سهمیه سوخت خودروهای باری در سال 1402 چقدر است؟

سهمیه سوخت خودروهای باری در سال 1402 چقدر است؟
فهرست مطالب

آبان سال 1398 تاریخی است که سوخت وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. در ابتدا چالش‌هایی به همراه داشت و اعتراض برخی مالکان خودرو از جمله خودروهای باری را در پی داشت که موجب افزایش نسبی سهمیه اولیه داشت.

این سهمیه‌بندی به‌خاطر کنترل میزان مصرف سوخت، افزایش صادرات نفت و جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی بود. هر ساله طبق بیانیه‌ها و قوانین جدید، مقادیر سهمیه‌بندی شده به‌روز می‌شوند و به‌صورت عمومی توسط مسئولین مربوطه اعلام می‌گردد.

در این مقاله از بلاگ سامانه حمل بار، قصد داریم شما را با سهمیه سوخت خودروهای باری آشنا کنیم و همچنین به معرفی یک استارت‌آپ حمل‌ونقل هوشمند به نام آی بار بپردازیم که با ارائه خدمات قابل‌اعتماد و مدیریت شده، تحولی عظیم در صنعت لجستیک ایجاد کرده است.

 منع تخصیص سهمیه سوخت گازوئیل به خودرو هایی که بیمه شخص ثالث ندارند

 در مهرماه 1402، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، جناب سید کاظم عزیزی، اعلام کرد طبق ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

 جناب عزیزی فرمود باتوجه‌به اهمیت ویژه سهمیه سوخت خودروهای باری، مرحله اول اجرای این ماده قانونی به خودروهای گازوئیل‌سوز اختصاص یافت. در این راستا 40 هزار خودرو گازوئیل‌سوز که بیمه شخص ثالث نداشتند، شناسایی شدند و کارت سوخت این خودروها وارد لیست خاکستری سامانه هوشمند سوخت گردید و درنهایت غیرفعال شدند.

او همچنین اذعان کرد که تاکنون مالکان 12 هزار خودرو در مرحله ورود به لیست خاکستری، اقدام به تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث نموده‌اند که کارت سوخت آن‌ها مجدداً فعال شد. هدف اصلی از اجرای این قانون، ایجاد فضای امن در حوزه حمل‌ونقل کشور از طریق کنترل و افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث است.

 او اضافه کرد که از این پس بیمه شخص ثالث خودروهای گازوئیل‌سوز به‌صورت مستمر کنترل خواهند شد و تخصیص سهمیه گازوئیل مشروط به دارا بودن بیمه‌نامه است.

به‌علاوه شرط لازم برای درخواست کارت سوخت در دفاتر پلیس +10 ، داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر برای وسایل نقلیه مربوطه است.

آقای عزیزی از دارندگان وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز خواست باتوجه‌به ضرورت بیمه شخص ثالث و وضع مقررات خاص از سوی قانون‌گذار در این مورد، به‌صورت مستمر نسبت به تمدید به‌موقع بیمه‌نامه شخص ثالث وسیله نقلیه خود اقدام نمایند.

 بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است؛ بنابراین سهمیه سوخت خودروهای باری که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث باشند، لغو گردیده و تا تمدید بیمه‌نامه دریافت سهمیه امکان‌پذیر نخواهد بود.

 افزایش سهمیه سوخت خودروهای باری

 در آذرماه سال 1401 اطلاعیه‌ای مربوط به افزایش سهمیه سوخت خودروهای باری از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، منتشر شد. متن این اطلاعیه به شرح زیر بود:

 «سهمیه سوخت پایه ناوگان دیزلی، به مقدار قابل‌توجهی بر اساس طبقه‌بندی ناوگان مبتنی بر تناژ حمل، افزایش یافته است.»

 به‌علاوه این شرکت تأکید کرده که هیچ کمبودی در تأمین سوخت کشور، در هیچ‌یک از مناطق و نواحی زیرپوشش، وجود ندارد و توزیع سوخت گازوئیلی نیز روند مطلوب و روال عادی دارد.

 با ذخیره‌سازی مناسب سوخت، در فرایند توزیع سوخت به نقاط دوردست و روستاهای سراسر کشور هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

توازن تولید و مصرف گازوئیل در کشور نیز روال عادی دارد و رانندگان خودروهای سنگین همانند سایر مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی مطابق با روال همیشگی و مبتنی بر میزان عملکرد خود که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام می‌شود، از سهمیه مشخص شده بهره‌مند خواهند شد.

سهمیه سوخت خودروهای باری بر اساس پیمایش

 علی اکبر نژاد علی در تیرماه 1401 اعلام کرد که عملکرد سهمیه وسایل حمل‌ونقل مسافری و باری از طریق بارنامه‌ها و بار برگ‌های حمل در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها تنظیم می‌شود و به صورت فایل جمع‌آوری می‌شود و در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد.

 سپس بر اساس جدول‌های تنظیمی مقدار سوخت مشخص شده و اختصاص می‌یابد. این سهمیه در کارت‌ها ذخیره می‌شود و رانندگان با مراجعه به جایگاه‌های سوخت می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

 او درباره استان‌های مرزی بیان کرد که این مناطق محدودیت‌های ویژه‌ای دارند و لذا، کمیته‌هایی تشکیل شده که هر 8 ساعت، بر اساس کارکرد وسیله نقلیه، نسبت به سهمیه سوخت خودروهای باری مناطق مذکور تصمیم‌گیری می‌کنند.

 سهمیه سوخت خودروهای باری

 بر اساس بیانیه‌های جناب نژاد علی، در بعضی منطقه‌ها صف‌های کامیون‌داران برای دریافت سوخت وجود دارد؛ زیرا سوخت گازوئیلی در برخی از جایگاه‌های عرضه بر اساس نرخ دوم با کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

این به آن خاطر است که اگر زمانی راننده‌ای کارت سوخت خود را گم کرده باشد یا همراه خود نداشته باشد، قادر باشد مقدار کنترل شده‌ای سوخت دریافت کند تا خود را به مقصد برساند.

 او معتقد است که نرخ توزیع گازوئیل در داخل کشور با خارج کشور تفاوت چشمگیری دارد و طبیعی است که برخی از کارت نرخ دوم استفاده کنند. باید نظارت‌های استانی و منطقه‌ای گسترش یابند تا شاهد تشکیل این صف‌ها نباشیم.

 آقای نژاد علی فرمود که در پخش فرآورده‌های نفتی حدود 100 تا 105 میلیون لیتر سوخت گازوئیل تولید می‌شود که با میزان مصرف برابری می‌کند.

وی اضافه کرد که همه جایگاه‌های سوخت بر اساس میزان تخصیص که اداره تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نظر گرفته است، سوخت دریافت می‌کنند. در ضمن اگر جایگاهی به‌موقع سوختش تأمین نشود می‌تواند با شماره 09627 تماس برقرار کند.

 سقف برداشت روزانه در سهمیه سوخت خودروهای باری چقدر است؟

 از سال 1399 به بعد، سهمیه سوخت خودروهای باری افزایش یافت. متعاقباً سقف برداشت روزانه نیز نسبت به گذشته بیشتر شد. در جدول زیر شرح میزان برداشت روزانه مطابق با نوع کاربری آورده شده است:

نوع کاربری  بعد از تیر 99
3.5 تا 6 تن  110 لیتر
6 تا 10 تن180 لیتر
10 تا 20 تن  240 لیتر
20 تا 30 تن  300 لیتر
30 تا 40 تن  420 لیتر
40 تا 50 تن420 لیتر
بالای 50 تن420 لیتر  
بالای 40 نفر  480 لیتر  

 معرفی آی بار

 پس از بررسی اطلاعات مربوط به سهمیه خودروهای باری، اکنون زمان آن رسیده تا شما را با یک استارت‌آپ هوشمند در حوزه صنعت حمل‌ونقل به نام آی بار آشنا کنیم.

آی بار توانسته است به‌عنوان یک رابط قابل‌اطمینان میان صاحبین بار، شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان فرایند هوشمند حمل‌ونقل را اداره و به انجام برساند.

این فرایند به علت هوشمندسازی، علاوه بر کنترل راحت و عدم درگیری با فرایندهای اداری و ثبتی، بسیار مقرون‌به‌صرفه نیز است.

 به‌علاوه، با اپلیکیشن آی بار، رانندگان محترم می‌توانند باری را که بر اساس ناحیه موردنظر و نوع کاربری وسیله نقلیه‌شان است را انتخاب و ثبت کنند.

 کلام آخر

 در طی سال‌های اخیر، سهمیه سوخت خودروهای باری افزایش یافته است و این میزان همواره به‌صورت سالیانه در حال تغییر است. با درک سهمیه سوخت خودروهای باری، می‌توانید بهتر برای آینده و مسافت‌هایی که قرار است روزانه طی شود، برنامه‌ریزی کنید تا کمترین هزینه را متقبل شوید.

 به‌علاوه، به یاد داشته باشید در صورت نیاز به سیستم حمل‌ونقل مطمئن و کنترل شده، آی بار اینجاست تا به شما کمک کند بهترین تجربه در صنعت لجستیک را با صرف کمترین زمان و هزینه، داشته باشید.

 سؤالات متداول

1. آیا در صورت تمدید نکردن بیمه شخص ثالث، سهمیه سوخت خودروهای باری ملغی می‌شود؟

بله، در مهر ۱۴۰۲ اعلام شد که دارا بودن بیمه شخص ثالث جهت تخصیص سهمیه سوخت خودروهای باری، ضروری است.

2. سهمیه سوخت خودروهای باری چگونه محاسبه می‌شود؟

 سهمیه سوخت خودروهای باری بر اساس تناژ حمل و مسافت پیموده شده، محاسبه می‌گردد.

3. آیا سهمیه سوخت خودروهای باری به صورت روزانه دارای محدودیت است؟

 بله، محدودیت برداشت روزانه بر اساس نوع کاربری وسایل نقلیه متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *