همه چیز درباره حق بیمه رانندگان در سال 1402

همه چیز درباره حق بیمه رانندگان در سال 1402
فهرست مطالب

 رانندگی با وسایل حمل‌ونقل باری دارای شرایط ویژه‌ای است و رانندگان نیز باید از قوانین خاصی پیروی کنند. یکی از قوانین مربوط به رانندگان پایه یک، بیمه است. حق بیمه رانندگان هر ساله تغییر می‌کند و در چند سال اخیر به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است که موجب ناراحتی و نارضایتی بسیاری از رانندگان شده است.

 رانندگان پایه یک پس از فعال شدن کارت هوشمند خود، موظف‌اند تا ۳۰ سال هر ماه مبلغی را تحت عنوان حق بیمه رانندگان پرداخت نمایند تا پس از پایان ۳۰ سال رانندگی، حقوق بازنشستگی دریافت کنند. در ادامه در این مطلب از بلاگ سامانه حمل بار آی بار قصد داریم در مورد حق بیمه رانندگان، مبلغ دقیق آن در سال ۱۴۰۲ و چالش‌های مرتبط با آن بحث کنیم.

 حق بیمه رانندگان وسایل حمل‌ونقل سنگین

 در دو سال اخیر، دو مسئله چالش‌برانگیز در این مورد به وجود آمده که موجب رنجش رانندگان پایه یک شده است. اولین موضوع این است که در سال‌های پیشین، رانندگان پایه یکی که دارای کارت هوشمند بودند، می‌توانستند نوع بیمه را انتخاب نمایند.

اما در سال‌های اخیر، نوع خاصی از بیمه تأمین اجتماعی مخصوص رانندگان پایه یک ایجاد شد که تمام رانندگان محترمی که دارای کارت هوشمند فعال هستند، مجبور به فعال‌سازی این بیمه‌اند. در صورتی که این موضوع انجام نشود یا حق ماهیانه بیمه واریز نگردد، کارت هوشمند رانندگان غیرفعال می‌گردد.

 دومین موضوع چالش‌برانگیز، مبلغ حق بیمه رانندگان است که هرساله در حال افزایش است. این افزایش نرخ بدون هیچ قانون و تبصره‌ای هر ساله به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

 حق بیمه رانندگان طبق قانون در سال ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۲.۲۲۲.۰۰۰ تومان رسیده است و پرداخت ماهیانه آن برای تمام رانندگان پایه یکی که دارای کارت هوشمند هستند الزامی است.

در صورتی که حق بیمه رانندگان پرداخت نشود، رانندگان پایه یک بایستی جریمه دوبرابر این مبلغ را بدهند و در غیر این صورت کارت هوشمند رانندگان تمدید نخواهد شد و در نهایت غیرفعال می‌شود.

 پرداخت حق بیمه رانندگان پایه یک

 پرداخت حق بیمه رانندگان بین شهری برای وسایل نقلیه حمل‌ونقل مسافر یا باری بسیار حائز اهمیت است؛ اما روند واریز حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان برای انواع وسایل نقلیه یکسان نیست. ابتدا باید بررسی کنیم که خودرو در کدام دسته قرار دارد و سپس مشخص می‌شود که پرداخت حق بیمه رانندگان با کارفرما است یا خود شخص.

· مالک وسیله نقلیه شخصی به جز راننده است

 برای مشخص شدن شرایط پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان، باید ابتدا مشخص شود که مالک خودرو شخصی حقیقی است یا حقوقی.

اگر وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار و مسافر بین شهری متعلق به راننده نباشد و اگر شخص حقوقی یا حقیقی این مالکیت را برعهده داشته باشد و دارای کارگاه نیز باشد، باید به‌عنوان کارفرما حق بیمه راننده را پرداخت کند. این نوع بیمه، بیمه اجباری نام دارد.

 اگر مالک وسیله نقلیه شخص حقیقی باشد و دارای مکان مشخصی نباشد؛ در این شرایط کد کارگاهی نیز وجود ندارد. در نتیجه راننده باید شخصاً نسبت به پرداخت حق بیمه اجباری خود اقدام کند.

· وسیله نقلیه متعلق به راننده است

 اگر وسیله نقلیه حمل‌ونقل مسافر یا باری بین شهری متعلق به راننده باشد، پرداخت مبلغ حق بیمه رانندگان بر عهده خودش است.

در شرایطی که راننده حق بیمه را پرداخت نکند، همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، در ابتدا مشمول جریمه دوبرابری می‌شود و در صورت امتناع از پرداخت، کارت هوشمند راننده تمدید نمی‌شود و در نهایت باطل می‌گردد.

 کارت هوشمند رانندگان چیست؟

 کارت هوشمند رانندگان به نوعی مجوز گفته می‌شود که از طریق سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای برای رانندگان حمل‌ونقل مسافر و باربری بین شهری فعال صادر می‌شود.

  • شرایط گرفتن کارت هوشمند رانندگان
  • ارائه گواهینامه معتبر
  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سیکل
  • داشتن کارت سلامت
  • حداکثر سن ۵۰ سال

 مدارک موردنیاز برای گرفتن کارت هوشمند رانندگان

 قبل از اینکه در مورد مراحل دریافت کارت هوشمند رانندگان توضیح دهیم، باید بدانید که بازنشستگان و کارمندان دولت نمی‌توانند این کارت هوشمند را دریافت کنند. باید پیش از مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی مدارک زیر را آماده کنید و همراه خود داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه حداقل مدرک تحصیلی سیکل
  •  تأییدیه تحصیلی
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر مرتبط با خودرو
  • گواهی عدم اعتیاد و سوءپیشینه
  • ارائه معرفی‌نامه
  • دو قطعه عکس ۳*۴

مراحل دریافت کارت هوشمند رانندگان

  • شرکت در آزمون کارت هوشمند رانندگان
  • درخواست دریافت تأییدیه مدرک تحصیلی از سازمان آموزش‌وپرورش
  • دریافت گواهی مهارت فنی حرفه‌ای پس از قبولی در آزمون کتبی و عملی کارت هوشمند
  • تشکیل پرونده برای دریافت کارت هوشمند
  • دریافت کارت سلامت رانندگان از مراکز صدور آن
  •  دریافت نوبت بابت دریافت گواهی سوءپیشینه و عدم اعتیاد
  • مراجعه به سازمان امور بیمه تأمین اجتماعی و ارائه مدارک
  • دریافت کارت هوشمند

 معرفی استارت‌آپ هوشمند حمل‌ونقل: آی بار

 پس از بررسی حق بیمه رانندگان، حال نوبت به معرفی یک استارت‌آپ هوشمند در حوزه حمل‌ونقل به نام آی بار، رسیده است. آی بار در عرصه حمل‌ونقل و صنعت لجستیک به‌عنوان پل ارتباطی میان صاحبین بار، شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان، فرایند حمل‌ونقل بار را برای افراد مربوطه با سرعت و راحتی هر چه بیشتر انجام می‌دهد.

آی بار با در دست داشتن طیف گسترده‌ای از رانندگان، در هر زمان امکان حمل‌ونقل بار را برای شما فراهم می‌کند. مدیریت و پردازش فرایند حمل‌ونقل بر عهده آی بار است و این موجب صرفه‌جویی در زمان و پول شما می‌شود.

آی بار همچنین با دارا بودن مدارک قانونی و تعهدنامه‌های به‌خصوص، حمل‌ونقل را به فرایندی قابل‌اطمینان تبدیل می‌کند و در نهایت شما می‌توانید با خیالی آسوده و صرف مبلغ کم‌تر، در کوتاه‌ترین زمان بار را در مقصد مشخص تحویل بگیرید.

به‌علاوه، آی بار دارای اپلیکیشنی است که به طور خاص برای رانندگان عزیز طراحی شده است و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که بسته به شرایط و موقعیت خود، سفارش را بیابند و سپس بپذیرند.

کلام آخر

 بیمه رانندگان جز ضروری‌ترین مدارک برای هر راننده‌ای است و می‌تواند از در بسیاری مواقع موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود و در ایام بازنشستگی درآمد ثابتی را برای افراد فراهم کند.

اما در چند سال اخیر، مبلغ حق بیمه رانندگان افزایش یافته و با اجباری شدن ثبت نوع به خصوصی از بیمه تأمین اجتماعی مخصوص رانندگان، نارضایتی‌های بسیاری از رانندگان عزیز را به همراه داشته است. پروسه ثبت و پرداخت بیمه رانندگان پایه یک اگر به‌موقع صورت نگیرد، جرایم نقدی و باطل شدن کارت هوشمند رانندگان را در پی خواهد داشت.

 سپس به بررسی آی بار – استارت‌آپ هوشمند در عرصه حمل‌ونقل – پرداختیم و ویژگی‌های به‌خصوص آن را با یکدیگر بررسی کردیم. در نهایت حق بیمه رانندگان اجتناب‌ناپذیر است و همه رانندگانی که کارت هوشمند دارند، مجاب به پرداخت ماهیانه آن هستند.

سؤالات متداول

  • حق بیمه رانندگان پایه یک در ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ حق بیمه برای رانندگان حمل‌ونقل بار ۲.۲۲۲.۰۰۰ تومان است.

  • در صورت پرداخت نکردن بیمه ماهیانه چه مشکلاتی به‌وجود می‌آید؟

در وحله اول، جریمه مالی ۲ برابر مبلغ بیمه و در صورت پرداخت نکردن، کارت هوشمند راننده باطل می‌شود.

  • آیا رانندگانی که مالک ماشین نیستند، ملزم به پرداخت حق بیمه می‌شوند؟

در صورتی که مالک اصلی ماشین دارای کارگاه باشد، او باید حق بیمه راننده را پرداخت نماید.

  • آیا بازنشستگان قادر به دریافت کارت هوشمند راننده هستند؟

خیر، بازنشستگان و کارمندان دولت قادر به دریافت این کارت نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *