رانندگان کامیون زمان و تلاش قابل توجهی را صرف دریافت گواهینامه رانندگی و بهبود مهارت خود در راه اندازی وسایل نقلیه باری بزرگ می کنند. هنگام استفاده از این نوع وسایل نقلیه، آنها از تکنیک های مختلفی برای بهبود کارایی سوخت و ایمنی استفاده می کنند.
تعویض دنده دو کلاچه یا کلاچ دوبل یکی از تکنیکهای تعویض دنده است که اکثر رانندگان باتجربه هنگام رانندگی با کامیونهای نیمه دستی از آن استفاده میکنند و شامل دو بار درگیر کردن کلاچ هنگام تعویض دنده برای یک جابجایی نرمتر میشود. به ویژه در هنگام کاهش دنده موثر است.
کلاچ دوبل شبیه یک تعویض معمولی است، اما کلاچ دو بار درگیر و جدا می شود. رانندگان برای اولین بار کلاچ را درگیر می کنند، دنده را به دنده خنثی تغییر می دهند، کلاچ را رها می کنند، دریچه گاز را با دور موتور مطابقت می دهند، کلاچ را دوباره درگیر می کنند، به دنده مورد نظر تغییر می دهند و سپس دوباره کلاچ را رها می کنند.
اگرچه کامیونهای جدیدتر مجهز به کمک تعویض دنده خودکار هستند، اما بسیاری از کامیونداران به کار با وسایل نقلیه قدیمیتر ادامه میدهند که در آن دو کلاچ کردن یک روش معمولتر است.
در این مقاله توضیح خواهیم داد که کلاچ دوبل چیست و چگونه کار می کند. همچنین در مورد مزایای مختلف آن، مانند کاهش سایش و شکستن چرخدندهها و بهبود کنترل وسیله نقلیه هنگام رانندگی صحبت خواهیم کرد.
کلاچ دوبل چگونه کار می کند؟
دو کلاچه یا کلاچ دوبل شامل سه جزء یک کامیون گیربکس دستی است. کلاچ، موتور و صفحه کلاچ (که یک وسیله مکانیکی ضروری است که موتور کامیون و گیربکس را به هم متصل می کند).
اساس کار صفحه کلاچ: پس از رها شدن کلاچ، نیرو از موتور منتقل می شود و به چرخ ها اجازه حرکت می دهد. به طور مشابه، هنگامی که درگیر می شود، گیربکس را وادار می کند تا از موتور جدا شود و به چرخ ها اجازه می دهد به طور خلاص بچرخند.
کلاچ دوبل بر اساس همان اصل کار میکند. تفاوت اصلی این است که این تکنیک سرعت چرخش موتور را با شفت ورودی گیربکس قبل از تعویض دنده مطابقت می دهد. همگام سازی این قطعات کار، تعویض دنده نرم تر را تضمین می کند، به ویژه در هنگام تعویض دنده، از صدای بد موتور و سایر مشکلات جلوگیری می کند.
هنگامی که پدال کلاچ درگیر است، با جدا کردن موتور از گیربکس کامیون، جریان نیرو را قطع می کند. با این عدم درگیری، شفت ورودی گیربکس می تواند آزادانه بچرخد در حالی که موتور درحال چرخش است.
هنگامی که دنده پس از اولین درگیری کلاچ در حالت خنثی قرار می گیرد، رها کردن پدال، محور شفت چرخان گیربکس را از موتور جدا می کند. زمانیست که سرعت دور موتور را می توان با سرعت چرخشی گیربکس مطابقت داد.
هنگام تعویض دنده مورد نظر، دریچه گاز برای افزایش دور موتور (دور در دقیقه) برای تولید قدرت بیشتر باز می شود. هنگامی که دور موتور افزایش می یابد، پدال کلاچ برای بار دوم درگیر می شود تا مجدداً یک مرحله جدا شدن بین موتور و گیربکس ایجاد شود.
در نهایت، سرعت و گشتاور مورد نیاز مناسب با دنده مورد نظر راننده مطابقت دارد. پس از رها شدن، خودرو به نرمی حرکت می کند زیرا قطعات متحرک همگام می شوند و با سرعت چرخش یکدیگر مطابقت دارند.
بیشتر بخوانید؛ معرفی کمپانی داف و 3 مدل از پرطرفدارترین کشنده های آن
چرا از تکنیک دو کلاچه استفاده کنیم؟
صرف نظر از اینکه کامیون شما مجهز به همگام ساز است یا خیر، هر راننده کامیون باید نحوه دو کلاچه را بداند. جایگزین هایی برای کلاچ دوبل مانند تعویض دنده لغزان(بدون کلاچ) وجود دارد. اما هیچکدام مزایای مشابهی را برای کامیون داران ندارد.
در زیر، دلایلی را فهرست می کنیم که چرا باید در هنگام کار با کامیون باری، از این تکنیک استفاده کنید.
کاهش احتمال ساییدگی و شکستن قطعات
دو کلاچه سرعت چرخش موتور و گیربکس را همگام می کند و استرس و فشار را بر روی اجزای ضروری از جمله بلبرینگها، دنده ها و هرزگردها به حداقل می رساند.
کلاچ دوبل همچنین اصطکاک کلی موتور و گیربکس و سرعت سایش این قطعات را کاهش می دهد. در نتیجه، کامیونداران میتوانند دورههای تعمیر و نگهداری و هزینهها را کاهش دهند.
امکان تعویض روانتر دنده
برای رانندگان متداول است که در هنگام تعویض دنده، به خصوص هنگام کار با کامیون های قدیمی تر، تکان های خفیف را تجربه می کنند. روغن گیربکس قدیمی تر، سوپاپ های معیوب و سنسورهای ناکارآمد معمولاً باعث این مشکلات می شوند.
دو کلاچ کردن یک راه عالی برای اطمینان از تعویض روان تر است. همچنین به شما امکان می دهد اینرسی تولید شده توسط تریلر را کنترل کنید و از عقب کشیدن کامیون و افزایش مصرف سوخت در این فرآیند جلوگیری کنید.
بهبود کنترل خودرو
از آنجایی که دو کلاچه تغییر دنده را روانتر میکند، می تواند به رانندگان کمک کند تا کنترل وسیله نقلیه را بهبود بخشند، بهخصوص هنگام رانندگی در زمین های ناهموار یا جاده های شیبدار که نیاز به تعویض دندههای مکرر دارند. این تکنیک همچنین هنگام کار با کامیون ها در ترافیک سنگین مفید است و به رانندگان این امکان را میدهد که پایداری خود را حفظ کنند و هنگام کشیدن بارهای سنگین قدرت مانور را بهبود بخشند.
افزایش تطبیق پذیری راننده با کامیون
هنگامی که راننده کامیون بر دو کلاچه مسلط شد، عملاً میتواند هر نوع کامیونی را بدون توجه به مدل یا وضعیت آن، کار کند. شرکت های حمل و نقل بیشتر احتمال دارد رانندگان همه کاره تری را استخدام کنند، به خصوص اگر ناوگان ترکیبی از کامیون های قدیمی و جدیدتر داشته باشند.
چگونه می توان یک کلاچ دوبل را در یک کامیون سنگین اجرا کرد؟
چه در باربری تازه کار هستید و چه به کار با کامیون های گیربکس اتوماتیک عادت کرده اید، در اینجا یک راهنمای گام به گام ساده در مورد نحوه دو کلاچه کردن دنده در یک کامیون آورده شده است:
با فرض اینکه موتور خود را به تازگی روشن کرده اید، اولین قدمی که باید بردارید این است که کلاچ خود را تا انتها پایین بیاورید. دنده اول خود را جا بزنید و در حالی که گاز می دهید به آرامی کلاچ را جدا کنید.
به محض شتاب گرفتن خودرو، به محض اینکه می خواهید به دنده دوم تغییر دهید، کلاچ را درگیر کنید. با انجام این کار، گیربکس و کلاچ همگام خواهند ماند. با این حال، موتور به طور مستقل به چرخش خود ادامه می دهد.
سپس اهرم دنده را از حالت یک به سمت خنثی حرکت دهید. هر سه جزء (کلاچ، موتور و گیربکس) با این حرکت به طور مستقل می چرخند.
کلاچ را رها کنید تا چرخ ها و گیربکس باهم و به طور مستقل از موتور بچرخند. دریچه گاز را کمی فشار دهید تا دور در دقیقه افزایش یابد و دور موتور با سرعت گیربکس هماهنگ شود.
در نهایت کلاچ را دوباره درگیر کرده و کامیون را در دنده دوم قرار دهید. کلاچ را رها کرده و دریچه گاز را فشار دهید تا شتاب بگیرد. می توانید همین مراحل را برای تعویض دنده های آینده دنبال کنید.
7 نکته برای کامیون داران در مورد تعویض دنده دو کلاچه
دو کلاچه کردن ممکن است ساده به نظر برسد. با این حال، تسلط بر این تمرین ممکن است زمان ببرد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای بهبود مهارت های دو کلاچ خود استفاده کنید:
پروسه را درک کنید: با درک پروسه کلاچ دوبل، میتوانید تئوری را عملی کنید و به همگامسازی سرعت موتور و گیربکس خود در هنگام تعویض دنده کمک کنید تا ساییدگی را کاهش دهید و تعویض دنده را نرم کنید.
تمرین در حین حرکت: دو کلاچ کردن مهارتی است که نیاز به زمان و تمرین مداوم دارد تا در نهایت به عادت تبدیل شود. باید صبور باشید و به تدریج هماهنگی خود را بهبود بخشید.
نقطه درگیری کلاچ را قلق گیری کنید: هر راننده قلق خود را در مورد نقطه درگیری کلاچ دارد. برخی دوست دارند زودتر درگیر شوند تا در مصرف سوخت صرفه جویی کنند، در حالی که برخی دیگر درگیری با تاخیر را با فضای بیشتر برای شتاب ترجیح می دهند. شما باید بدون توجه به اولویت، دو کلاچ را با نقطه درگیری بهینه تمرین کنید.
گوش دادن به موتور: رانندگان حرفهای کامیون به صدای موتور خود گوش می دهند، به خصوص در هنگام تعویض دنده. با این عادت ساده، می توانید بازخورد ارزشمندی در مورد اینکه آیا تعویض دنده شما نرم است یا نیاز به تنظیمات دارد، دریافت کنید.
سلامت گیربکس را حفظ کنید: صرف نظر از مدل کامیون، باید به طور منظم سیستم انتقال آن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح روغن آن مناسب است و هیچ نشتی از جایی وجود ندارد. هر چه از گیربکس و موتور کامیون خود مراقبت بهتری داشته باشید، عملکرد بهتری را می توانید از هر دو قطعه انتظار داشته باشید.
محدوده دور موتور کامیون خود را بشناسید: هر کامیونی دارای محدوده دور در دقیقه(RPM) بهینه برای تعویض دنده است. مطمئن شوید که در مورد این محدوده اطلاعات کسب کرده اید تا جابجایی های نرم تر انجام شود.
سعی کنید دندهمعکوس صحیح انجام دهید: تطبیق دورها، تکنیک دیگری است که می توانید برای بهبود بیشتر کلاچ دوبل هنگام کاهش دنده تسلط داشته باشید. شامل کاهش دور موتور در حین باز شدن کلاچ برای جلوگیری از لگد زدن موتور هنگام دنده کم کردن است.
یک پاسخ
بسیار سپاسگزارم از توضیحاتی که دادید.عالی بود