سهمیه بنزین وانت و نیسان در سال 1402 چقدر است؟

سهمیه بنزین وانت و نیسان در سال 1402 چقدر است؟
فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید سهمیه بنزین وانت و نیسان از سهمیه بنزین یک خودروی سواری بیشتر است. دلیل این امر آن است که وانت و نیسان تنها به‌عنوان یک وسیله نقلیه شخصی محسوب نمی‌شوند و علاوه بر این از آنها برای جا‌به‌جایی بار و امرار معاش نیز می‌توان استفاده کرد. البته سهمیه بنزین بین انواع مختلف وانت یکسان نیست. به‌عنوان‌مثال سهمیه بنزین وانت دوگانه‌سوز، بنزینی پرمصرف و بنزینی کم‌مصرف، با هم تفاوت دارد.

قبلاً در مورد قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان در سال جدید و استعلام کارت سوخت ناوگان باری صحبت کردیم. در این مقاله از سایت پرداخت هوشمند بارنامه آی بار پی قصد داریم در مورد سهمیه بنزین وانت و نیسان در سال ۱۴۰۲ اطلاعات مناسب و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ابتدای زمان سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸، سهمیه بنزین وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر در ماه، سهمیه وانت پرمصرف دوگانه‌سوز ۱۲۰ لیتر در ماه، سهمیه بنزین وانت کم‌مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر در ماه و سهمیه وانت کم‌مصرف دوگانه‌سوز ۶۰ لیتر در ماه تعیین شد. باتوجه‌به اعتراضات این صنف و جلساتی که در این باره برگزار شد سهمیه بنزین وانت و نیسان افزایش پیدا کرد. علاوه بر این سامانه‌ای برای ثبت‌نام وانت‌بارها در نظر گرفته شد تا بر اساس ثبت بارنامه‌ها سهمیه بنزین این صنف مشخص شود.

سهمیه بنزین وانت‌بارها

همان‌طور که در مقدمه گفتیم طی جلسات متعددی که برگزار شد سهمیه بنزین وانت‌بارها افزایش پیدا کرد و طی اصلاحیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای خودروهای وانت کم‌مصرف ۳۰۰ لیتر بنزین و برای وانت‌بارهای پرمصرف ۴۰۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شد. علاوه بر این برای خودروهای  دوگانه‌سوز ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه شد.

از سال ۱۴۰۰ بر اساس تصویب دولت و وضع قانون باهدف تشویق مالکان وانت و نیسان به دوگانه‌سوز کردن وسیله نقلیه کاهش سهمیه سوخت در دستور کار قرار گرفت. ازاین‌رو باهدف دوگانه‌سوز کردن وسیله نقلیه و تغییر سبد سوخت مصرفی به گازسوز مقرر شد که طی مدت ۷ ماه به‌تدریج سهمیه بنزین وانت‌بارها و نیسان کاهش یابد.

آیا سهمیه کارت سوخت نیسان بیشتر از وانت است؟

مقایسه سهمیه بنزین وانت و نیسان

مشخص است که هر چه مصرف سوخت وسیله نقلیه‌ای بیشتر باشد سهمیه بنزین بیشتری نیز به آن وسیله نقلیه تعلق می‌گیرد. به همین دلیل دوبرابر سهمیه سوخت یک وانت به‌عنوان سهمیه کارت سوخت به نیسان تعلق می‌گیرد. نیسان جزو خودروهای پرمصرفی است که برای حمل بار از آن استفاده می‌شود، اگر سهمیه بنزین این وسیله نقلیه به‌اندازه کافی نباشد هزینه حمل کالا افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن هزینه فروش کالا نیز زیاد می‌شود.

اگرچه در طول مدتی که بنزین سهمیه‌بندی شده است شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلفی بودیم  و متأسفانه نظارت دقیقی نیز روی این مسئله انجام نمی‌شود؛ اما چاره‌ای نیز جز قبول شرایط و اوضاع ایجاد شده نداریم.

سامانه سوخت‌رسانی به رانندگان وانت و نیسان

 همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم در مصوبه کارگروهی که شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مسئولیت آن را به عهده داشت  باتوجه‌به کم‌مصرف، پرمصرف و دوگانه‌سوز بودن وانت‌بارها و نیسان سهمیه‌هایی برای این ناوگان در نظر گرفته شد.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در بخش برون‌شهری و دستگاه متولی حمل‌ونقل درون‌شهری یعنی وزارت کشور موظف هستند بحث تردد ناوگان وانت و نیسان را مستندسازی کند و سوخت بر حسب پیمایش و طبق اسناد حمل به آنها اختصاص یابد. از سال ۹۸ تا کنون وانت و نیسان‌‌هایی که در جاده‌های بین‌شهری تردد می‌کردند و اسناد حمل یا بارنامه دریافت کرده باشند تردد آنها ثبت شده است و با محاسبه مقدار  پیمایش متناسب با مقدار پیمایش به آنها سهمیه سوخت اختصاص می‌یابد.

مراحل دریافت سهمیه بنزین وانت‌بار و نیسان

برای دریافت سهمیه بنزین وانت‌بار و نیسان می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا وارد سایت سامانه مدیریت و حمل‌ونقل به آدرس utcms.ir شوید.
  • برای ثبت درخواست خود در سامانه مدیریت و حمل‌ونقل روی گزینه  تخصیص سوخت بنزین به وانت‌بار و نیسان کلیک کنید
  • در گام بعدی مراحل ثبت‌نام  را به‌دقت انجام دهید تا از سامانه کد رهگیری مخصوص خود را دریافت کنید
  • پس از تکمیل تمام مراحل ثبت‌نام و گرفتن کد رهگیری برای دریافت پروانه فعالیت خود به شهرداری مراجعه کنید.
  • پس از اتمام مراحل یاد شده، سهمیه افزایشی به کارت‌بانکی راننده واریز می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت‌نام سهمیه بنزین وانت

مدارک لازم برای ثبت نام سهمیه بنزین وانت و نیسان

همان‌طور که گفتیم برای ثبت‌نام سهمیه بنزین وانت باید در سامانه utcms.ir به طور کامل مراحل ثبت‌نام را طی کنید. البته برای طی مراحل ثبت‌نام  در سامانه مدیریت و حمل‌ونقل مدارکی لازم است که شامل موارد زیر است:

  • عکس پرسنلی مالک خودرو
  • عکس از بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو
  • عکس از پشت‌ورو کارت وسیله نقلیه
  • عکس از کارت معافیت فنی خودرو وانت
  • تعهدنامه نصب دستگاه سیپاد  فقط برای خودروهای دیزلی
  • بارگذاری تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقوقی
  • بارگذاری تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقیقی

انتقال مالکیت و فروش سهمیه بنزین وانت

اگر تمایل دارید سهمیه بنزین وانت یا نیسان خود را به فرد دیگری منتقل کنید، باید تعهدنامه محضری همراه با اطلاعات موردنیاز که مهر شماره ثبت را دریافت کردند تهیه کنید. به این نکته توجه کنید که بعد از انتقال مالکیت سهمیه بنزین وانت و نیسان، این سهمیه بنزین به شماره‌حساب شخصی که در تعهدنامه ذکر شده واریز می‌شود.

زمان واریز سهمیه بنزین هر ماه

در این قسمت از مقاله قصد داریم زمان واریز سهمیه بنزین هر ماه را به اطلاع شما برسانیم. زمان واریز سهمیه بنزین هر ماه آخرین روز ماه جاری است و افرادی که کارت سوخت ندارند باید نسبت به پیگیری کارت سوخت المثنی اقدام کنند و از سهمیه بنزین ماهیانه که برای آنها در نظر گرفته شده است برخوردار شوند. به‌عبارت‌دیگر  در ساعت ۲۴ آخرین روز هر ماه  که مصادف است با ساعت ابتدایی اولین روز ماه بعدی سهمیه بنزین مطابق سهمیه و دستورالعملی که از پیش تعیین شده به کارت‌های سوخت کاربران واریز می‌شود.

سهمیه کارت سوخت وانت‌ و نیسان تا چه مدت اعتبار دارد؟

زمان اعتبار سهمیه بنزین وانت و نیسان

در بین تمام سهمیه‌های سوختی که به کارت‌های سوخت واریز می‌شود تنها سهمیه سوخت خودروهای سواری تا مدت ۶ ماه قابل‌انتقال به ماه بعدی است و سایر خودروها مانند وانت‌بارها و نیسان این امکان را ندارند. به‌عبارت‌دیگر  هر خودروی سواری تنها تا مدت ۶ ماه می‌تواند سهمیه خود را ذخیره کند و پس از آن سهمیه آن خودروی سواری سوخت می‌شود.

علاوه بر این اگر سهمیه بنزین وانت یا نیسان در مدت یک ماه مصرف نشود از بین می‌رود و سهمیه جدید واریز می‌شود. بسیاری از افراد نیز برای جبران افزایش هزینه‌های جاری خود، سهمیه مازاد خود را در پمپ‌بنزین می‌فروشند.  این کار برای جبران افزایش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین می‌تواند روشی کمکی باشد.

کلام آخر

بنزین همواره جزو مسائل چالش‌برانگیز بوده و شایعاتی در مورد آن به گوش می‌رسد. به‌عنوان‌مثال در سال پیش شایعاتی در مورد حذف کارت سوخت جایگاه‌داران به گوش رسید که باتوجه‌به مستنداتی که وجود داشت از سوی مسئولین رد شد. یکی دیگر از چالش‌های بنزینی کاهش سهمیه بنزین است، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سهمیه سوخت بیرون‌کشیدن کارت سوخت از داخل دستگاه کارت‌خوان هم‌زمان با سوخت‌گیری است.

علاوه بر این عدم قرار دادن صحیح نازل بعد از انجام سوخت‌گیری یکی دیگر از دلایل کاهش سهمیه سوخت است. اگر قبل از زمان نمایش پیام کارت سوخت خود را برداشتید باید دوباره‌کارت خود را در همان کارت‌خوان قرار دهید. با انجام این کار چند لیتر بنزینی که از سهمیه شما کسر شده بود مجدداً به کارت سوخت شما بازگردانده می‌شود. رانندگان وانت می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سهمیه بنزین و سایر موضوعات مربوط به آن به سایت آی بار پی مراجعه کنند.

یک پاسخ

  1. سهمیه بنزین ماشین باری مثل وانت و وانت نیسان مخصوصن باید زیر 400/300 لیتر نباشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *