شاید برای شما جالب باشد که مهمترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا کدامند؟ باربری و حمل کالا و بار یکی از مهمترین مشاغل خدماتی محسوب میشود که هزینه ارائه خدمات آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. شرکتهایی که خدمات باربری و حمل کالا ارائه میدهند، انواع کالاها را با وسایل مختلف بسته به نوع بار از نقطهای به نقطه دیگر جابجا کرده و در ازای ارائه این خدمت، هزینهای به عنوان هزینه باربری دریافت میکنند.
به همین دلیل باربری و حمل کالا یکی از مشاغل خدماتی است که نمیتوان برای آن تعرفه ثابت در نظر گرفت. همانطور که در مطلب عوامل موثر بر قیمت باربری اشاره کردیم، عوامل مختلفی بر روی هزینه باربری و حمل کالا تأثیر دارند که به همین منظور قصد داریم در این مقاله از بلاگ آی بار پی مهمترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا را معرفی کرده و به بررسی تأثیر آنها بر هزینه این خدمات بپردازیم.
عوامل موثر بر قیمت حمل کالا و باربری
شناخت و آگاهی نسبت به عوامل موثر بر قیمت حمل کالا به این دلیل از اهمیت برخوردار است که میتوان در هزینههای باربری و حمل کالا صرفهجویی کرده و این هزینهها را به بهترین شکل مدیریت کرد. امروزه با پیشرفت فناوری در عرصههای مختلف، صنعت باربری نیز به نصیب نمانده و گسترش استفاده از اینترنت و اپلیکیشنها این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند به صورت آنلاین خدمات باربری و حمل کالا را درخواست داده و هزینه دریافت این خدمات را مشاهده کنند.
به طور کلی حمل بار و باربری دو نوع است که این دو نوع جزو اصلیترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا محسوب میشوند. انواع باربری شامل موارد زیر میشود:
- باربری و حمل کالا درون شهری
- باربری و حمل کالا برون شهری
در تعیین نرخ هزینه ارائه خدمات باربری درون شهری و برون شهری عوامل مختلفی دخیل هستند که تقریبا این عوامل مشترک است. اما بدون شک در باربری و حمل کالا برون شهری به دلیل طی کردن مسافت زیادتر و برخی شرایط دیگر، هزینههای باربری و حمل کالا به مراتب بیشتر از باربری درون شهری خواهد بود. در ادامه با مهمترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا آشنا شده و تأثیر آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.
وزن بار
وزن بار یکی از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا به خصوص در باربری برون شهری است. وزن بار یکی از عواملی است که به صورت مستقیم بر استهلاک و افزایش مصرف سوخت وسیله نقلیه تأثیر دارد. به همین دلیل در زمان اقدام به جابجایی بار باید وزن بار مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس وسیله مناسب انتخاب شود.
در صورتی که وسیله انتخاب شده برای باربری متناسب با وزن بار نباشد باعث وارد شدن آسیب جدی به وسیله نقلیه و همچنین وارد شدن صدمه به بار میشود. هر کدام از وسایل نقلیهای که به منظور باربری مورد استفاده قرار میگیرند ظرفیت مشخصی دارند که در زمان حمل بار باید مورد توجه قرار بگیرد. وزن بار تعیین کننده نوع وسیله مناسب بوده که بر نرخ کرایه نیز مؤثر خواهد بود.
نوع بار
یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا نوع بار است که در تعین وسیله نقلیه مناسب رای حمل بار نقش دارد. وسیله نقلیه باید متناسب با نوع بار انتخاب شود و امکان جابجایی هر نوع بار با هر وسیله نقلیهای وجود ندارد. وزن، نوع و جنس بار سه عامل اساسی در تعیین نوع وسیله نقلیه مناسب هستند که در نهایت بر نرخ کرایه حمل بار نیز اثر میگذارند.
مسافت
از مهمترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا مسافت جابجایی و حمل کالا است که معمولا برای هر نوع وسیله نقلیه دارای تعرفه مشخصی است. سازمان راهداری تعرفه باربری بر حسب مسافت را تعیین کرده و پایانهها را موظف کرده تا خدمات خود را با پیروی از نرخ مصوب ارائه نمایند.
نرخ مصوب تعیین شده توسط سازمان راهداری شامل تعرفه باربری بین شهری برای انواع وسیله نقلیه سواری، کامیونت، کامیون و سایر ماشینهای باربری میشود. بدون شک هر چه مسافت حمل کالا طولانیتر باشد، به دلیل مصرف سوخت بیشتر و استهلاک بیشتر وسیله نقلیه، هزینه باربری و حمل کالا افزایش پیدا میکند.
نوع وسیله نقلیه
وسیله نقلیهای که برای حمل بار انتخاب میشود یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا است که بر اساس وزن و نوع بار صورت می گیرد. میزان ظرفیت و گنجایش وسیله نقلیه برای حمل بار مشخص میکند که هر وسیله برای جابجایی چه نوع بار مناسب است.
میزان ساعت کاری
ساعت کاری یکی از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا است که معمولا در خدمات اثاثکشی و جابجایی اثاثیه منزل مورد توجه قرار میگیرد. بر اساس قوانین معمولا 3 تا 4 ساعت کار اثاثکشی یک هزینه معین شده دارد؛ در صورتی که تعداد ساعات انجام کار از این میزان بیشتر شود بر اساس تعرفه تعیین شده قیمت نهایی افزایش پیدا میکند.
تعداد کارگران باربری
یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا که در جابجایی اثاثیه منزل مورد توجه قرار میگیرد، تعداد کارگران است. تعداد کارگران باید بر مبنای حجم وسایل و اثاثیه تعیین شود. بدون شک هر چه تعداد کارگران کمتر باشد هزینه نهایی کاهش پیدا میکند اما در صورتی که حجم بار زیاد باشد بر تعداد ساعات کاری افزوده شده و منجر به افزایش قیمت میشود. تعداد کارگران بیشتر بسته به حجم بار باعث میشود که کار در زمان کمتری انجام شده و در نتیجه قیمت نهایی افزایش چندانی نداشته باشد.
بستهبندی بار
نوع بستهبندی که برای جابجایی بار مورد استفاده قرار میگیرد نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا محسوب میشود. تفاوت بستهبندی برای جابجایی و بارگیری بارهای مختلف در داخل وسیله نقلیه باعث میشود که هزینه نهایی حمل کالا متفاوت باشد.
مصرف سوخت
نوع سوخت مصرفی و همچنین میزان مصرف سوخت از دیگر عوامل موثر بر قیمت حمل کالا محسوب میشود. برخی از وسایل نقلیه از سوخت بنزین و برخی دیگر از گازوئیل استفاده میکنند که نوع سوخت و هزینه آن بر قیمت نهایی حمل کالا اثر میگذارد. همچنین میزان مصرف سوخت یکی دیگر از عواملی است که میتواند منجر به افزایش نرخ نهایی شود که به وزن بار، نوع بار، نوع وسیله و همچنین میزان کارکرد (قدیمی و نو بودن) وسیله بستگی دارد.
بیمه نامه بار
معمولا بارهایی که ارزش مالی بالایی دارند بیمه میشوند. حجم و نوع بار از عواملی هستند که تعیین کننده نرخ بیمه بار به حساب میآیند. به همین دلیل هزینه بیمه برای بارهای با ارزش یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا است که میتواند منجر به تغییر در نرخ نهایی خدمات شود.
بارنامه
نوع بار، قیمت و ارزش بار، حجم بار و وسیله نقلیه از عوامل تعیین کننده بارنامه هستند. معمولا بارهای با حجم کم از طریق حواله جابجا میشوند اما بارهای با حجم بیشتر و ارزش بالاتر باید حتما با صدور بارنامه جابجا شوند. صدور بارنامه شامل هزینههایی میشود که این هزینهها یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت حمل کالا به حساب میآیند. برخی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات باربری بیمهنامه را نیز در بارنامه اعمال میکنند که نقش مهمی در افزایش قیمت نهایی ارائه خدمات خواهد داشت.
جمعبندی
جابجایی و حمل بار و کالا یکی از خدمات مهمی است که امروزه توسط شرکتهای مختلف فعال در این زمینه به متقاضیان ارائه میشود. با توجه به اینکه حجم و نوع بار مورد نظر برای انتقال و همچنین مسافت جابجایی آن متغیر است، نمیتوان نرخ و تعرفه ثابتی برای حمل کالا و باربری متصور شد. از این رو عوامل مختلفی وجود دارند که میتوانند در نرخ نهایی خدمات باربری و حمل کالا نقش داشته باشند.
وزن کالا، نوع کالا، نوع وسیله نقلیه، میزان مصرف سوخت، مسافت حمل کالا، بیمهنامه و برنامه و غیره از مهمترین عوامل موثر بر قیمت حمل کالا به حساب میآیند که نقش مهمی در تعیین نرخ نهایی این خدمات ایفا میکنند.