مقدمه
ابزارهای فناوری اطلاعات مانند نرمافزارهای کاربردی، شبکههای کامپیوتری و فناوری ارتباطی به اشتراک گذاشتن و مدیریت اطلاعات کمک میکنند که بهرهوری کارکنان و فرآیندها را افزایش میدهند.
همچنین باعث میشود فرآیندهای مانند سفارشها، پرداختها و تأیید سریعتر انجام شوند.
به جمعآوری و پردازش اطلاعات در زمان واقعی کمک میکند.
ابزارهای فناوری اطلاعات به شرکتها اجازه میدهند بهتر با مشتریان خود در ارتباط باشند و به آنها خدمات بهتری ارائه دهند و بدون نیاز به سرمایه و کارکنان اضافی، تولید و عملیات را گسترش دهند.
چیستی و چرایی لجستیک هوشمند
پس از معرفی هوش مصنوعی و کاربرد وسیع آن در کسب و کارها، این داستان به زنجیره تامین و صنعت لجستیک نیز رسوخ کرده و جای خود را بخوبی گشود.
لجستیک هوشمند یک رویکرد بهینهسازی شده به مدیریت زنجیره تامین و عملیات لجستیک است که از فناوریهای مانند سنسورها، اینترنت اشیاء، پردازش ابری و هوش مصنوعی استفاده میکند.
این فناوری توانایی بهینهسازی عملیاتها و فرآیندهای لجستیک را با ارتقاء پایش، پیشبینی و اتوماسیون فراهم میکند تا شرکتها در صنعت رقابتی امروزی موفقتر عمل کنند.
بیشتر بخوانید؛ مختصر و مفید راجع به بارنامه
مدیریت لجستیک
مدیر لجستیک در یک سازمان وظایف متنوع و متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
برنامهریزی، سازماندهی و کنترل حمل و نقل کالاها، مواد اولیه و محصولات
بهینهسازی زنجیره تامین، انبارداری و جریان مواد
مدیریت منابع و تجهیزات لجستیک مانند وسایل حمل و نقل، ماشینآلات بارگیری و انبارداری
ایجاد استراتژیهای هزینه، زمان و مسیر یابی بهینه
توسعه و بهبود شبکه توزیع عمده فروشی، عمده فروشان و خردهفروشان
تعیین تعرفهها، تخفیفها و قیمتگذاری محصولات
برقراری ارتباط با تامین کنندگان و مشتریان
هماهنگی اجراء الزامات مربوط به ایمنی، محیط زیست و بهداشت
مدیریت دادهها، گزارش یابی و ارائه پیشنهادهای بهینهسازی
کلید موفقیت مدیران لجستیک دقت، برنامهریزی، کارآیی و هماهنگی در کل زنجیره تامین سازمان است.
پروسه بهینهسازی فرایندهای لجستیک
بهینهسازی فرآیندهای لجستیک یک پروسه چند مرحلهای است که عبارتند از:
- شناسایی فرآیندها: ابتدا فرآیندها، فعالیتها و عملیاتهای اصلی لجستیکی که میتوانند بهبود یابند، شناسایی میشود.
- تجزیه و تحلیل فرآیندها: زمان، هزینه و دلایل ناکارآمدی هر فرآیند مورد بررسی قرار میگیرد.
- تعیین اهداف بهینهسازی: اهدافی مانند کاهش هزینه، افزایش سرعت و کیفیت بهتر تعیین میشود.
- پیشنهادهای بهبود: بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، پیشنهادهایی برای بهبود هر فرآیند ارائه میشود.
- ارزیابی پیشنهادها: پیشنهادهای بهبود بر اساس اجراپذیری، منابع و تاثیرگذاری ارزیابی میشوند.
- اجرای بهینهسازی: پس از تایید، پیشنهادهای بهبود مورد نظر اجرا میشوند.
- کنترل و پایش: پس از اجرا، فرآیندهای بهینه شده زیر نظر قرار میگیرند تا مطمئن شویم به اهداف رسیدهایم.
- بهبود مداوم: پس از مدتی تمام مراحل فوق مجدد انجام میشود تا فرآیندها به صورت مستمر بهبود یابند.
و اما یکی از ابزارهای کارامد در بهبود فرایندهای لجستیکی، استفاده از سیستمهای پرداخت لجستیک هوشمند
است که این ابزار از شروع فرایند لجستیک تولید محصول، تا آخرین مرحله که رسیدن به مصرفکننده نهایی است، با پردازش و مدیریت صحیح معاملات، سازماندهی و نظم بخشیدن به اطلاعات مالی منجر به بهبود کارایی سازمان میشود.
بیشتر بخوانید؛ آی بار چیست؟
سیستم پرداخت هوشمند لجستیک
پرداخت هوشمند لجستیک (Smart Logistics Payment) یک سیستم پرداخت الکترونیکی برای صنعت حمل و نقل است که از فناوریهای مختلف بهره میگیرد تا پرداختها را سریعتر، ایمنتر و خودکارتر کند.
این سیستم از طریق استفاده از سنسورها، اینترنت اشیا و اتوماسیون داده پرداخت را برای حمل و نقل کالا تسهیل میکند.
پرداخت هوشمند لجستیک چه مزایایی دارد؟
- پرداخت بدون تماس: پرداخت از طریق اینترنت اشیا بدون ضرورت تعامل انسانی
- خودکارسازی فرآیندها: خودکارسازی فرایندهای مرتبط به لجستیک شامل بارگیری، بازگشایی محموله و پرداخت
- تحلیل دادهها: تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت برای پیشنهادهای بهینهسازی، هشدارها و پیشبینی
- ردیابی واقعی: ردیابی و مکانیابی محمولهها در سراسر مسیر حمل و نقل.4
مزایای سیستم پرداخت لجستیک هوشمند برای مدیریت حمل و نقل
استفاده از سیستم پرداخت هوشمند لجستیک دارای مزایای زیادی برای مدیریت حمل و نقل است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. کاهش هزینه ها: پرداختهای خودکار از طریق اینترنت اشیا هزینهها را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد.
2. صرفهجویی در زمان: فرایندهای کم زمان پرداخت الکترونیکی و اتوماسیون پرداخت زمان را صرفهجویی میکند.
3. دقت بالا: سیستمهای هوشمند به دلیل خودکار بودن از دقت بالاتری برخوردارند.
4. شفافیت: اطلاعات پرداخت ها ثبت و گزارش دهی می شود که شفافیت را افزایش می دهد.
5. کنترل بیشتر: داده های ورودی از سنسورها و اینترنت اشیا امکان کنترل بیشتر پرداخت ها را فراهم می کند.
6. بهبود عملکرد: تجزیه و تحلیل داده های پرداخت به بهینه سازی عملکرد کمک می کند.
7. امنیت بالاتر: روش های امنیتی پیشرفته هوشمند به امنیت پرداخت ها کمک می کند.
بنابراین استفاده از سیستم های پرداخت هوشمند لجستیک می تواند مدیریت حمل و نقل را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد.
کلام آخر
اهمیت مدیریت لجستیک برای کسب و کارها پس از وقوع پاندمی، مورد توجه قرار گرفته است. به صورتی که اگر تا قبل از پاندمی، مدیریت لجستیک، یک خواسته برای بهبود وضعیت تولید و فروش، تلقی میشد امروزه به صورت یک نیاز اساسی برای کسب و کارها مطرح است.
آی بار پی با مزیتهای منحصربهفرد خود پا به دنیای رقابت در حوزه خدمات پرداخت هوشمند لجستیک گذاشته. امید است که استفاده از آن سبب رضایت روزافزون شرکتها و رشد و تعالی صنعت در کشور باشد.
پایان.