باتری CATL؛ نسل جدید باتری خودرو

باطری CATL؛ تامین کننده باتری خودروهای برقی تسلا از نسل جدید باتری که می تواند در 10 دقیقه تا 400 کیلومتر برد داشته باشد، رونمایی کرد.
فهرست مطالب

باطری CATL؛ تامین کننده باتری خودروهای برقی تسلا از نسل جدید که می تواند در 10 دقیقه تا 400 کیلومتر برد داشته باشد، رونمایی کرد.

CATL، غول باتری چینی و تامین کننده اصلی تسلا، از جدیدترین محصول خود با هدف رفع محدودیت های شارژ و برد خودروهای الکتریکی رونمایی کرده است. گائو هان، مدیر ارشد فناوری بخش خودروهای الکترونیکی CATL، در یک جلسه توجیهی گفت: این باتری که Shenxing یا “حرکت خداگونه” نامیده می شود، می تواند تا 400 کیلومتر (250 مایل) را در 10 دقیقه سوخت گیری کند.

این بدان معناست که وسایل نقلیه مجهز به Shenxing می توانند از تهران تا همدان (حدود 350 کیلومتر) را تنها پس از 10 دقیقه شارژ سریع طی کند. انتظار می رود تولید انبوه باتری تا پایان سال 2023 آغاز شود و استفاده از آن در سال 2024 آغاز شود.

ساختار شیمیایی باتری

Shenxing ادعا می کند که «اولین باتری LFP با شارژ فوق سریع 4C در جهان است. LFP مخفف لیتیوم آهن فسفات است. نوعی از منبع تغذیه شیمیایی که تسلا به طور گسترده در سال 2021 آن را برای خودروهای کوتاه برد خود به جای نیکل-کبالت-آلومینیوم استفاده کرد.

پیج اینستاگرام ما

به گفته شرکت تحقیقاتی SNE، چین یکی از طرفداران بزرگ LFP است. فناوری‌ای که در راس آن شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر CATL است، که با سهمی 35 درصدی در سه ماهه اول 2023، در صدر بازار جهانی باتری‌های الکتریکی قرار گرفت. این نوع باتری به دلیل قیمت ارزان و پایداری شیمیایی آن شناخته شده است. اگرچه چگالی انرژی کمتری نسبت به سایر باتری‌های شیمیایی دارد که باعث کاهش برد خودروهای الکتریکی می‌شود.

رشد فوق‌العاده CATL با رونق خودروهای برقی در چین در چند سال گذشته تقویت شده است. اما صنعت خودروهای برقی با کوچک شدن یارانه های دولتی و قراردادهای مصرف در بحبوحه رکود اقتصادی پس از پاندمی در حال کاهش است. در همین حال، تولیدکنندگان باتری مستقر در فوجیان با رقابت شدید BYD، غول چینی EV که باتری خود را نیز می‌سازد، روبرو هستند. در سه ماهه اول، BYD با سهم 16.2 درصدی از بازار جهانی باتری خودروهای برقی در جایگاه دوم CATL قرار گرفت.

بیشتر بخوانید؛ همه چیز درباره لاستیک RUN-FLAT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *