دانستنی های رانندگی در تابستان

فهرست مطالب

مقدمه:

تا حالا دقت کردین چرا ماشین توی فصل تابستان بیشتر خراب میشه؟ دلیلش فشار بیش از حد به سیستم خنک کننده ست که باعث میشه مایعات خنک کننده نتونن وظایف شونو به خوبی انجام بدن و ماشین گرم میشه و درنتیجه قطعات، توی فشار بیش از حد احتمال خرابی شون بالا بره.

“بر اساس دفتر آمار کار آمریکا، قرار گرفتن در معرض گرمای محیطی در تابستان، عامل اصلی37 مرگ ناشی از کار و 2830 صدمات و بیماری شغلی غیرکشنده در سال 2015 بوده است. اگرچه موقعیت‌های گرم کاری می توانند در داخل خانه نیز باشند، اما نور خورشید یکی از دلایل اصلی صدمات است. “

توی این مقاله قصد داریم تاثیر کار زیر نور خورشید به مدت طولانی رو راجع به بدن خودمون بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بدن ما چند لیتر آب داره؟

رانندگی در تابستان
رانندگی در تابستان

90 درصد حجم خون انسان رو آب تشکیل داده. یک انسان 80 کیلویی، به طور متوسط 10 لیتر خون داره؛ طبق این پیشفرض، در بدن یک انسان عادی نزدیک به 9 لیتر آب هست. همیشه توی حل جدول، آب مایه‌ی حیاته بخصوص در تابستان . حقیقت ماجرا هم اینه که وقتی توی فصل گرما برای مدت‌های طولانی پشت فرمون هستیم، بدن آب زیادی از دست می‌ده. با کم نوشیدن مایعات، سطح آب بدن پایین میاد. این می‌تونه بدن رو با خطر ابتلا به گرمازدگی و انواع مشکلات دیگه روبرو کنه.

راهکار؟ آب و شربت هایی نظیر خاک‌شیر، تخم شربتی بنوشید. حتی مخلوط اینها با آبلیمو، شربت آلبالو یا توت فرنگی، می‌تونه این کمبود رو کنترل کنه.

یادمون باشه مصرف مایعات، بدلیل مُدر بودن، خودشون می‌تونن عامل کم آبی بدن باشن. راهکار؟ تعادل در مصرف مایعات.

چرا مراقبت از پوست برای رانندگان در تابستان ضروریه؟

رانندگی در تابستان
پیری پوست

 به این تصویر دقت کنین؛ عکس از صورت یک راننده بازنشسته ست. درست حدس زدید. پوست سمت پنجره دچار پیری قابل توجهی نسبت به سمت مقابل شده. به گفته‌ی کارشناسان، پوست بدن راننده در سمت پنجره، تا 6 برابر بیشتر از سمت مقابل، اشعه‌ی ماورای بنفش از خورشید جذب میکنه. اینجاست که ضرورت استفاده از ضدآفتاب مشخص میشه.

مزیت‌های سیستم پرداخت لجستیک هوشمند

چه ضد‌آفتابی برای رانندگان مناسبه؟

به طور کلی متخصصان پوست، ضدآفتاب‌ها رو با شاخصه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند که کاربردی ترین شون “spf” یا همون ‌‌ فاکتور محافظت در برابر آفتاب هستش.

نمی‌شه یک قاعده‌ی کلی برای استفاده از ضدآفتاب، در نظر گرفت. این کاملا به مدت زمانی که احساس سوختگی توی آفتاب بهتون دست میده بر می‌گرده که در افراد مختلف بین 15 دقیقه تا 1 ساعت و نیم، متفاوته؛

 اما بطور کلی اگر راننده‌ای هستین که خیلی زود توی آفتاب، احساس سوختگی بهتون دست میده یا رنگ پوستتون خیلی زود عوض میشه، از spf های بالاتر مثل 50 استفاده کنید و اگر اینطور نیست، همون 20 یا 30 براتون کافیه.

رانندگی در تابستان
راهنمای استفاده از ضد‌آفتاب

تصویر بالا چگونگی استفاده از spf های مختلف رو نسبت به رنگ پوست و مدت زمان موندن در آفتاب، نشون داده. از چپ به راست جنس پوست افراد نسبت به آفتاب سوختگی مقاومتر میشه و از بالا به پایین هم زمان موندن زیر آفتاب بیشتر میشه. مثلا اگر شخصی هستید با پوست تیره که به ندرت دچار احساس سوختگی زیر آفتاب می‌شید، برای انجام یک کار 3 ساعته زیر نور آفتاب به استفاده از ضدآفتاب با spf=15 دارید.

بیماری‌های چشمی که رانندگان رو تهدید میکنه:

سوزش و قرمزی چشم:

رانندگی در تابستان
سوزش و قرمزی چشم

به‌طور‌کلی کار در زیر نور آفتاب باعث سوزش و قرمزی چشم می‌شه. اما اثر این مورد در رانندگی بیشتر هم هست. راننده فقط کار نمیکنه بلکه تمرکز و دقتش با چشمان کاملا باز، به جاده و ماجراهاشه که سوزش و قرمزی چشم در رانندگان، بیشتر از باقی مشاغله.

 راهکار، استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی uv=400 می‌تونه باشه. توصیه شده رانندگان از عینک های آفتابی با شیشه های بزرگتر از معمول استفاده کنند. تا جلوی اثر بازتابش نور از سطح براق جاده رو هم خنثی کنه.

عبور زنجیره تامین DHL فراتر از مرزهای چین

آب مروارید:

رانندگی در تابستان
آب مروارید

رانندگی در آفتاب می‌تونه احتمال بروز بیماری آب مروارید رو بالا ببره. این بیماری در اثر کدر شدن عدسی یا همون ذره بین داخل چشم بوجود میاد که برای پیشگیریش بهتره از عینک‌های آفتابی باکیفیت uv=400 استفاده کنین. عینک آفتابی‌ای مناسب رانندگیه که بتونه چشم رو از تمام جهات، از نور مستقیم و بازتابش از جاده، مراقبت کنه.

image 6
بهترین مدل عینک آفتابی برای رانندگی

نتیجه گیری:

آموزش یکی از بهترین و ارزانترین راه ها برای افزایش آگاهی رانندگان در مورد پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با شغل است. اما این اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. ممکن است قرار گرفتن در معرض نور خورشید در یک نوبت کاری شلوغ به عنوان یک مسئله با اولویت بالا به نظر نرسد. اما بخش مهمی از تضمین سلامت و ایمنی رانندگان در فضای باز است.

منابع:

  1. mehrnews.com/xhMmk
  2. https://www.safeopedia.com/5-things-that-can-happen-when-workers-get-too-much-sun/2/7150
  3. https://www.dalton-cosmetics.com/int_en/sun-protection-factor-spf-meaning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *