نحوه گرفتن کارت هوشمند رانندگان در سال 1402 چیست؟

قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان در سال جدید چیست؟
فهرست مطالب

یکی از اقداماتی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده‌ است، صدور کارت هوشمند رانندگان برای رانندگان بین شهری است. کارت هوشمند رانندگان یک کارت با امنیت بالا محسوب می‌شود که تمامی اطلاعات مربوط به راننده در آن ثبت شده است. در این مطلب از بلاگ سامانه پرداخت هوشمند بارنامه آی بار پی درباره قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان در سال جدید صحبت می‌کنیم.

یکی از قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان این است که اگر راننده‌ای برای دریافت کارت اقدام نکرده باشد، بارنامه برای وی صادر نخواهد شد. با استفاده از این کارت می‌توان رانندگان را به راحتی شناسایی کرده و فعالیت آن‌ها در جاده‌های بین شهری را به صورت آنلاین رصد کرد. بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان و مدارکی که برای صدور آن مورد نیاز است، به میزان قابل توجهی امنیت رانندگان در مسیرها و جاده‌های بین شهری افزایش پیدا می‌کند.

کارت هوشمند رانندگان چیست؟

کارت هوشمند رانندگان در واقع مجوزی است که برای رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافران بین شهری صادر می‌شود. بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور مرجع صادر کننده این کارت برای رانندگان است که از سال 1389 به بعد به طور کامل جایگزین دفترچه کار رانندگان شده است.

مزایای صدور کارت هوشمند رانندگان

 بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند کارکنان و ابلاغیه‌های انجام شده از سوی سازمان راهداری و نیروی انتظامی، تردد رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، بدون کارت هوشمند ممنوع است. یکی از مهم‌ترین مزایای صدور کارت هوشمند برای رانندگان این است که راننده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که نیمی از هزینه‌های این بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود.

قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان در سال جدید
براساس قانون جدید تردد رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، بدون کارت هوشمند ممنوع است.

از مهم‌ترین مزایای قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت کامل مشخصات و اطلاعات رانندگان در سامانه
  • امکان تشخیص رانندگان فعال از غیر فعال
  • بررسی شرایط رانندگان
  • عدم صدور بارنامه برای رانندگان فاقد کارت هوشمند
  • عدم امکان جعل کارت و جلوگیری از صدور کارت‌های تقلبی
  • ثبت تخلفات کارکنان در سامانه

قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان

به منظور صدور کارت هوشمند برای رانندگان، قوانینی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وضع شده است. از جمله مهم‌ترین قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهم‌ترین قوانین، دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با نوع وسیله‌ای است که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قانون مهم بعدی مربوط به سن حداقلی و حداکثر رانندگان برای دریافت کارت هوشمند است. بر این اساس دارندگان گواهینامه رانندگی پایه دوم برای استفاده از کامیون باید حداقل 23 سال سن داشت باشند. این سن برای رانندگان دارای گواهینامه پایه یک، 25 سال است. اما حداکثر سن برای رانندگان در هر حالت به جز رانندگان حمل و نقل روستایی، 5 سال در نظر گرفته شده است.
  • بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان حداقل مدرک تحصیلی برای دریافت کارت هوشمند سیکل است که در مورد رانندگان حمل و نقل روستایی، دوره نهضت سوادآموزی کفایت می‌کند.

مدارک لازم برای اخذ کارت هوشمند رانندگان

بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضیان به دریافت این کارت باید مدارک زیر را ارائه نمایند:

  • ارائه درخواست مبنی بر تقاضای صدور کارت هوشمند به صورت کتبی یا الکترونیکی به همراه اعلام نشانی دقیق محل سکونت، شماره تلفن همراه و کد پستی و اعلام و اقرار به عدم تصدی به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی و موسسات عمومی غیردولتی و عدم اشتغال به حرف موضوع قانون نظام صنفی.
  • ارائه اصل به همراه کپی کلیه صفحات شناسنامه، کارت ملی (پشت و رو)، گواهینامه رانندگی معتبر متناسب با نوع وسیله نقلیه و مدرک تحصیلی
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد از مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت
  • ارائه اصل به همراه کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • دو قطعه عکس در اندازه 4*3 مربوط به 1 سال اخیر به صورت تمام رخ با زمینه سفید
  • اصل و کپی فیش واریز هزینه صدور برگ فعالیت
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه گواهی یا معرفی‌نامه معتبر از سازمان تأمین اجتماعی با صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر
  • ارائه برگ سلامت رانندگان
  • ارائه معرفی‌نامه معتبر از انجمن‌های صنفی رانندگان بار در شهرستان یا استان مربوطه
قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان برای بازنشستگان
براساس قوانین جدید امکان صدور این کارت برای افراد بازنشسته وجود نداشته و ممنوعیت دارد.

در این قسمت ذکر این نکته اهمیت دارد که بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، امکان صدور این کارت برای افراد بازنشسته وجود نداشته و ممنوعیت دارد.

مراحل اخذ کارت هوشمند رانندگان

افرادی که در حوزه حمل و نقل بین شهری فعالیت می‌کنند، با توجه به قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان به منظور اخذ این کارت باید مراحل زیر را طی کنند:

  • ثبت‌نام در آزمون کارت هوشمند: این آزمون توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود که معمولا 1 ماه پس از ثبت‌نام،‌ آزمون برگزار شده و 1 ماه پس از برگزاری آزمون نیز نتایج آن اعلام می‌شود. در صورتی که فرد موفق به قبولی در آزمون نشود، باید 2 ماه دیگر برای آزمون و اعلام نتایج منتظر بماند.
  • دریافت تأییدیه مدرک تحصیلی: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضی باید تأییدیه مدرک تحصیلی خود را ارائه دهد. خوشبختانه متقاضیان می‌توانند از طریق آموزش و پرورش و به صورت آنلاین درخواست تأیید مدرک تحصیلی را ارائه کرده و آن را دریافت کنند.
  • دریافت گواهی مهارت فنی حرفه‌ای: افرادی که موفق به گذراندن آزمون کتبی و عملی کارت هوشمند شوند می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. معمولا تا دو هفته بعد از ثبت نتیجه آزمون عملی در سایت سازمان فنی و حرفه‌ای، امکان دریافت گواهینامه وجود دارد.
  • تشکیل پرونده کارت هوشمند: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضی باید در یکی از مراکز صدور کارت هوشمند تشکیل پرونده بدهد. خوشبختانه از ابتدای سال 1401 می‌توان در سایت مجوزها، تشکیل پرونده را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام داد.
  • دریافت کارت سلامت رانندگان: در این مرحله متقاضی باید به یکی از مراکز معتبر صدور کارت سلامت مراجعه کرده و پس از انجام آزمایشات لازم، نسبت به دریافت کارت سلامت اقدام کند.
  • گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضیان باید پس از دریافت معرفی‌نامه از مرکز صدور کارت هوشمند، به مراکز مجاز مراجعه کرده و گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه کیفری را دریافت کنند.
  • مراجعه به بیمه تأمین اجتماعی: در این مرحله نیز متقاضی باید با در دست داشتن معرفی‌نامه از مرکز صدور کارت هوشمند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده و برای برقرار شدن بیمه، تشکیل پرونده بدهد.
  • ارائه کلیه مدارک: در آخرین محله کافی است که متقاضی کلیه مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت هوشمند راننندگان را به مراکز صادر کننده ارائه کرده و درخواست صدور کارت را نهایی کند تا پس از بررسی مدارک و در صورت تأیید کارت هوشمند برای وی صادر شود.

شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان

کارت‌های هوشمندی که برای رانندگان صادر می‌شود، دارای تاریخ انقضا هستند. به همین دلیل بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، حداقل یک ماه پیش از انقضای کارت، رانندگان باید نسبت به تمدید آن از طریق مرجع صادر کننده اقدام کنند.

قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان برای تمدید
بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، حداقل یک ماه پیش از انقضای کارت، رانندگان باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

یکی از مهم‌ترین شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان این است که راننده حداقل 18 فقره کارکرد رسید شده به صاحبان کالا داشته یا حداقل 7500 کیلومتر مسافت با بارنامه در طی یک سال اخیر طی کرده باشد تا فعالیت حرفه‌ای وی در بخش حمل و نقل عمومی احراز شود. اصلی و کپی کارت سلامت رانندگان و اصل و کپی گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با نوع وسیله نقلیه مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت هوشمند رانندگان است.

جمع‌بندی

صدور کارت هوشمند رانندگان که از سال 1389 توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود، روشی برای شناسایی بهتر رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و بین شهری در کشور است. ثبت کامل مشخصات رانندگان، امکان تشخیص رانندگان فعال و غیر فعال، ثبت تخلفات رانندگان و غیره از جمله مزایای صدور این کارت هوشمند است. بر این اساس رانندگانی که قصد دارند در حوزه حمل و نقل بین شهری در حوزه بار و جابجایی مسافر فعالیت کنند، با اطلاع از قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان باید نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند تا اجازه فعالیت در این حوزه را داشته باشند.

علاوه بر این استفاده از سامانه‌های جدید، مانند سامانه پرداخت لجستیک آی بار پی می‌تواند به رانندگانی که کارت هوشمند دارند کمک کند تا به راحتی پرداخت‌های لجستیک خود مدیریت کرده و خیالشان از این بابت راحت باشد. برای اینکه پرداخت بارنامه لجستیک را مدیریت کنید، به سامانه‌هایی مانند سامانه پرداخت آنلاین بارنامه آی بار پی، نیاز دارید.

17 پاسخ

  1. با سلام بنده مدرک تحصیلی پنجم ابتدای دارم و هرجا میرم سیکل میخوان از بنده کسی که تونسته گواهینامه پایه 2 یا پایه یک بگیره دیگه چرا اذیتش میکنید ما از بدبختی مونه میریم راننده میشیم لطفا یه کاری واسه ما بکنید خسته شدیم

  2. سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما
    من کارمند قراردادی در سازمانی دولت هستم و شغلم نگهبانه و بصورت شیفتی کار میکنم و از طرف سازمان مطبوع بیمه تامین اجتماعی هستم . میخواهم روزهای غیر شیفتم را با اتوبوس بین شهری کار کنم سابقه کار از قدیم به همراه دفترچه و پایه یک هم از بیست سال پیش دارم ، در ضمن کارنامه هوشمند تاکسیرانی تهران را هم دارم . لطفا بفرمایید برای شروع مجدد کار با اتوبوس بین شهری باید کارت هوشمند رانندگان دریافت نمایم یاخیر؟ و آیا کارت هوشمند رانندگان به بنده تعلق میگیرد؟
    ممنون میشم پاسخ بنده را محبت فرمایید

  3. باسلام رانندگان زیادی در حوزه حمل ونقل کالا و مسافر هستند که مستاجرند وتوانایی خرید خانه ندارند از سازمان راهداری وحمل ونقل خواهشمندیم فکری به حال مسکن با تسهیلات و اقساط مناسب برای این قشر زحمتکش باشند اجرتان با خدا

  4. با سلام چه نظارتی بر صدور کارت هوشمند رانندگان هست طرف متولد ۱۳۷۳ با کد ملی 1199650684 با شماره هوشمند 3794097 را بدونه این که استعلام از نظام وظیفه که اصلان طرف خدمت نرفته ومدارک ‌قلابی هوشمند راننده حرفه ای صادر شد .فردا یه باری دزدیده میشد بد یش برا قشر راننده در میاد .

      1. سلام مگ ۵ کلاس سواد دارم میتونی برام کارت هوشمند صادر کنی یا کسیو بلدی این کارو برام انجام بده شیرینی هم رو چشام

  5. باسلام، بنده42سال سن دارم وبه دلیل مناسب نبودن درامدم و….از شغل کنونی قصد بازنشستگی پیش از موعد را دارم، وبا توجه به شرایط قصد دارم در حوضه حمل ونقل فعالیت کنم ایا این شانس را داریم که کارت هوشمند برای ما صادر بشه، یانه بعد بازنشستگی از کشور مهاجرت کنیم

    1. باسلام.در صورت بازنشستگی فقط میتونید در شرکتهای اتوبوسرانی شهری رانندگی کنید.کارت هوشمند صادر نمیشود.

  6. سلام برای دریافت کد مدرک تحصیلی آخرین قسمتی که در سایت آموزش و پرورش باید پر کنیم این هست که برای چه سازمان یا ارگانی باید درخواست بدم
    لطفاً یکی منو راهنمایی کنه

  7. با سلام بنده بنای ساختمان بودم بدلیل هجوم افقانی کار از دستمان در آمد بیکار شدم ومجبور شدم خانه ام رو بفروشم برم مینی بوس بخرم با اون خرج زندگیمو در بیارم حالا مدرک تحصیلی دوم راهنمایی دارم میگن باید سیکل داشته باشید از کامپیوتر کار کردم فقط مدرکم قبولی دوم راهنمایی هستش هیچ مشگل دیگه ندارم باید چکار کنم ۴ فرزند دارم دانشجو و غیره الان موندم چکار کنم خواهشن راهنمایی کنید ممنون

  8. سلام. برای دریافت کارت هوشمند مسافری باید متاهل بود
    و همچنین برای دریافت کارت هوشمند باری باید متاهل بود یا نه؟

    1. سلام، در ایران، برای دریافت کارت هوشمند رانندگی مسافری و باری، وضعیت تأهل معیاری مهم نیست. برای اخذ این کارت، افراد باید شرایط مشخصی را از جمله داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، پرداخت هزینه‌های مربوطه، و اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه را رعایت کنند. همچنین، برخی مدارک دیگر نیز ممکن است برای اخذ این کارت مورد نیاز باشند که به شرایط و قوانین مربوطه بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد مراحل و شرایط دریافت کارت هوشمند رانندگی در ایران، به وب‌سایت رسمی سازمان راهنمایی و رانندگی کشور مراجعه کنید یا با مراجع مربوطه تماس بگیرید.

  9. یبار زندان رفتم کارت هوشمند نمیدن واسم یعنی باید بمیریم از گشنگی دولت میگه خاک بر سرتون منم خلاف کار میکنم دولت خودش میخاد خلاف کار کنیم ما ام میگیم چشم

  10. ظلم تامین اجتماعی با فزایش سالی 50% حق بیمه عالی الخصوص رانندگان برون شهری از سال 95 به بعد که از پشتیبانی دولت برخوردار نیستند رو چه کسی پاسخگو هست ما از کجا بیاریم ماهی 3میلیون و 300هزار تومان پرداخت کنیم از هیچ کسی تو کشور اندازه ما حق بیمه نمی‌گیرند . خود دولت سالی 20% افزایش حقوق میده چرا تامین اجتماعی سالی 50% حق بیمه ما رو افزایش میده و هیچ کس هم جوابگو نیست طی چه قانونی اینقدر افزایش کمرشکن …

  11. من‌سنم ۶۱ سال استاد دانشگاه بازنشسته هستم از نظر فیزیکی مشکلی ندارم چکار کنم کارت هوشمند بگیرم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *