عوامل موثر بر قیمت باربری چیست؟

9 عامل موثر بر قیمت باربری
فهرست مطالب

اصلا چرا باید اطلاع از عوامل موثر بر قیمت باربری مهم باشد؟ مهم نیست که چه کسی هستید و یا اینکه چه سمت و شغلی دارید؛ چرا‌که ممکن است سر‌و‌کار شما روز‌ی به باربری و شرکت حمل‌و‌نقل بیفتد. احتمالا قصد دارید که بار‌ی را جابه‌جا کنید؛ اما از قیمتی که ممکن است به شما ارائه شود، اطلاع ندارید. شاید هم همین الان قیمت گرفته‌اید و این هزینه به نظر شما خیلی زیاد است. آیا می‌توان در این شرایط هزینه را کمی کاهش داد؟ انجام این کار چندان هم دور از ذهن نیست. به شرطی که عوامل موثر بر قیمت باربری را بدانید و مثلا با بسته‌بندی بهتر و یا انتخاب وسیله‌ی مناسب‌تر باربری، هزینه را کاهش دهید. پس بهتر است همین حالا عوامل موثر بر قیمت باربری را بشناسید تا در صورت امکان ضمن اطلاع از هزینه، آن را کمی کاهش دهید. در نهایت هم می‌توانید با آی بار پی قیمت باربری تعیین‌شده را پرداخت نمایید.

حالا برگردیم سراغ مسئله‌ی اصلی که با عوامل موثر بر قیمت باربری ارتباط دارد. راستی این عوامل چیست؟

چه عواملی بر قیمت باربری تاثیر می‌گذارند؟

تا حالا شده است که شما و یکی از دوستانتانبخواهید بار‌ی را با مبدا و مقصد یکسان جابه‌جا کنید و هزینه‌ باربری کالا‌ی شما با دوستتان یکی نباشد؟ در این صورت با خود فکر می‌کنید که یعنی چه اتفاقی افتاده است. آیا هزینه‌ی اضافی بر شما تحمیل شده است یا خیر؟ باید گفت که مسیر، تنها عامل در تعیین قیمت باربری نیست. پس عوامل موثر بر قیمت باربری چیست؟ آشنایی با این 9 عنصر می‌تواند شما را به جوابی که می‌خواهید برساند.

هزینه باربری
  1. وزن بار

اولین چیز‌ی که می‌توان به آن اشاره کرد، وزن بار است. هزینه باربری بین‌شهری و درون‌شهری به تناسب وزنی که بار دارد می‌تواند افزایش و یا حتی کاهش یابد. پس بهتر است که از وزن محموله‌ی خود اطلاع داشته باشید. بعلاوه وزن علاوه بر اینکه از عوامل موثر بر قیمت باربری است، تعیین‌کننده وسیله و یا خودرو هم هست. انتقال بار‌ی با وزن بیش‌تر مسلما به خودرو‌ی سنگین‌تر‌ی هم نیاز دارد و به پیروی از آن قیمت باربری هم افزایش می‌یابد. یکی از دلایلی که رانندگان وسیله‌ی باربری قبل از هر چیز خودرو‌ی خود را باسکول می‌کنند هم برای این است که به طور دقیق از وزن بار شما آگاه شوند.

  • حجم بار

دومین عامل از مجموعه عوامل موثر بر قیمت باربری، حجم بار است. دقت کنید که حجم بار ارتباطی با وزن آن ندارد. بنابراین حجم زیاد لزوما همیشه به معنا‌ی وزن زیاد نیست. به‌عنوان مثال ممکن است بار شما حجم بزرگی داشته باشد؛ اما وزن آن کم باشد و یا حتی برعکس. درهرصورت حجم زیاد به این معنا‌ست که خودرو‌ی معمولی جوابگوی آن نیست و باید باتوجه‌به حجمی که می‌گیرد، خودرو‌ی مناسبی برای باربری در نظر گرفت. در نتیجه هر چقدر این عامل از عوامل موثر بر قیمت باربری، یعنی حجم بیشتر باشد، قیمت باربری هم افزایش خواهد یافت‌.

  • ارزش بار

از بحث حجم و وزن که بگذریم، می‌رسیم به سومین عامل از عوامل موثر بر قیمت باربری یعنی ارزش محموله. کالا‌ها‌یی که از ارزش زیاد‌ی برخوردار هستند به احتیاط و مراقبت بیشتر‌ی احتیاج دارند. از همین جهت اندازه در این مورد اهمیتی ندارد. ممکن است کالا‌ی مورد‌نظر شما کوچک، اما درعین‌حال ارزشمند باشد. در این حالت تبعا هزینه باربری افزایش می‌یابد. توصیه‌ای که همین حالا باید در رابطه با این مورد از عوامل موثر بر قیمت باربری به شما ارائه کنیم، این است که برای تضمین امنیت و سلامت بار بهتر است که کار خود را به باربری‌ها‌ی حرفه‌ای و مورد اعتماد بسپارید.

  • طریقه بسته‌بندی

جالب است بدانید که حتی نحوه بسته‌بندی هم در لیست عوامل موثر بر قیمت باربری قرار می‌گیرد؛ اما چطور؟ مسلما شیوه‌ای که برای بسته‌بندی مواد‌ی مثل شن و ماسه بکار می‌رود، با بسته‌بندی وسیله‌ها‌ی الکترونیکی فرق دارد. این موضوع باتوجه‌به نقشی که در تعیین نوع بارگیری و همچنین تخلیه بار دارد، یک هزینه‌ی مجزا هم به وجود می‌آورد. همین باعث می‌شود که نحوه بسته‌بندی از عوامل موثر بر قیمت باربری باشد.  

  • نوع وسیله باربری
1

علاوه بر عوامل قبلی از عوامل موثر بر قیمت باربری که به نحو‌ی از ویژگی‌ها‌ی خود کالا یا بار بودند، عنصر پنجم به وسیله‌ی باربری مربوط می‌شود. همان‌طور که قبلا متوجه شدید، اینکه یک خودرو‌ی معمولی و سبک، بار شما را جابه‌جا کند و یا خودرو‌ی سنگین‌تر، به بار شما بستگی دارد. وزن و حجم تعیین‌کننده‌ی وسیله‌ی باربری است. به‌عنوان مثال بار‌ی با وزن پایین‌تر از 2 تن با وانت و نیسان و بار سنگین‌تر با وزن ما بین 3 یا 4 تن با خاور جابه‌جا می‌شود.

  • سوخت مورد‌استفاده توسط وسیله

سوخت و انرژی نیز از عوامل موثر بر قیمت باربری است. همان‌طور که می‌دانید، سوخت وسیله‌ها‌ی باربری می‌تواند بنزین یا گازوئیل باشد. ازآنجاکه سوخت، منبع انرژی برای راه‌اندازی وسیله است، قیمت آن بر هزینه باربری موثر است. بطوریکه با افزایش ارزش سوخت، قیمت باربری هم به تبع افزایش می‌یابد. در ضمن اگر خودرو‌ی باربری قدیمی باشد، مصرف سوخت آن در مقایسه با خودرو‌ها‌ی جدید بیش‌تر خواهد بود.

  • مسیر

ازآنجاکه هزینه برای مسافت‌ها‌ی کوتاه‌تر، کم‌تر از مسافت‌ها‌ی بلند است، این مورد نیز از جمله عوامل موثر بر قیمت باربری به شمار می‌رود. سوالی که به وجود می‌آید، این است که چرا باید هزینه باربری برون‌شهری و بلند در مقایسه با درون‌شهری بیش‌تر باشد؟ علت این موضوع، استهلاک بیش‌تر وسیله باربری و بعلاوه افزایش مصرف سوخت است.

  • هزینه بیمه‌نامه

از جمله سایر عوامل موثر بر قیمت باربری بیمه‌کردن کالا‌ی ارسالی از مبدا تا مقصد است که در صورت مواجهه با مشکلی، هزینه از جانب بیمه پرداخت می‌شود. مسلما برخورداری از چنین مزیتی بدون هزینه و رایگان نیست؛ بنابراین با گرفتن بیمه‌نامه قیمت تمام‌شده کمی بالا‌تر می‌برد. البته لازم به ذکر است که اگر ارزش بار شما بیش‌تر باشد، بیمه هم هزینه‌ی بیش‌تر‌ی می‌خواهد. ازآنجاکه این نکته در تعیین قیمت بیمه موثر است، در بیمه‌نامه اطلاعاتی از قبیل ارزش و نوع بار ذکر می‌شود.

  • بار‌نامه
بارنامه یکی از عوامل موثر بر هزینه باربری

به‌عنوان آخرین عنصر از عوامل موثر بر قیمت باربری می‌توان به بار‌نامه اشاره کرد. بار‌نامه به مشابه قرارداد‌ی است بین فرستنده و حمل‌کننده‌ی بار. سند‌ی است که از طرف شرکت باربری یا حمل‌و‌نقل صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی از جمله مشخصات کالا، مشخصات ارسال‌کننده و دریافت‌کننده، قیمت باربری شامل کمیسیون، بیمه‌نامه و… ذکر می‌شود.

راه‌حل صرفه‌جویی در قیمت باربری

با تعیین عوامل موثر بر قیمت باربری الان باید ببینیم که آیا کاهش هزینه ممکن است؟ بله. تنها راه‌حل ممکن این است که وسیله‌ی باربری را تا حد ممکن متناسب با حجم و وزن کالا‌ی ارسالی انتخاب کنید. بعلاوه با بسته‌بندی مناسب می‌توان ضمن جای‌دهی مناسب کالا، بارگیری و تخلیه را نیز راحت‌تر انجام داد. شما با رعایت نکات گفته‌شده در این 3 عامل از عوامل موثر بر قیمت باربری، یعنی وزن، حجم و طریقه بسته‌بندی می‌توانید در هزینه‌ی تمام‌شده صرفه‌جویی کنید.

آی بار پی سامانه مورد نیاز شما برای پرداخت

حال که مسئله‌ی مربوط به عوامل موثر بر قیمت باربری مشخص شد، بهتر است درباره‌ی نحوه‌ی پرداخت قیمت باربری هم بدانید. آی بار پی یک سامانه‌ هوشمند خودکار‌سازی پرداخت‌ و ایجاد گزارش‌ها‌ی مدیریتی در حوزه پرداخت لجستیک است. این سامانه، اطلاعات بار‌نامه را از سازمان راهداری دریافت می‌کند و با پردازش آن، پرداخت هزینه و بعلاوه صدور سند هزینه را امکان‌پذیر می‌کند. آی بار پی برای راحتی کار شما در مدیریت پرداخت باربری طراحی شده است.

سخن پایانی

همان‌طور که متوجه شدید تعیین قیمت باربری زمانی به طور دقیق انجام می‌شود که تمام این فاکتور‌ها در کنار همدیگر قرار بگیرند. حالا با شناخت عوامل موثر بر قیمت باربری، منطق هزینه باربری را به‌خوبی تشخیص خواهید داد. بعلاوه می‌توانید بادقت و توجه به نکات گفته‌شده این هزینه را کاهش دهید و سپس با خدمات پرداخت لجستیک آی بار پی آن را پرداخت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *