همه چیز درباره کارت سوخت المثنی در سال 1402

همه چیز درباره کارت سوخت المثنی در سال 1402
فهرست مطالب

 رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه، در پمپ بنزین‌ها با چالش‌ها و مسائل گوناگونی روبه‌رو می‌شوند که عموماً موجب اعصاب خردی و به‌هم‌ریختگی می‌شود. یکی از این چالش‌ها گم کردن کارت سوخت است. پس از انتظار طولانی صف بنزین، هنگامی که قرار است باک خودرو خود را پر کنید، ناگهان متوجه می‌شود کارت سوخت خود را در میان کارت‌ها و مدارک شخصی خود نمی‌یابید.

 اما نگرانی در مورد این موضوع وجود ندارد؛ زیرا کارت سوخت المثنی راه‌حل این مشکل است. البته باید در نظر داشته باشید که این راه‌حل می‌تواند بین ۲ تا چندین ماه طول بکشد. در ادامه با ما در بلاگ سامانه هوشمند حمل بار آی بار همراه باشید تا همه چیز درباره کارت سوخت المثنی، از مراحل ثبت و صدور تا مدارک لازم را بررسی کنیم.

 کارت سوخت المثنی را باید از کجا دریافت کنیم؟

 در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که کارت سوخت مفقود شده خود را باید بسوزانید تا غیر قابل استفاده شود؛ زیرا افراد سودجو در صورت اینکه کارت را پیدا کنند می‌توانند از سهمیه بنزین شما استفاده کنند.

 شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ نسبت به سوزاندن و باطل کردن کارت سوخت مفقود شده و همچنین ثبت درخواست کارت سوخت المثنی اقدام نمایید.

 تنها کافی است از طریق این لینک https://www.epolice.ir/dafater به جستجو نزدیک‌ترین دفتر پلیس ۱۰+ به محل سکونت خود بپردازید و به صورت حضوری درخواست خود را ثبت کنید. ناگفته نماند که به دلیل جلوگیری از مشکلات امنیتی و عدم سودجویی، ثبت درخواست آنلاین امکان‌پذیر نیست و فقط به صورت حضوری این امکان برای همگان فراهم است.

 برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی چه مدارکی لازم است؟

 مهم‌ترین نکته در جهت ثبت درخواست کارت سوخت المثنی این است که حتماً باید مالک اصلی خودرو حضور داشته باشد؛ به عبارت دیگر، شخصی که کارت سوخت به نام او ثبت شده باید مراحل درخواست صدور کارت سوخت المثنی را انجام دهد.

اما تبصره دیگری در رابطه با این موضوع وجود دارد؛ حضور وکیل مالک خودرو در دفتر پلیس ۱۰+ با در دست داشتن وکالت‌نامه مربوط به کارت سوخت از سمت او نیز امکان‌پذیر است. مدارک موردنیاز برای صدور کارت سوخت المثنی عبارت‌اند از:

  1. کارت و برگ سبز خودرو (اصل و نسخه کپی(
  2. مدارک شناسایی مالک خودرو و یا وکیل (شناسنامه و کارت ملی(
  3.  آدرس محل سکونت و کد پستی
  4. بیمه شخص ثالث خودرو
  5. فرم‌های مربوطه تکمیل شده در دفتر پلیس ۱۰+
  6.  رسید و تراکنش پرداختی (پرداخت مبلغ مورد نیاز، تنها توسط دستگاه‌های پوز موجود در دفتر پلیس ۱۰+ انجام می‌گردد)

 نحوه پیگیری کارت سوخت المثنی

 بعد از طی کردن مراحل درخواست کارت سوخت المثنی و نهایی کردن آن، به شما یک کد رهگیری می‌دهند که با استفاده از آن و از طریق یکی از موارد زیر می‌توانید نسبت به وضعیت کارت سوخت در حال صدور، مطلع شوید:

  1. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به دفتر پلیس ۱۰+ که درخواست خود را در آنجا ثبت کردید، نسبت به پیگیری کارت سوخت المثنی خود اقدام نمایید.
  2. راه سریع و آسان دیگر، مراجعه به وب‌سایت نیرو انتظامی است. پس از ورود به سایت، در بخش پیگیری کارت سوخت، شماره پلاک وسیله نقلیه خود را وارد کرده و کد مرسوله (بسته پستی که حاوی کارت سوخت المثنی است) را دریافت کنید. در نهایت، وارد وب‌سایت پست شوید و در آنجا با وارد کردن کد مرسوله می‌توانید کارت سوخت المثنی خود را پیگیری کنید.

 تعداد دفعاتی که کارت سوخت المثنی برای هر فرد صادر می‌شود

 درخواست صدور کارت سوخت المثنی برای هر فرد نامحدود است. شما می‌توانید بدون نگرانی هر چند باری که کارت خود را مفقود کردید، درخواست صدور کارت سوخت جدید دهید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که زمان صادر شدن و رسیدن کارت سوخت المثنی به شما، می‌تواند طولانی باشد و شما در طی این مدت باید به صورت آزاد بنزین بزنید.

 صدور کارت سوخت المثنی چقدر زمان می‌برد؟

 پروسه ثبت درخواست ممکن است بسته با ساعت مراجعه و موقعیت دفتر پلیس ۱۰+ بین ۱ ساعت تا نصف رو زمان‌بر باشد. پس از ثبت درخواست ارسال کارت سوخت جدید به آدرسی که در درخواست خود ذکر کرده بودید، ممکن است بین دو ماه تا شش ماه طول بکشد. این زمان بسته به تعداد درخواست‌های ثبت شده مربوط کارت سوخت و موقعیت مکانی شما متفاوت است.

 بعد از پیدا کردن کارت سوخت اصلی، چه کار کنیم؟

 اگر پیش‌تر نسبت به ثبت مفقودی و اقدام به ثبت کارت سوخت المثنی کرده باشید، کارت سوخت اولیه از کار می‌افتد و دیگر ارزشی ندارد. در این شرایط، امکان فعال کردن مجدد کارت سوخت اصلی نیز وجود ندارد.

 رمز کارت سوخت

 تمام کارت سوخت‌هایی که از سال ۱۳۹۸ تا کنون صادر شده باشند، به صورت پیش‌فرض، ۴ رقم آخر کد ملی مالک وسیله نقلیه به‌عنوان رمز کارت سوخت در نظر گرفته شده است.

 همواره پیشنهاد می‌شود رمز را تغییر ندهید. اما چنانچه رمز کارت سوخت را تغییر داده باشید و سپس آن را فراموش کرده باشید یا رمز اشتباهی را ۵ بار وارد کرده باشید، باید مالک وسیله نقلیه به همراه مدارک شناسایی، بیمه شخص ثالث، کارت خودرو و کارت سوخت به یکی از دفاتر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کند.

 معرفی سامانه آی بار

 آی بار یک استارت آپ هوشمند در حوزه لجستیک است که به‌عنوان پل ارتباطی میان صاحبان بار، شرکت‌های باربری و رانندگان عمل می‌کند و فرایند سفارش و حمل بار را به عهده می‌گیرد. پس از ثبت بار و مشخص کردن مبدأ و مقصد بار توسط صاحبان بار در سامانه، بار به راننده مشخص اختصاص داده می‌شود.

 همچنین رانندگان محترم می‌توانند با نصب اپلیکیشن آی بار، نسبت به مشاهده و انتخاب بار خود اقدام نمایند. مزایای استفاده از سامانه هوشمند حمل‌ونقل آی بار عبارت است از:

  •  مقرون‌به‌صرفه بودن
  • تضمین امنیت کالا
  •  کنترل بار و مدیریت سفارش
  • دسترسی به شبکه عظیمی از رانندگان

 سخن آخر

 مفقودی کارت سوخت جز چالش‌هایی است که ممکن است هر مالک وسیله حمل‌ونقلی تجربه کند. اما ثبت درخواست برای یک کارت سوخت جدید کار سخت و پیچیده‌ای نیست؛ هرچند که ممکن است وقت‌گیر باشد و هزینه‌هایی را به همراه داشته باشد. با درک مراحل و مدارک مورد نیاز برای کارت المثنی، شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی و استرسی هرچه سریع‌تر از کارت سوخت جدیدی استفاده کنید.

 به یاد داشته باشید که رمز کارت سوخت المثنی یا جدید خود را تغییر ندهید یا در صورت لزوم رمزی را بگذارید که مطمئنید هرگز فراموش نخواهید کرد تا از مشکلات و گرفتاری‌های مربوط به دریافت رمز جدید در آینده جلوگیری کنید.

سؤالات متداول

  • کارت سوخت المثنی را باید از کجا دریافت کنیم؟

برای ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

  • صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول می‌کشد؟

زمان صدور و دریافت کارت بسته به شرایطی خاص، متغیر است. اما معمولا بین دو تا چندین ماه متغیر است.

  • برای ثبت درخواست صدور کارت سوخت جدید چه مدارکی لازم است؟

اصل و کپی مدارک شناسایی، بیمه شخص ثالث، کارت و برگ سبز وسیله نقلیه و رسید پرداخت هزینه.

  • رمز پیش‌فرض کارت سوخت جدید چیست؟

کارت سوخت‌هایی که از سال ۱۳۹۸ صادر شده باشند، ۴ رقم آخر کد ملی صاحب کارت به صورت پیش‌فرض به‌عنوان رمز کارت سوخت در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *