8 شرط اصلی بیمه تکمیلی رانندگان چیست؟ + مزایای آن

شرایط بیمه تکمیلی رانندگان چیست؟
فهرست مطالب

برخورداری از پوشش بیمه‌ای یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در مشاغل مختلف به حساب می‌آید. بسیاری از افراد که به عنوان کارمند در مشاغل دولتی و اداری در حال کار هستند توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و حتی می‌توانند همسر و فرزندان خود را نیز تحت پوشش بیمه خود قرار دهند. اما بسیاری از افراد با توجه به ماهیت شغل خود باید به صورت اختیاری نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند.

یکی از مشاغلی که افراد شاغل در آن با مشکلات مربوط به بیمه روبرو هستند، رانندگان حمل و نقل عمومی و جاده‌ای هستند. این افراد توسط اتحادیه صنف شغلی خود بیمه نمی‌شوند و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای این افراد شده است. البته که دغدغه رانندگان تنها به بیمه پایه محدود نشده و بیمه تکمیلی رانندگان یکی دیگر از مشکلات این صنف محسوب می‌شود. در این مطلب از بلاگ سامانه هوشمند پرداخت لجستیک آی بار پی می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیمه تکمیلی رانندگان چیست؟

بیمه پایه (بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه سلامت و غیره) تنها بخشی از خدمات درمانی را پوشش داده و هزینه‌های مربوط به آن را برای بیمه‌شدگان جبران می‌کنند. بیمه تکمیلی نوعی پوشش بیمه‌ای است که می‌تواند هزینه‌های درمانی بیشتری را تحت پوشش قرار داده و تأمین کند. بیمه تکمیلی رانندگان به بیمه تکمیلی سایر افراد تفاوت ندارد و مانند سایر بیمه‌های تکمیلی، می‌تواند هزینه‌های درمانی شخص و افراد تحت تکفل او را تا سقف معین شده پوشش دهد.

بحث بیمه تکمیلی رانندگان مقوله‌ای است که کلیه رانندگان از جمله راننده‌های خودروهای بازی مانند کامیون و تریلی و غیره و رانندگان شاغل در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس،‌ تاکسی و غیره را شامل ‌می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت همه افرادی که منبع درآمدزایی آن‌ها شغل رانندگی مشمول بمه تکمیلی رانندگان می‌شوند. البته افراد برای برخورداری از امکان استفاده از خدمات بیمه تکمیلی رانندگان باید دارای شرایطی باشند که از مهم‌ترین شرایط آن می‌توان به برخورداری از کارت هوشمند رانندگان و گواهینامه اشاره کرد.

ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان بر عهده کیست؟

در خصوص نحوه ثبت نام در طرح بیمه تکمیلی رانندگان باید گفت که سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور با تعدادی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه تکمیلی قرارداد همکاری منعقد کرده است. بر این اساس رانندگان و افرادی که عضو این اتحادیه هستند می‌توانند برای استفاده از خدمات و مزایای بیمه تکمیلی ثبت نام نمایند. در صورتی که رانندگان عضو اتحادیه نباشند برای استفاده از خدمات و مزایای بیمه تکمیلی باید به صورت اختیاری و آزاد نسبت به ثبت نام بیمه تکمیلی اقدام کنند.

001 2

ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان کاملا به صورت اختیاری بوده و افراد در صورت علاقمندی به استفاده از خدمات این نوع بیمه می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که شرکت ارائه دهنده بیمه تکمیلی در سال‌های مختلف متفاوت باشد و خدمات توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شود. همچنین این امکان وجود دارد که برای دسته‌های مختلف رانندگان نحوه ثبت نام، شرایط و شرکت ارائه دهنده نیز متفاوت باشد.

شرایط بیمه تکمیلی رانندگان

اولین و مهم‌ترین شرط برای اینکه افراد بتوانند برای بیمه تکمیلی رانندگان ثبت نام کنند، برخورداری از گواهینامه معتبر و کارت هوشمند رانندگان است. کارت هوشمند یا دفترچه کار رانندگان نشان می‌دهد که فرد در صنف رانندگان مشغول به کار بوده و عضوی از این صنف است و می‌تواند از مزایای بیمه تکمیلی رانندگان بهره‌مند شود. البته تنها شرط بهره‌مندی از مزایای و خدمات بیمه تکمیلی برای رانندگان به همین دو مورد ختم نشده و شامل موارد دیگری نیز می‌شود.

از مهم‌ترین شرایط بهره‌مندی از مزایای بیمه تکمیلی رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برخورداری از پوشش بیمه تکمیلی از طریق سایر ارگان‌ها
  • برخورداری از کارنامه تاکسیرانی (ویژه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی)
  • ثبت نام در سامانه صماد
  • امکان تحت پوشش قرار دادن فزند پسر تا پایان دوره دانشجویی به شرط ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و فرزند دختر تا زمان ازدواج
  • حداکثر مهلت ارسال مدارک پزشکی و درمانی به منظور دریافت هزینه یک هفته پس از تاریخ درمان

مدارک مورد نیاز ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان به شرح زیر است:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه راننده
  • شماره شبا حساب بانکی متعلق به فرد بیمه شونده
  • اصل کارت ملی و شناسنامه همسر شخص بیمه شونده

نکات مربوط به ثبت بیمه تکمیلی رانندگان

نکات مربوط به بیمه تکمیلی رانندگان

افرادی که به شغل رانندگی مشغول بوده و قصد دارند از مزایا و خدمات بیمه تکمیلی رانندگان بهره‌مند شوند، باید نسبت به قوانین و مقررات این نوع بیمه قبل از اقدام به ثبت نام آگاه کافی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین نکات و قوانین بیمه تکمیلی رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این بیمه در دو طرح متفاوت برای رانندگان ارائه می‌شود که به صورت دلخواه می‌توان یک طرح را انتخاب کرد. طرح اول این بیمه کاملا رایگان بوده و رانندگان نیازی به پرداخت حق بیمه برای استفاده از مزایای آن ندارند. اما طرح دوم که پوشش‌های درمانی بیشتری را شامل می‌شود، نیاز به پرداخت حق بیمه از طرف رانندگان داشته و در صورت انتخاب این طرح باید مابه التفاوت حق بیمه آن نسبت به طرح اول توسط راننده پرداخت شود.
  • ثبت نام اعضای اصلی خانواده برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تکمیلی رانندگان بوده و راننده باید به ازای اضافه کردن هر یک از اعضای اصلی خانواده خود، شامل همسر، فرزندان،‌ مادر و پدر، حق بیمه آن را پرداخت نماید.
  • افراد تا زمانی می‌توانند از خدمات و مزایای بیمه تکمیلی رانندگان بهره‌مند شوند که هزینه و حق بیمه خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند.

حق بیمه تکمیلی رانندگان چقدر است؟

همانطور که اشاره شد طرح یک بیمه تکمیلی رانندگان کاملا رایگان است اما در صورتی که رانندگان بخواهند از پوشش‌ هزینه‌های درمانی بیشتری بهره‌مند شوند، باید طرح دو را انتخاب کرده و مابه‌التفاوت حق بیمه آن نسبت به طرح یک را پرداخت کنند. نوع بیمه‌گذار و همچنین تعداد افراد خانواده که قصد تحت تکفل گرفتن آن‌ها را دارید، از عواملی هستند که می‌توانند باعث تغییر در حق بیمه تکمیلی رانندگان شوند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برای تحت پوشش قرار دادن اعضای خود هر ساله به شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای قرارداد منعقد می‌کند که رانندگان در کنار پوشش بیمه عادی می‌توانند با پرداخت هزینه‌های مربوطه از خدمات بیمه تکمیلی رانندگان نیز بهره‌مند شوند.

نرخ حق بیمه تکمیلی بر اساس شرایط روز و تعداد افراد تحت تکفل متفاوت خواهد بود اما می‌توان گفت که رانندگان برای استفاده از خدمات این بیمه و بهره‌مندی از مزایای آن باید در حدود 1.7 میلیون تومان در ماه حق بیمه پرداخت کنند. البته برای اطلاع دقیق از این نرخ باید به شرکت‌های بیمه‌گذار مراجعه نمایید.

پوشش هزینه‌های درمانی بیمه تکمیلی رانندگان

پوشش هزینه‌های درمانی بیمه تکمیلی رانندگان

بیمه تکمیلی نوعی از بیمه درمانی است که هزینه‌های درمانی مختلف را تا سقف معینی برای افراد بیمه‌گذار تحت پوشش قرار می‌دهد. این موضوع در مورد بیمه تکمیلی رانندگان نیز صدق می‌کنند و شرح پوشش‌های بیمه‌ای آن بر اساس تعرفه زیر است:

  • جبران هزینه‌های بستری، جراحی و Day Care تا سقف 400 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های شیمی درمانی، رادیوتراپی و اعمال جراحی مرتبط با سرطان تا سقف 800 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های زایمان طبیعی و سزارین تا سقف 120 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری تا سقف 40 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های انواع خدمات تصویربرداری تا سقف 17 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های آمبولانس درون شهری و برون شهری به ترتیب 5 و 10 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های تشخیص ناهنجاری جنین تا سقف 20 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی تا سقف 17 میلیون ریال
  • جبران هزینه‌های اعمال جراحی مجاز سرپایی تا سقف 15 میلیون ریال

جمع‌بندی

افراد در هر شغل و حرفه‌ای که مشغول به کار هستند، تمایل دارند بتوانند از خدمات و مزایای پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند. برخی مشاغل به دلیل ماهیت اداری که دارند به صورت خودکار توسط کارفرما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند اما برخی مشاغل مانند رانندگان که جزو مشاغل سخت و پرخطر محسوب می‌شود، از این امکان بهره‌مند نبوده و باید به صورت اختیاری و آزاد، خود و افراد تحت تکفل را بیمه کنند.

با توجه به اینکه بیمه پایه همه خدمات درمانی و هزینه‌های آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، بیمه تکمیلی این نقص را پوشش داده و هزینه‌های درمانی بیشتری را شامل می‌شود. بیمه تکمیلی رانندگان نیز مانند بیمه تکمیلی سایر افراد بوده با این تفاوت که تا سقف معینی از پوشش‌‌ هزینه‌های درمانی به صورت رایگان بوده و در صورت نیاز به پوشش بیشتر، رانندگان باید هزینه‌ای به عنوان حق بیمه پرداخت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *