حذف مرحله میانی لجستیک با استفاده از انبار

فهرست مطالب

در دنیای خرده فروشی، خریداران همیشه می خواهند تحویل، رایگان و سریع تر باشد. اما اولویت خریداران اختیاری بودن زمان تحویل است. آن‌ها می‌خواهند انتخاب‌هایی درباره روش تحویل و زمان دریافت، برای هر خرید داشته باشند.

خرده فروشان برای رقابت در این وضعیت، باید گزینه های متنوعی از  کیفیت تحویل را به مشتریان ارائه دهند. تا با اولویت های آنها مطابقت داشته باشد. آنچه مشتری می‌خواهد، می تواند برای هر معامله متفاوت باشد.

برای برخی از خرده فروشان، همین تنوع در کیفیت تحویل، خلاقیت حساب می‌شود. با بررسی امکاناتی که در حال حاضر در اختیار دارند، می توانند روش‌های جدیدی را کشف کنند.

یکی از منابع کلیدی که خرده فروشان کمتر متوجه آن هستند، انبار و فروشگاه‌های فیزیکی آنها است. برای تحویل سریع‌تر، خرده‌فروشان باید استفاده از این فضاها را در نظر بگیرند. محصولات خود را تا حد امکان به مشتریان نهایی نزدیک کنند. نه فقط برای هدایت سفارش‌ها به فروشگاه‌های فیزیکی یا به یک مرکز طبقه‌بندی خارج از محل.

برای برخی از خرده فروشان، BODFS کار می کند

بسیاری از خرده فروشان در سال های اخیر به قدرت فروشگاه‌هلی فیزیکی خود پی برده اند. خرید آنلاین، تحویل از فروشگاه (Buy-online, deliver-from-store: BODFS) راهی آسان برای نزدیک‌تر کردن محصولات به مشتری نهایی است. ولی اساساً فروشگاه‌ها را به مراکز توزیع کوچک تبدیل می‌کند. این برای بسیاری از خرده فروشان، فوق العاده عمل می کند. یک مثال ملموس در کشورمان مدل توزیع فروشگاه‌های آنلاین کوروش است که تعدد شعبات فیزیکی آن در‌واقع تعدد انبارهاست.

اما این ممکن است یک انتخاب ایده آل برای همه نباشد. گاهی مشغله‌ی انتخاب، نمایش و هدایت سفارش‌ها از فروشگاه، می‌تواند عملیات اصلی کارمندان برای ارائه یک تجربه عالی برای خریداران در فروشگاه را مختل کند.

بعلاوه، اگر نوسانی در زنجیره تامین وجود داشته باشد (مانند کاهش سرعت زنجیره تامین که اخیراً بعلت کرونا شاهد آن بودیم)، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد که پکیج محصولات، تا قفسه‌های فروشگاه برسند. این می تواند برنامه های تحویل درب منزل را که به فروشگاه ها برای توزیع متکی هستند، محدود کند.

بسیاری از خرده فروشان اصلاً ویترین فیزیکی ندارند. برای برندهای عرضه مستقیم به مصرف کننده، زمان و هزینه‌های مرتبط با تحویل از طریق شرکتهای توضیع لجستیکی نظیر اسنپ باکس، می تواند تحویل درب منزل را بسیار دشوار و گران کند.

انبارهای سنتی: یک سلاح مخفی شگفت انگیز

در این موارد، یک خرده فروش ممکن است بخواهد به دنبال راه حلی در زنجیره تامین خود باشد. خرده فروشان به طور فزاینده ای در مورد فرآیند چینش، بسته بندی، مرحله بندی و تحویل تجدید نظر می کنند. به‌جای «فروشگاه به درب»، شاهد هستیم که بیشتر خرده‌فروشان تحویل «انبار به درب» را انتخاب می‌کنند و سفارش‌های آنلاین را مستقیماً از انبار انجام می‌دهند

جابجایی عملیات تحویل فروشگاهی به طبقه انبار می‌تواند به منزله از بین بردن مرحله میانی باشد. خرده‌فروشان می‌توانند دو یا سه پیوند را از زنجیره تامین با استقرار تحویل‌های انبار به مصرف‌کننده و آوردن این فرآیند تکمیلی در داخل مجموعه حذف کنند.

مرتب سازی در خانه بهتر است. مرتب سازی خارج از محل، روزهایی را به جدول زمانی تحویل اضافه می‌کند و یک شریک ثانویه(کارمندان فروشگاهی) را به ارمغان می آورد که نه تنها زمان بلکه هزینه ها را اضافه می‌کند.

البته انتقال مرتب سازی و تحویل محلی به انبارها با چالش هایی همراه است. خرده فروشان باید فرآیندهای جدیدی را پیاده سازی کنند و کارکنان انبار را برای مدیریت دسته بندی و تحویل تخصیص دهند. اما با ابزارهای مناسب و برون‌سپاری لجستیک تحویل، خرده فروشان می توانند به طور موثر استراتژی تحویل مستقیم از انبار را با تنها 2 تا 3 عضو تیم که فرآیند را به صورت داخلی مدیریت می کنند، پیاده سازی کنند.

نیازی نیست زیرساخت لجستیک را خودتان بسازید. ایجاد یک ناوگان داخلی از وسایل نقلیه مستلزم دستیابی اول، به دارایی‌های ثابت پرهزینه و دوم، هنگامی که تقاضا افزایش می‌یابد، ظرفیت این ناوگان، محدود خواهد بود. این می تواند کیفیت تحویل را برای مشتری، پایین آورد.

همکاری با یک سیستم لجستیکی تحویل مبتنی بر تقاضا، یک راه حل ساده است. آنها می‌توانند بر‌اساس تقاضای مشتری، بدون سرمایه گذاری گسترده در وسایل نقلیه تحویل و رانندگان، به تناسب حجم فروش‌ها، کم یا زیاد شوند.

همه چیز، در اولویت قرار دادن مشتری خلاصه می شود. دانستن نحوه ملاقات با مشتریان در جایی که هستند (و ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از آن) چیزی است که خرده فروشان هوشمند را در محیطی که سرعت، همه چیز است، متمایز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *