امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکههای اینترنتی، افراد برای انجام امور مختلف از روشهای قدیمی استفاده نمیکنند و به دنبال یافتن سادهترین راهها هستند. در همین راستا برای سهولت در جابهجایی بار برای راننده و مشتری، بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل روی کار آمد. در این بستر متقاضیان خدمات حمل و نقل جادهای كالا و ارائهدهندگان معاملات، مذاكرات و تعاملات بین خودشان را از طریق اینترنت انجام میدهند. یکی از مهمترین مزایای این سیستم این است که کامیونداران بهسادگی میتوانند بار پیدا کنند و ترافیک شهری کمتر میشود. اگر میخواهید بیشتر با بازارگاه الکترونیکی آشنا شوید، در این مطلب از آی بار پی تا انتها کنار ما باشید.
تعریف بازارگاه الکترونیکی
بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل به سیستمهای اطلاعاتی بین سازمانی گفته میشود که یک بستر اقتصادی را در وب ایجاد میکند تا مشتریهای حملونقل کالا و حملکنندگان بتوانند خدمات لجستیکی خود را با یکدیگر تبادل کنند. مرکز الکترونیکی از سیستمهای مبتنی بر وب استفاده میکند تا با اتصال شرکتهای مخابراتی و حملکنندهها به یکدیگر، ارتباط موثر بین آنها صورت گیرد. صاحبان كالا، رانندگان حرفهای و شركتهای حملونقل كالا میتوانند با رعایت مقررات و ضوابط کشور، عضو این سامانه شوند.
هدف از بهوجودآمدن بازارگاه الکترونیکی چیست؟
در این قسمت از مطلب قصد داریم اهداف ایجاد بازارگاه الکترونیکی را بررسی کنیم. متخصصان در این زمینه قبل از اینکه این بستر را گسترش دهند، اهدافی را مشخص کردند که در زمان کمی به آن دست یابند. این اهداف شامل موارد زیر است.
● یکپارچگی رانندگان در یک سیستم متحد
● کمشدن ترافیک شهری
● كارآمد شدن امور مرتبط به حمل بار
● کمکگرفتن از اینترنت برای توسعه فعالیت در بازار كشورهای همسایه
● دسترسی بهتر و سریعتر به ظرفیت حملونقل بار
● شفافیت امور جابهجایی كالا
● افزایش بهره وری
بازارگاه الکترونیکی چه نقشی در حملونقل هوشمند بار دارد؟
در گذشته حملونقل بار همیشه با مشکلاتی روبرو بوده است. بهعنوان مثال افرادی که صاحب وانت یا کامیون بودند مجبور بودند برای یافتن بار، روزانه مسیرهای طولانی را در اطراف شهر طی کنند. این امر علاوه بر اینکه ترافیک شهری و افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشت، سبب خستگی و ناامیدی راننده نیز میشد. از سوی دیگر شرکتهای حمل بار باید برای یافتن مشتری و بازاریابی، هزینه زیادی را صرف میکردند. با ایجاد بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل، جابهجایی هوشمند بار سهولت یافت. حال میخواهیم نقش بازارگاههای الکترونیکی را در حمل و نقل هوشمند بیان کنیم.
- افزایش درآمد رانندگان کامیون و وانتبار
- صرفهجوییهای اقتصادی در صنعت لجستیك
- افزایش كیفیت و بهبود ارائه خدمات در صنعت حملونقل جادهای كالا
- زمانبندی بهتر رسیدن بار به كامیون
- سرعتبخشیدن و هوشمند شدن حملونقل بار
مزایای استفاده از بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل
ایجاد بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل مزایای زیادی دارد. این مزایا هم برای شرکتهای حملونقل است و هم برای مشتریهایی که برای حمل بار به اتاق کامیون و کانتینر نیاز دارند. مزایای این بستر برای شرکتهای حمل و نقل شامل موارد زیر است.
- دسترسی به فناوری پیشرفته بدون نیاز به سرمایهگذاری اولیه
- بالا رفتن کارایی
- کاهش نیاز به استخدام کارکنان بیشتر
- صرفهجویی در وقت
- کاهش هزینههای بازاریابی
- دسترسی راحتتر به مشتری در زمان کوتاهتر
- دسترسی به ظرفیت حملونقل بیشتر
این مزایا برای مشتریها نیز بسیار زیاد است. برای مثال فردی که برای حمل بار خود به کاربری نیاز دارد، میتواند کامیون موردنظر خود را در بازارگاه الکترونیکی انتخاب کند. حتی قیمت ماشینها مشخص است و امکان انتخاب ماشین باتوجهبه قیمت هم وجود دارد. یکی دیگر از مزایای این سیستم، کاهش آلودگی هوا است.
استفاده از بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل امنیت دارد؟
اگر میخواهید از بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل استفاده کنید؛ ولی از نظر امنیت آن کمی دودل و نگران هستید، باید بگوییم که در هر کشور اداره مرکزی حملونقل نظارت زیادی بر فعالیت در این بستر دارد. بهعنوانمثال در ایران ابتدا باید متقاضی مدارک هویتی خود را ثبت کند. سپس راننده باید اقدامات لازم برای مجوز تصدی رسانه برخط، مجوز نماد اعتماد برای دامنه بازارگاه، ارائه گواهی رتبهبندی شورایعالی انفورماتیك و غیره را انجام دهد. این مجوزها همگی موقت هستند و باتوجهبه امتیاز راننده بین 1 تا 3 سال اعتبار دارند. برای دریافت مجوز یک ساله به حداقل امتیاز 50 و برای مجوز سه ساله به حداقل امتیاز 75 نیاز است که طبق جدول اختصاصی انجام میگیرد. حال با این مواردی که گفته شد و قوانین سختگیرانهای که وجود دارد، مشخص است که بازارگاه الکترونیکی امنیت خوبی دارد.
بررسی مجوزهای موردنیاز برای راهاندازی بازارگاه حمل و نقل
برای شروع هر کاری باید مجوزهای مربوطه دریافت شود، ایجاد بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل هم از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت قصد داریم مجوزهایی که شرکتها برای ایجاد این بستر نیاز دارند را بررسی کنیم.
مجوز ثبت شرکت بهصورت سهامی خاص
شرکتهایی که قصد راهاندازی بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل را دارند باید مجوز شرکت بهصورت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود را داشته باشند و آن را به ثبت برسانند.
ویژگیهای شرکتهای سهامی خاص
در این قسمت میخواهیم ویژگیهای منحصربهفرد شرکتهای سهامی خاص را بیان کنیم.
عدم صدور سهام این شرکتها بهصورت عمومی
شرکتهای سهامی خاص توانایی انتشار عمومی سهام خود را ندارند. در این صورت افراد عادی قابلیت خرید سهام این شرکتها را نخواهند داشت.
عدم وجود مجمععمومی
این شرکتها مجمععمومی سهامداران را ندارند و این ویژگی یکی از مهمترین مشخصههای شرکت سهامی خاص به شمار میآید.
وجود حداقل میزان سهام مشخص برای موسسان
موسسان شرکتهای سهامی خاص لازم است 35 درصد از سهام شرکت را دارا باشند و نباید سهمشان کمتر از این مقدار باشد.
تأمین سرمایه شرکت توسط موسسان
در این شرکتها باید تامین سرمایه به طور کامل توسط موسسان آنها انجام شود.
ویژگیهای شرکت با مسئولیت محدود
افراد برای ایجاد بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل میتوانند بهجای اینکه شرکت سهامی خاص را ثبت کنند، از مجوز شرکت با مسئولیت محدود بهرهمند شوند. ویژگیهای این شرکتها عبارتاند از:
وجود حداقل دو شریک
در این شرکتها وجود حداقل دو شریک الزامی است. در این شرایط باید وظایف و سهام نیز به طور مساوی مابین آنها تقسیم شوند.
ثبت شرکت با میزان مبلغ اندک
امکان ثبت شرکت مسئولیت محدود با حداقل میزان مبلغ 100000 هزار تومان وجود دارد.
مجوز حمل و نقل جادهای
یکی دیگر از مجوزهایی که برای راهاندازی بازارگاه الکترونیکی باید دریافت شود و بدون آن نمیتوان از این پلتفرم استفاده کرد، مجوز حمل و نقل جادهای است. موسسان شرکتها باید برای دریافت این مجوز اقدام کنند.
دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد
برای ایجاد بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل باید نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد نیز وجود داشته باشد. این نماد سبب افزایش اعتماد کاربران و افزایش اعتبار بازارگاه شرکت مربوطه خواهد شد.
بررسی موارد مورد نیاز برای راهاندازی بازارگاه حمل و نقل
برای اینکه یک بازارگاه الکترونیکی ایجاد شود، علاوه بر مجوز موارد دیگری هم موردنیاز است که در این قسمت آنها را بررسی میکنیم.
وبسایت بازارگاه حمل و نقل
برای اینکه بتوانید یک بازارگاه الکترونیکی راهاندازی کنید، باید یک وبسایت داشته باشید. در این راستا نیز به امکانات نرمافزاری و سختافزاری لازم مانند هاست و دامنه نیاز خواهید داشت.
نیروی انسانی متخصص
درصورتیکه میخواهید وبسایت بازارگاه الکترونیکی را ایجاد کنید، باید برای مارکتینگ، برنامهنویسی و موارد دیگر نیروهای انسانی متخصص داشته باشید. در این صورت باید در زمان مناسب نیروهای خود را جذب و استخدام کنید تا به مشکل نخورید.
نرمافزار قدرتمند برای مدیریت ناوگان حمل و نقل
مدیریت و کنترل دستی تعداد بارهایی که در طول روز جابهجا میشوند، بسیار دشوار است. به همین دلیل باید برای این کار از یک نرمافزار مدیریت ناوگان حمل و نقل قدرتمند استفاده شود. موسسان شرکتها به کمک این نرمافزار میتوانند بهراحتی به رصد حمل و نقل بار بپردازند و اطلاعات کامل را از میزان و زمان جابهجایی آنها داشته باشند.
سخن پایانی
امروزه با پیشرفت علم و فناوری، افراد برای سهولت کارهای خود از بستر اینترنت استفاده میکنند. اکنون بهراحتی میتوان خریدهای ساده را نیز با اینترنت انجام داد. بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل نیز شکل گرفت تا جابهجایی کالا آسانتر انجام شود. یک مشتری بهراحتی میتواند با خیال راحت از این بستر استفاده کند. در این بازارگاه امکان انتخاب نوع خودرو و قیمت موردنظر وجود دارد. همچنین بازارگاه الکترونیکی مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه بازاریابی و سهولت در یافتن مشتری را دارد که در این مقاله از آی بار پی درمورد آن صحبت کردهایم. سامانه پرداخت هوشمند بارنامه آی بارپی تمامی این امکانات را در اختیار شما خواهد گذاشت. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما دراینخصوص پاسخ دهیم.
یک پاسخ
تشکر از معلومات جامع تان
خیلی کیف کردم