شرایط پرداخت بیمه باربری چیست؟

شرایط پرداخت بیمه باربری چیست؟
فهرست مطالب

سالم رسیدن بار به مقصد علاوه بر اینکه برای صاحب اصلی بار از اهمیت زیادی برخوردار است برای شرکت باربری نیز بسیار حائز اهمیت است. در کنار اهمیت سالم رسیدن بار به مقصد، آسیب نرسیدن به افراد و همچنین وسیله نقلیه نیز بسیار قابل‌توجه است. البته هیچگاه حادثه خبر نمی‌کند و هر چقدر افراد احتیاط کنند باز هم حوادث در کمین حمل‌و‌نقل هستند؛ اما خوشبختانه با استفاده از بیمه باربری یا حمل‌و‌نقل می‌توان خسارت‌های ناشی از حوادث را به حداقل رساند. امروزه استفاده از بیمه باربری برای افرادی که به‌تازگی می‌خواهند وارد این حوزه شوند یا افرادی که پیش‌ازاین در این حوزه مشغول به کار بودند از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله از سایت پرداخت آنلاین بارنامه آی بار پی قصد داریم به مقوله بیمه باربری و شرایط آن بپردازیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه باربری چیست؟

قبل از پاسخ به سؤالات شما در مورد بیمه باربری بهتر است به سؤال بیمه باربری چیست پاسخ دهیم. بیمه حمل‌و‌نقل یا بیمه باربری قراردادی است که بین شرکت باربری یا حمل‌ونقل و صاحب کالا با بیمه‌گر است به‌موجب بیمه باربری، بیمه‌گر متعهد می‌شود که در ازای دریافت مبلغی از طرف بیمه‌گذار در صورت بروز حادثه و واردشدن خسارت به افراد ثالث یا اموال، خسارت وارده را جبران کند. به‌عبارت‌دیگر در هنگام انتقال کالا از مبدأ به مقصد اگر خسارتی به آن وارد شود یا بیمه‌گذار هزینه‌هایی را متحمل شود بر اساس مفاد بیمه‌نامه خسارت وارده باید توسط بیمه‌گر پرداخت شود.

 معرفی اصطلاحات تخصصی بیمه باربری

انواع پرداخت بیمه باربری

زمانی که با بیمه باربری سروکار دارید همواره با اصطلاحات تخصصی روبه‌رو می‌شوید که احتمالاً بسیاری از آنها را نمی‌شناسید در ادامه این مقاله به معرفی این اصطلاحات تخصصی می‌پردازیم:

Total Loss

این نوع بیمه‌نامه تا رسیدن به ورودی کشور مقصد اعتبار دارد و ازبین‌رفتن آن طی یک مرحله بر اثر آتش‌سوزی، سقوط هواپیما و غرق‌شدن را شامل می‌شود.

بیمه اتکایی

 بیمه اتکایی یک قرارداد واگذاری است که بیمه‌گر بخشی از تعهدات مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را به شرکت بیمه‌ دیگری می‌سپارد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که بیمه می‌کند.

زبان همگانی

زبان همگانی از اصول مهم دریانوردی است که بر پایه این اصل در یک سفر دریایی تمام افراد دخیل در صورت اقدام به آسیب داوطلبانه به کشتی یا کالاهای مشتری برای نجات از مواد اضطراری، به‌اندازه خود سهیم هستند.

اف او بی

به‌اصطلاح اف او بی یا FOB تحویل روی عرشه نیز می‌گویند. این عبارت به معنای قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است. به این صورت که فروشنده باید هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی بپردازد و پس از آن بقیه هزینه‌ها مانند کرایه‌ حمل و بیمه به عهده خریدار است. خوب است بدانید این مسئله بر اساس قوانین بین‌الملل است.

فرضی

این اصطلاح برای زمانی است که هزینه بازسازی یا تعمیر کالا از ارزش خود کالا بیشتر باشد. در صورت بروز این اتفاق بیمه‌گر تمایل به پرداخت غرامت خواهد داشت.

عدم النفع

به‌عنوان آخرین مورد برای اصطلاحات تخصصی بیمه باربری به‌اصطلاح عدم النفع خواهیم پرداخت. عدم النفع برای بیمه‌نامه‌های مختلفی صادر می‌شود که یکی از این موارد بیمه‌نامه باربری است. در بیمه‌های باربری شرایطی وجود دارد که ممکن است علاوه بر خسارت اصلی یک خسارت جانبی نیز ایجاد شود. به‌عبارت‌دیگر زمانی که در مسیر مبدأ به مقصد باری آسیب می‌بیند علاوه بر جبران خسارت بار بیمه‌گر باید خسارت‌هایی را که به دلیل دیرکرد در انتقال بار ایجاد می‌شود را نیز جبران کند. خوب است بدانید شرایط  بیمه باربری به‌گونه‌ای است که مقدار عدم النفع برابر با ۱۰درصد جمع قیمت خرید کالا و هزینه حمل آن است. البته می‌توان توافق‌های دیگری نیز دراین‌خصوص حاصل کرد.

شرایط بیمه باربری چیست؟

شرایط بیمه باربری

بیمه‌نامه باربری متناسب با پوشش‌های مورد درخواست بیمه‌گذار شرایط متفاوتی را ارائه می‌کند. شرایط بیمه باربری بسیار زیاد است که در ادامه این مقاله به برخی از آنها می‌پردازیم:

  • بیمه‌گذار موظف است که مشخصات مورد بیمه را بر اساس موارد درج شده در پرفرما به اطلاع شرکت بیمه برساند. به‌عبارت‌دیگر بیمه‌نامه باربری بر اساس مشخصات درج شده در پرفرما صادر می‌شود.
  • در بیمه‌نامه‌های باربری که حمل دریایی دارند مورد بیمه باید به‌وسیله کشتی طبقه‌بندی شده انجام گیرد و همچنین مشخصات وسیله حمل  باید به شرکت بیمه اطلاع داده شود. علاوه بر این  درصورتی‌که حمل کالا با وسیله غیر طبقه‌بندی شده صورت گیرد بیمه‌گذار باید شرایط را به شرکت بیمه اعلام کند و در صورت تأیید شرکت بیمه می‌تواند از پوشش‌های این بیمه‌نامه استفاده کند.
  • هرگاه بعد از شروع بیمه‌نامه باربری، مقصد توسط بیمه‌گذار تغییر کند بقا اعتبار این بیمه مشروط بر این است که بیمه‌گذار مراتب را فوراً به شرکت بیمه اطلاع دهد و شرایط و حق بیمه مورد توافق طرفین قرار بگیرد. درصورتی‌که خسارتی بعد از تغییرات ایجاد شده اتفاق بیفتد که قبل از توافقات بین طرفین در تغییر شرایط انجام شود پرداخت خسارت وارده باتوجه‌به مبنای نرخ و شرایط متعارف خواهد بود.
  • هر وقت حمل کالای مورد بیمه طبق شرایط این بیمه آغاز  اما کشتی بدون اطلاع بیمه‌گذار یا کارکنان وی به مقصد دیگری حرکت کند با شروع حمل این بیمه به‌وقت خود باقی است.
  • بیمه‌گذار باید کالای مورد بیمه را حداکثر تا دو سال بعد از تاریخ صدور بیمه‌نامه حمل کند. درصورتی‌که طی مدت دو سال کالای بیمه شده را حمل نکند، بیمه‌نامه فاقد اعتبار است و بیمه‌گر تعهدی برای جبران خسارت به کالا ندارد. خوب است بدانید حق بیمه کالای حمل‌نشده با ارائه مستندات قابل‌استرداد است. علاوه بر این بیمه‌گزار و بیمه‌گر می‌توانند قبل از پایان مهلت حمل درباره تمدید آن توافق کنند.
  • طرفین قرارداد باید اختلاف خود را تاحدامکان از طریق مذاکره حل کنند و اگر اختلاف آنها از طریق مذاکره حل نشد می‌توانند از طریق مراجعه به دادگاه یا داوری اختلاف ایجاد شده را حل کنند. اگر طرفین قرارداد روش داوری را انتخاب کنند درصورتی‌که برای انتخاب داور مرضی‌الطرفین به توافق نرسند باید هر یک از طرفین داور موردنظر خود را به‌صورت کتبی به‌طرف دیگر اعلام کند. داوران منتخب داور سومی را انتخاب می‌کنند و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف، با اکثریت آرا رأی داوری را صادر می‌کند. درصورتی‌که برای داور سوم نیز به توافق نرسند می‌توانند از دادگاه صالح تعیین داور سوم را خواستگار شوند و سپس حق‌الزحمه او را به‌صورت تساوی بپردازند.

نرخ بیمه باربری

نرخ پرداخت بیمه باربری

مهم‌ترین مورد در محاسبه قیمت بیمه باربری، نرخ بیمه باربری است. نرخ بیمه باربری برحسب چند فاکتور مهم محاسبه شده و توسط شرکت‌های مختلف بیمه ارائه می‌شود. نوع کالا، نوع بسته‌بندی، شرایط حمل و نوع وسیله حمل جزو فاکتور‌های مهم برای محاسبه نرخ بیمه باربری به شمار می‌روند. خوب است بدانید بیمه باربری جزو بیمه‌نامه‌های کم‌ریسک است و به همین خاطر نرخ بیمه ‌باربری  رقابتی است و نرخ‌شکنی در بیمه باربری بسیار زیاد است.

کلام آخر

در مورد بیمه باربری موارد بسیاری وجود دارد که در این مقاله نتوانستیم به آنها بپردازیم به‌عنوان‌مثال خوب است بدانید بر حسب نوع محدوده جغرافیایی بیمه‌های مختلفی مثل بیمه باربری ترانزیت، بیمه حمل‌و‌نقل و باربری صادراتی، بیمه حمل‌ونقل و باربری وارداتی و بیمه باربری داخلی وجود دارد. از طرف دیگر  بیمه باربری را  بر اساس پوشش نیز می‌توان به انواع مختلفی از جمله  بیمه Total Loss، بیمه با شرایط C، بیمه با شرایط B و بیمه با شرایط A تقسیم کرد. اگر در زمینه باربری و حمل‌ونقل فعالیت دارید و می‌خواهید اطلاعاتی را در این مورد کسب کنید می‌توانید به سایت آی بار پی مراجعه کنید و از مطالب آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *