را در کارت سوخت خود ذخیره کرده بودید، قانون تغییر کرده است و احتمال کاهش آن وجود دارد.

راهکار برای مدیریت مصرف بنزین پس از کاهش سهمیه

پس از کاهش سهمیه بنزین و کاهش سقف ذخیره بنزین بدون شک برای شهروندان بهتر است که الگوی مصرف سوخت را تغییر بدهند و از این پس بنزین کمتری مصرف کنند. اگر شما نیز جزو افراد پر مصرف هستید راهکارهایی که در ادامه خواهیم گفت می‌تواند پس از این تغییرات به شما کمک کند.

  • نگهداری و تعمیرات منظم خودرو: انجام تعمیرات دوره‌ای، تعویض به موقع روغن و فیلترها و رعایت یک برنامه منظم از خودرو می‌تواند به کاهش مصرف سوخت خودروی شما کمک کند.
  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: بهتر است که در برخی روز‌ها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا مصرف بنزین کمتری داشته باشید.
  • برنامه ریزی مسیر: بهتر است که در ساعات پر ترافیک از مسیر‌های شلوغ تردد نکنید و برای مقصد خود مسیر‌های کوتاه‌تر را پیدا کنید.

نتیجه گیری

در حال حاضر طبق خبر‌های رسمی منتشر شده سهمیه بنزین آزاد و سقف ذخیره بنزین برای کارت سوخت کاهش پیدا کرده است. همچنین اخبار و تغییرات حاکی از آن است که بنزین سه نرخی خواهد شد. در این شرایط بهتر است که تا جای ممکن مصرف سوخت را کنترل کرده و اخبار را صرفاً از خبرگزاری‌‌های رسمی دنبال شود.

سؤالات متداول

آیا این موضوع به کمبود بنزین منجر خواهد شد؟

کاهش سقف ذخیره بنزین به خودی خود به کمبود بنزین منجر نخواهد شد. با این حال، اگر تقاضا برای بنزین به طور ناگهانی افزایش یابد، یا اگر مشکلی در زنجیره تأمین بنزین رخ دهد، ممکن است کمبود بنزین رخ دهد.

آیا کاهش سقف ذخیره بنزین باعث گرانی بنزین خواهد شد؟

خیر، در حال حاضر دولت در برنامه بودجه سال 1402 هیچگونه تغییر قیمتی را برای بنزین اعلام نکرده است و طبق صحبت‌های انجام شده این احتمال می‌رود که بزنین در سال 1403 سه نرخی شود.

دلیل کاهش سقف ذخیره بنزین چیست؟

این موضوع می‌تواند از نظر اقتصادی دلایل متفاوتی داشته باشد، اما طبق آنچه که اعلام شده این موضوع بیشتر برای جلوگیری از مصرف بی رویه بنزین توسط افراد پر مصرف است.

چه زمانی سقف ذخیره بنزین دوباره افزایش خواهد یافت؟

در حال حاضر هیچ خبر دقیق و درستی در این باره وجود ندارد، اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سقف ذخیره بنزین به زودی افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *